Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kuivausrummussa EI kannata kuivata?

Vierailija

Uuden kuivarin onnellinen omista miettii, miten välttyä turhilta äksidenteiltä eli mitä sitä EI ainakaan kannata rumpuun pistää??

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

kuivataan kaikki, paitsi lasten talvihaalarit, kengät silloin harvoin kuin niitä pestään ja villa sekä silkki ja pellava. myös joitain arvokkampia puuvillavaatteita en laita rumpuun, enkä farkkuja ja vastaavia, ellei ole kiirus.

Lasten vaatteita ostaessa huomioin kutistumisen.

Ja tuohon kulumiseen viitaten: olen sitä mieltä, että vaatteet kuluvat joka tapauksessa, eikä niiden tarvi mihinkään tuomiopäivään asti kestääkään. Ja bonuksena: koirankarvat lähtevät kaikkein parhaiten vaatteista juuri kuivausrummussa.

Vierailija

Mutta jos sulla ne trikoot on valmiiksi kokoa teltta, niin ei siinä kutistuminen näy.

Sitten on sakkia, jotka ei kuivata vaatteita kuin puoliväliin rummussa ja ripustelee sen päälle erikseen vielä kuivumaan. Se tietysti vähentää rummun aiheuttamaa kulutusta ja kutistumista, mutta mikä järki siinä enää on - jos joka tapauksessa joutuu ripustelemaan.

Vierailija

Sanoin vaan että meillä ei ole mikään kutistunut, ei mun eikä lapsen vaatteet. Ehkä sulla on ne teltat kotona?

Ja miksi tutta kieltää kuivurissa kuivaamisen vaikka vaatteet ovat 100% puuvillaa kun taas HenkkaMaukan voi hyvin kuivattaa ja suosittelevatkin sitä vielä?

Farkkuja en ole sinne uskaltanut laittaa jospa pilaan ne mutta pitää koittaa, ensin vaikka ukon housuilla :)

Vierailija

jaksaa ripustella pyykkejä niin mitäpä noita kuivaamaan. Energian hukkaahan se vaion on.

Itse laitan melkein kaiken. Toisaalta on mukava kun se nukka ja karvat irtoaa vaatteista kunnolla.

Vierailija

http://www.omo.com/fi/fi/vaatteiden/ennen_pesua/pesuohjeet.php?id=1102

ja HM:n lastenvaatteissa on yleensä ruutu missä pallo jonka sisällä kaksi täplää eli saa kuivattaa normaalilämmössä.

Omia T-paitojani olen kuivatellut rummussa matalassa lämpötilassa ja ne eivät edelleenkään ole kutistuneet, vaikka eivät telttoja olekaan. En ole myöskään sokea vaikka sitäkin spekuloit.

Olen myöskin kuivatellut sellaisia vaatteita rummussa mitä ei suositella ja niillekään ei ole mitään kamalaa sattunut, pelkästään koirankarvat ovat irronneet niistä...

Vierailija

voi kuivata rummussa. Esim. mun Peakin Goretakissa on ohjeena, että kalvo täytyy pesun jälkeen aktivoida joko silittämällä tai rummussa kuivaten. Näin uudemmissa ainakin on ohjeena. Ja joo, kyllä se rumpu hivenen kutistaa vaatteita, mutta huomioitava vaan vaatteita hankkiessa. Helpompaa kuin ainainen ripustelu.

Vierailija

Sukat kutistuvat jkv, eli kannattaa ostaa kokoa isompia. Meillä ei mitään muuta ole kutistunut. Vaikka lähes kaikissa vaatteissa on rumpukuivaus kielletty.

Kovin arkoja/ohuita tekokuituja en ole laittanut.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat