Milloin alapää ennallaan? IIK!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Synnytyksestä aikaa nyt 3 kk. Paraneminen oli nopeaa, vaikka alapäähän tikattiin 30 tikkiä imukuppisynnytyksen jälkeen, olivat kivut poissa kahden viikon jälkeen. Seksiä ei ole oikein ehtinyt vielä harrastaa, mutta sen verran on tullut kokeiltua, että pikkuisen vielä kirvelee - ei tosin haavan/repeämän kohdalta (outoa) vaan aivan muualta. Olisiko sitten limakalvojen heikkoutta, en tiedä.

Milloin alapää muuten on suunnilleen ennallaan vai onko ikinä? Lantionpohjalihaksia olen jumpannut ahkerasti, mutta silti olo tuntuu vielä siltä, että sinne sopisi hevonen ja heinäkuorma ;) ja ahdistaa, että seksielämä ei enää ikinä palaa ennalleen...

Kommentit (9)

Vierailija

Munkin edellisestä synnytyksestä on yli 6 vuotta ja voisin sanoa tässä, että ei edes vielä tässä vaiheessa. Lantiopohjalihakset ovat kyllä ihan hyvät. Ongelmana oli lähes kaksi vuotta se, että arpikudos jäi kireäksi ja haavautui herkästi. (mulle tehtiin myös suurehko välilihanleikkaus, koska vauva jäi ylös ja tehtiin " korkea imukuppi" eli vauva kiskottiin melko ylhäältä imukupilla - 3. kerralla onnisti, oli aivan helvetillistä). Vieläkin väitän, että ko. arpeutunut kohta ei jousta niin kuin muut paikat ja kun se haavautuu herkästi, siihen tulee " repeämä" helposti aina samaan paikkaan. Lisäksi limakalvot ovat olleet synnytyksen jälkeen ohuemmat ja herkemmät, lienee joku hormonaalinen juttu? Mulla ei ollut esim. ollut hiivaa ikinä ennen ekaa synnytystä, mutta synnytyksen jälkeen siitäkin on tullut varsin tuttu juttu. Mun mielestä mulle tuli paljon sellaisia ongelmia synnytyksen jälkeen, joihin en ollut lainkaan varautunut. Eli paikat eivät ole entisellään, mutta kuitenkin pärjäillään enimmäkseen ok (ja usein huomattavasti paremminkin kuin ok! ;0))

Vierailija

Minulla tehtiin imukuppisynnytyksessä 1,5 v. sitten n. 7-8 cm haava, joka sitten repesi pinnasta ja tulehtui. Eli paraneminen kesti tosi kauan ja olin varma, että pylly ei tule kyllä koskaan kuntoon ja seksi ei toimi jne. No, pieniä kipuja oli edelleen 4 kk kuluttua synnytyksestä. 5 kk kuluttua olin mielestäni kunnossa ja petihommelit ei enää sattunut eikä haava kiristänyt (tosin jouduttiin käyttämään liukkaria pitkään vielä tämän jälkeenkin). Toivottavasti tämä lohduttaa, VARMASTI paranet kyllä ennallesi (olisipa joku sanonut sen minulle aikanaan yhtä painokkaasti).

Vierailija

itte synnytin 6v sitten esikoisen ja repesin pahasti ja tikkejä oli paljon,ne tulehtu ja irtoili ja korjailtiin.3v sit synty toinen ja nyt alapää näyttää ja tuntuu ok,vaikka ei ole niin ku ennen synnytyksiä

Vierailija

niin kauan kuin imettää, alakerta ei ole ihan " normaali" , siis kuivuutta saattaa esiintyä... Kun tavallaanhan imetys on ehkäisykeino (vaikka ei siis todellakaan välttämättä ole!!), eli se pitää paikat vähän epäsuotuisina raskautumiselle.

En kuitenkaan suosittele imetyksen lopettamista, vaan liukkaria vaan reilusti! ; )

Ja totta kai oman aikansa vie arven parantuminenkin.

Vierailija

Oman kokemuksen mukaan imetys vaikuttaa erittäin kokonaisvaltaisesti sekä ala- että yläkerran toimintaan! Ei siis vain kuivuuteen ja limakalvoihin, vaan myös lantionpohjan lihasten toimintaan, seksihaluista nyt puhumattakaan. Oma paraneminen sujui näin. Synnytys normaali ja vain pieni 1. asteen repeämä, joka parani parissa viikossa. Sen jälkeen olikin järkytys huomata, että pidätyskyky oli selvästi heikentynyt ja seksi kamalaa, yhtä aikaa kivuliasta ja tunnotonta! Pikkuhiljaa tilanne kuitenkin parani, ja läpimurto tuli 10 kk synntyksestä, kun lopetin imetyksen. Nyt seksi sujuu jopa paremmin kuin ennen! Aivastusten kanssa saa kyllä vieläkin olla tarkkana...

Vierailija

En ole kauhean syvällisesti selvitellyt asiaa, mutta olen kuullut, että ainakin imetyksen aiheuttama limakalvojen ohentuminen vaikuttaa virtsaputken toimintaan - ja oma kokemus vahvistaa tämän. Minä imetin vielä loppuvaiheessakin aika tiuhaan, eikä esim. kuukautisista ollut tietoakaan, joten oma estrogeenituotanto taisi olla aika vähäistä. Imetyksen lopettaminen ei kuitenkaan ole ainoa apu tähän, vaan tilannetta voi yrittää parannella paikallisella estrogeenivalmisteella. Itse en ole kokeillut.

Minulla on lisäksi sellainen tuntuma, että myös lantionpohjan lihasten toiminta olisi parantunut imetyksen lopettamisen jälkeen, mutta tiedä häntä, saattaa mennä myös palanneiden seksihalujen piikkiin ;-D

Ja sitten vielä vessassa juoksemisesta. Tuokin oli minulle tuttu vaiva jo ennen ensimmäistä odotusta, ja syynä taisi olla pelkkä runsas juominen. Ongelma korjaantui, kun vähensin hiukan juomista ja ennen kaikkea yritin kontrolloida vessakäyntejä, eli en juossut heti varmuuden vuoksi pissalle, kun hiukan siltä tuntui. Auttoi nopeasti! Tuo tilanne voisi sikäli liittyä imetykseen, että silloinhan janottaa aivan vietävästi. Ja pitää toki juodakin paljon.

Vierailija

Lähti tuo äskenen hiukan etukäteen, mutta imetyskö todella vaikuttaa pidätyskykyyn, entä siihen että on jatkuva wc hädän tuntu ja usein kyllä tuleekin pissaa vaikka olisi vasta käynyt tarpeilla, Ja ei, ei ole tulehdusta.Lapsi on jo yli 1v, mutta imetys jatkuu, pari kertaa päivässä mutta kuitenkin.Voisiko imetyksen lopettamisesta olla apua näihin ongelmiin? Ekakertalainen olen niin ei ole oikein tietoa. Kiitos jos osaatte vastata!

Vierailija

kerran kun kudokset venyy niin ei siitä neitseeliistä saa enää millään...Mutta asian kanssa voi elää ja lisää lapsiakin tehdä. Kerran kun on jo venähtänyt niin helpommin sujuu jatkossa lasten synnyttäminen. Luikkaria vaan kehiin, kyl se siit!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat