Pärjääkö kotihoidontuella kunnes lapsi täyttää 3v?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Lähinnä siis tässä mietin sitä, jos/kun joudun hakemaan toimeentulotukea kotihoidontuen laskiessa, voivatko sossussa evätä sen ja sanoa, että mene töihin? Eikö minulla ole yhtäläinen oikeus hoitaa lapseni kotona kolmivuotiaaksi yh:na, vaikka sitten toimeentulotuen turvin, kuin jos eläisimme vielä yhdessä isän kanssa?

Kommentit (6)

Vierailija

kunhan ei turhia tuhlaile. Ei sossu voi pakottaa menemään töihin ennen kuin lapsi on kolme enkä usko että sitä edes yrittävät. Mutta se taas on eri asia saatko toimeentulotukea. Itse en saa, onhan kotihoidontuki+lisät (meillä saa myös kuntalisän) sen verran " suuri" että ylittää toimeentulotuen rajan ja minusta se on vain hyvä.

Vierailija

Tosin täällä Vantaalla ei enää juuri mikään yllättäisi...:-( Kuntalisän turvin on mekin pärjätty hienosti tähän saakka, mutta lapsi täytti juuri 2v, jolloin se laski aika paljon. Ja suunnittelevat ensi vuoden alusta lopettavansa koko lisän yli 2-vuotiailta. Näin siis tuetaan lapsen kotihoitoa meilläpäin.:-(

Vierailija

sitten, kun äitiyslomani (tai vanhempainloma mikä lieneekään viralliselta nimitykseltään...) loppuu. Ei liene pelkoa, että saisin töitä. Eipä ainakaan tähän mennessä ole työvoimatoimistosta juuri painostettukaan aktiiviseen töiden hakemiseen. Jos haen vain oman alani töitä, ei liene vaikeata pysytellä työttömänä pari vuotta... Luulisin, että pärjäämme melko hyvin työttömyyskorvauksilla yhdistettynä kotihoidon tukeen.

Vierailija

ole kuntalisää kotihoidontuessa, silti pärjää. Olen ajatellut, että jos ei pärjäisi hakeutuisin töihin. Olisi kuitenkin aika korkea kynnys hakea toimeentulotukea, jos ei todellisesta hädästä olisi kyse ,eli töitä ei vain löytyisi, olisi sairautta tms.

Vierailija

onko nykyään mahdollista saada kotihoidontuki ja työkkäri korvaus samaan aikaan? ei ainakaan vielä kolme vuotta sitten ollut mahdollista.

vai tarkoititko jotain muuta?

Vierailija

tuloina pelkkä kotihoidontuki (ei edes elatustukea). Vielä ollaan pärjätty, mutta jos tiukkaa (tai tiukempaa....) tulee, niin yhtään en häpeile käydä sossussa.

Tässäpä lainaus oppaasta toimeentulotuen myöntäjille:

" Hyväksyttävää syytä arvioitaessa voidaan ottaa huomioon myös se, että henkilö hoitaa alle kouluikäistä lastaan kotona tai on oikeutettu lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain (1128/1996) 3 §:n nojalla kotihoidon tukeen. Arviota tehtäessä on kiinnitettävä huomiota lapsen edun ensisijaisuuteen.

Työsopimuslain mukaan työntekijällä on oikeus saada hoitovapaata lapsensa hoitamiseksi, kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. X:n tytär oli syntynyt 17.9.1999 ja hänen äitiysrahakautta seurannut vanhempainrahakautensa oli päättynyt 22.6.2000. X oli tehnyt työnantajansa kanssa työsopimuslain mukaisen sopimuksen hoitovapaasta, joka oli alkanut 23.6.2000 ja päättyi 18.9.2002. X:n käyttäessä laissa säädettyä oikeuttaan hoitovapaaseen hänen käytettävissä oleviksi tuloikseen voitiin lukea vain ne tulot, jotka hän hoitovapaalla ollessaan todellisuudessa sai. (KHO 30.10.2001 taltio 2661)."

(Kokonaisuudessaan löytyy osoitteesta http://pre20031103.stm.fi/suomi/pao/toimeentulotuki/osa1_4.htm#1 )

Eivät siis voi evätä toimeentulotukea sen perusteella että olet hoitovapaalla. Ja mun mielestä rohkeasti vaan tukea hakemaan jos oikeasti tulonne eivät riitä; sitä vartenhan se on! Ei se tuki ole tarkoitettu ainoastaan niille jotka ovat hädässä, vaan ihan joka ikiselle jonka tulot ja varat eivät ylety vähimmäisnormeihin asti. Mä olen käynyt palkkatyössä 15-vuotiaasta asti (alkuun toki koulun ja opiskelun ohella), ja maksanut veroja. Kyllä, niistä veropennosista (senttosista nykyään) maksetaan aika paljon muutakin kuin vain sos. turvaa, mutta myös sitä... Olen siis monen monta vuotta osallistunut muiden vähävaraisten elättämiseen, nyt olen vuorostani minä se joka saattaa tarvita apua. Jep, tilanne on itseaiheutettu, mutta niinhän se useimmiten on............ Tätä mieltä minä, olkoon muut mitä lystää ;)

Teijamarika:

Lainaus:

Lähinnä siis tässä mietin sitä, jos/kun joudun hakemaan toimeentulotukea kotihoidontuen laskiessa, voivatko sossussa evätä sen ja sanoa, että mene töihin? Eikö minulla ole yhtäläinen oikeus hoitaa lapseni kotona kolmivuotiaaksi yh:na, vaikka sitten toimeentulotuen turvin, kuin jos eläisimme vielä yhdessä isän kanssa?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat