Liian korkea hemoglobiini (rv 20)?

Vierailija

Kävin alkuviikosta neuvolassa jossa ottivat sen normaalin hb-arvon.

Se oli 147. Terkkari sanoi vaan: Herranjestas! Jos tämä ei pian laske, joudut tarkkailuun. Mistä se johtuu? Onko se vaarallista?

En syö mitään rautatabuja, enkä vedä pinaattia tai puolukkaa.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

No kun en edes ole urheilullinen. Eilen kävelin reilu puolitoista kilsaa ja meinasin väsähtää, en ole ainakaan tänä vuonna kävellyt/liikkunut noin paljon kerralla.

t:ap

Vierailija

mulla alkuraskaudessa oli hb 170 ja siitä kyllä tuli taivastelua. nyt rv 30 ja hb on 145 ja pelkkiä kehuja tullut kun niin hyvänä on pysynyt veriarvot. edellisessä raskaudessa hb laski 120 ja minulle määrättiin rautatabletteja.

Vierailija

ELI normaalisti HB laskee raskauden keskikolmanneksella, koska se helpottaa veren kiertoa istukassa. jos on kovin korkeat hemot, ei lapsi saa tarvitsemaansa.. Eli normaalisti se laskee noin 10g/l raskauden aikana. JHos ei näin tapahdu, taustalla ovi olla joku sairaus, joka pitää tutkia ja hoitaa. LAPSEN tilanne EI siis missään nimessä vielä noilla hemoglobiiniarvoilla ole huonotunut, vaan se on vain varotoimenpide, jotta saataisiin tietää, jso äidillä joku sairaus olisi. Ns. seulontaluonteinenkin. Jos hb on reilusti korkea, sitten voi jo olla suuri riski niihin istukka.alueen veritulppiin ja verenkiertohäiriöihin, ja silloin seurataan istukan tilannetta tarkasti. Toki sitä voidaan joutua tutkimaan jo jos on 150 hb tms.

Mutta ei huolta, mitään rautalisiä ei nyt, mutta muuten normaali ravitseva ruokavalio.

Vierailija

En muista mistä olen kuullut, mutta käsittääkseni liian " paksu" veri ei kierrä niin hyvin istukassa, sen takia ylipäätään hemppa laskee raskauden aikana. Eli lapsi voi kai kärsiä hapenpuutteesta, jos hemppa liian korkea.

Vierailija

147 ei ainakaan mun terkkarin mukaan ollu liian korkea..just kk sit oli tuon verran hb..mikäs terkkari sulla oikein oli?? kun kauhistelee normaalia hb:ta...onpas kumma..

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat