Kuinka kauan pitää olla ilman alkoholia, jotta voi sanoa, ettei ole siitä " riippuvainen" ?

Vierailija

Meillä oli hurjasti juhlia, matkoja ja menoja viime kesän. Tuntui että aina tuli juotua. Jossei humalaan, mutta ainakin saunan jälkeen mökillä pari kolme harva se ilta.

Nyt olen pitänyt mieheni kanssa selkeän nollalinjan. Yhtäkään ei juoda (siis keskiolutta). Jotenkin pelotti, että ei kai sitä vaan ole riippuvainen kaljasta.

Nyt viiteen viikkoon ei ole kumpikaan juonut pisaraakaan alkoholia. Onko se riittävä aika todistamaan minulle, ettemme ole alkoholista riippuvaisia?

Kommentit (12)

Vierailija

Ei me nyt sentään mitään varsinaisia kännääjiä olla. Ennemminkin sellaisia, että kun oikein pihatöitä tekee tai puita pilkkoo niin janoo voi juode olusen. Saunan jälkeen on kiva ottaa myös. Ehkä pitsan kanssa maistuisi olut jne. jne. Harvemmin siis juovuksissa, mutta mua jotenkin ällöttää sellainen jatkuva oluttelu vaikkei se olisikaan kuin pullo per ilta.

Kyllä olut on musta tosi hyvää ja on tehnyt mieli kyllä tämän viiden viikon aikanakin esim. joskus ruuan kanssa ottaa yksi tai kun on viisi tuntia haravoinut ulkona, ikään kuin talkookaljaksi. On siis tehnyt mieli sen maun ei niinkään sen alkoholipitoisuuden takia.

Mies vaan ihmettelee tällaista tiukkaa linjaani ja kyselee, että onkohan jo todistanut, että voi elää ilman oluttakin, mutta mieluusti pullon sitä saunan jälkeen vaikka nauttisikin...

Vierailija

... tosin ap:n juomistapa nyt ei niin hurjalta kuulostanut (en puhu kesästä), samalla lailla munkin tekee mieli välillä ottaa saunakalja, iltakalja tai pitsakalja... Juuri maun takia, siksi ostamme kotiin aika paljon ykkösolutta.

Sunnuntaina avasin viinipullon ottaakseni huikan punaviiniä iltaoluen sijaan. Saa nähdä hapantuuko loppupullo, olen kyllä yrittänyt huikkailla parina iltana lasillisen, mutta vieläkin on yli puolet jäljellä.

Vierailija

Jos mietit " viikonloppu tulee, ihanaa kun saa kaljaa" niin kuulostaa aika pahalle. Jos tipaton viikonloppu tuntuu olevan vaikea niin ongelma on jo aika pitkällä...

Vierailija

Mutta voihan alkoholisti olla myös henkilö, joka ei osaa kontrolloida juomistaan, eli siis putki jää päälle. Voidaan olla ilman alkoholia monta kuukauttakin, mutta sitten kun retkahdetaan mennäänkin pohjamutia myöten taas.

Vierailija

Alkoholisti voi olla täysin absolutisti, mutta suhde viinaan on kieroutunut joskus aiemmin. Yksikin lasi kuohuviiniä juhlissa voi olla jo liikaa ja putki alkaa.

Vierailija

siis juuri alkoholiongelmaiselle tulee mieleen pitää tipatonta taukoa. Siis vähän sama kuin ylipainoinen on dietillä muutaman viikon/kuukauden, saa itsensä parempaan kuntoon - jotta voi sitten taas vähän herkutella. Vähitellen tilanne palaa lähtöasemiin ja syömisestä tai alkoholin käytöstä tulee arkipäiväisempää.

Kannattaa miettiä, että mihin te tosiaan tähtäätte tolla tauollanne. Ilmeisesti sen on tarkoitus loppua. Mitä tapahtuu, kun pikkujoulut pärähtää käyntiin ihan just, pimeät talvi-illat, joulu, uusivuosi? Sittenkö taas pidätte taukoa?

Vierailija

Tässä lyhyesti minun tarninani: Vanhempani alkoivat " rentoutua oluen kanssa" minun ollessani noin 10-12 v juuri näin kun kerroit- pari III-olutta joka/jokatoinen ilta. Eivät ole omasta mielestään juoppoja, vieläkään. Jatkoivat vain sitä " oi kuinka ihanaa saada rentoutua oluen kanssa" -tyyliä muutaman vuoden. Ovat täysalkiksia (mielestäni), juominen jatkuu vieläkin, 25 vuotta myöhemmin. Hoitavat arjen asiat hyvin tai ainakin jotenkin. Muisti vain hieman pätkii...

Lapsesi takia - älä juo!

Vierailija

Sen lisäksi, että olen alkoholiriippuvainen, olen myös hellyysriippuvainen, siivousriippuvainen, seksiriippuvainen, turvallisuusriippuvainen, uintiriippuvainen, urheiluriippuvainen, syömisriippuvainen, puhumisriippuvainen jne.

Ovatkohan nekin sairauksia?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat