Gallup: Kuinka vanhaksi olette imettäneet?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Itselläni ei ole vielä kuin 3kk imetyskokemusta takana. Mukavasti on mennyt, maitoa rittänyt ja sillai. Olin ajatellut tavoitteeksi 6kk ikää. Kunnes viime aikoina olen kuullut monen imettäneen yli vuoden, jopa yli kaksi vuotta. Noin pitkät ajat tuntuu aivan uskomattomalta. Puhumattakaan niistä jotka ovat jatkaneet lähemmäksi kolmea vuotta ja vielä tandem- imetyksellä eli välissä on jo tullut raskaaksi ja jatkaa esikoisen imetystä uuden tulokkaan ohella. Olenko ainoa, joka ikäänkuin järkyttyi moisesta? Huh huh... Jokainen tyylillään (" ,)

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Itse imetin esikoistani vähän yli 1-vuotiaaksi. Lähdin silloin opiskelemaan joten se oli suurin syy lopetukseen. Nyt minulla on 2 kuukauden vanha tyttö jota aion imettää kans sinne 1 vuoden ikäseks jos vaan maitoa riittää. Äidilläni kyllä on tällä hetkellä 1 v ja 7 kk:n ikäinen tyttö joka syö rintaa vieläkin. Ilmeisesti ovat kuitenkin lopettelemassa pian. Itsestäni ajatus esim.3-vuotiaan imettämisestä tuntuu oudolle, mut jokainen tyylillään..

Vierailija

josta 6kk täysimetystä (viikkoa vaille). Kun lapsi oli 10kk lähdin töihin ja imetin aamuisin/iltaisin. Yösyönti loppui 9kuisena.

Toista imetän nyt neljättä kuukautta. Tavoite 6kk täysimetystä ja sitten osittaista niin kauan kuin se tuntuu hyvälle.

Vierailija

Meillä on ollut kovin takkuinen imetystaivat, ensimmäiset 6 kk kärsittiin monista rinta ja hiivatlehduksista ja kun poika oli 8kk, luulin jo että hän lopettaa pian itse imuttelun mutta eipäs näin käynytkään vaan edelleen haluaa ' tutua' .Todennäköisesti tulevien kuukausien aikana lopetellaan ja tämä äiti suree ettei rinnoilla ole enää mitään virkaa :(

Vierailija

Ekaa imetin 1v6kk, toista pari kuukautta, oli pakko lopettaa, kun maitoa suihkusi, eikä vauva ehtinyt niellä kaikkea. Pulloruokinnassa oli hyvätkin puolensa, mutta vauva oksenteli yhtenään ja koin pulloilun huomattavasti hankalammaksi, ainakin näin myöhemmin ajateltuna. Siksipä kolmatta imetinkin 1v7kk ja nyt on tämän neljännen kanssa hyvin maito riittänyt, vauva on 7 viikkoa " vanha." Eli vuoden ikään ainakin, tai niin toivon, että vältytään korvikkeilta. Toinen juttu sitten vaan onkin, että sen ikäistä alkaa olla vaikea vierottaa. Mutta koska en muutenkaan suuresti haikaile omien menojen perään, voin hyvin viettää tiivistä aikaa lasten kanssa, kun ovat pieniä.

Vierailija

Mulla on kaksi lasta, toinen 4v ja toinen 6kk. Ekaa imetin 8,5kk. Olisin mielelläni jatkanut 1v ikään asti, koska imetys meni suhteellisen hyvin, mutta leikkaukseni ja siitä johtuen lääkitys pakotti lopettamaan imetyksen kertarysäyksellä. Toista imetin 3,5kk. Juoksin 2kk iästä viikon välein painokontrolleissa nuorimmaisen kanssa, kun painoa tuli niin vähän viikossa ja vauva oli todella " ruipelo" . Joten maidon vähyydestä johtuen piti antaa lisämaitoa pullosta ja voimakastahtoinen vauva viikon sisällä lopetti kokonaan syömisen rinnalla. Yösyötöistä vauva aloitti hylkimisen, lähes tunnin verran per syöttö huusi täyttä kurkkua, kun epätoivoisena yritin edelleen tarjota rintaa. Rintapumpulla maitoa sai herumaan todella vähän, joten siihen se sitten vähitellen loppui rintaruokinta kokonaan.

Tavoite oli molemmissa 1v ikään asti alunperin. Terveitä lapsia ovat molemmat, joten sikäli ei jälkikäteen enää sureta tuo korvikkeeseen siirtyminen, mutta imetyksen loppuessa kyllä suretti...

Vierailija

joka tulee huomenna 7kk.

EN ymmärrä miksi pitäisi siirtyä korvikkeeseen tässä välillä kun voi imettääkkin.

Kuopusta imetän niin kauan kuin haluaa mutta ainakin sinne vuoden ikään asti. Esikko lopetti itse kun oli 1v 1kk.

Vierailija

Poika on nyt 9½kk, ekat 6½kk mentiin täysimetyksellä ja sitten alkoi kiinteiden maistelu. Myös minulla on tavoitteena, että korvikkeita ei tarvitsisi käyttää. Toinen ajatus tuosta vuoden iästä oli, että yleensä korvatulehdukset alkavat (jos ovat alkaakseen) ennen vuoden ikää niin paljon helpompi on kipeää vauvaa ruuhkaisessa päivystyksessä tissillä lohduttaa kuin esim. heijaamalla. Eli oma tavoitteeni tuo 12kk on minimi, mutta pojan ehdoilla mennään.

Heltu

Vierailija

meillä nuorempi nyt 9kk ja edelleen imetys menos. alkujaan suunnittelin 4-6kk, mut venähti ja ihan hyvin sujunu. kohta puoliin aattelinalottaa vierottaa, kun oikeestaan vaan öisin ja päikkäreille mennessä.

Vierailija

Esikoista 1 v 8 kk, toista tasan vuoden, kolmatta ja neljättä 1 v 4 kk ja kuopusta 2 v 8 kk. Ainoastaan kuopus vieroittui itse, muut vieroitin, ja jos vielä saisin lapsen, tekisin juuri niin kuin kuopuksen kanssa tein.

Vierailija

Hih ! Se Dr. Philissä ollut nainen on varmaan ollut tosi hoikka, jos on seitsemän vuotta imettänyt. Itsellä on nyt menossa kuudes kuukausi ja ajattelin jatkaa niin kauan kuin vauvalle maito kelpaa ja sitä riittää. Imetys kun on aivan fantastinen painonhallintakeino: saapi syödä mitä haluaa, eikä liho, päinvastoin ! Viimeinkin " laihdutuslääke" , joka todella toimii :)

Vierailija

Silloin hän päätti itse lopettaa. Epäilen, että maidon maku muuttui uuden raskauden takia kun lopetus oli niin äkkinäinen. Tätä toista aion imettää ainakin sinne asti kunnes voimme siirtyä suoraan tavalliseen maitoon eli vuoden ikäiseksi ja sitten pikkuhiljaa lopetella. Mutta ei tuo vuoden ikä ole mikään maksimi vaan lapsen mukaan mennään. Täysimetyksellä mentiin 5 kk ikään molempien tyttöjen kanssa.

Vierailija

Esikoista imetin 1v 3kk, sitten vieroitin kun menin töihin ja lisäksi raskauden vuoksi rinnat olivat todella arat eikä maitoakaan enää juuri tullut. Tavoitteenani oli imetys vuoden ikään asti, jotta voisimme siirtyä suoraan rintamaidosta tavalliseen maitoon ja se siis toteutuikin. :) En itse nähnyt mitään syytä, miksi vaihtaisin helpon tisuttelun pulloruokintaan, varsinkin kun tissimaito oli ilmaista, korvikkeesta olisi pitänyt vielä maksaakin eikä se kuitenkaan koostumukseltaan vastaa äidinmaitoa eikä ole niin hyvää ravintoa lapselle kuin äidinmaito. ;) Enkä siis tarkoita että olisi väärin lopettaa imetys jo aiemmin, nuo olivat vain ne perusteet, miksi itse halusin jatkaa imetystä sinne vuoden ikään asti. Niin ja täysimetyksellä menimme sen 6 kk, mikä on nykyinen suosituskin. Suositushan olisi imettää vähintään 2-vuotiaaksi (siis WHO:n suositus joka koskee ihan kaikkia maita), mutta meillä tosiaan imetys loppui noista yllämainituista syistä ja siksi, että onhan se kuitenkin aika sitovaa, vaikka loppuaikana imetyskertoja olikin vain kaksi.

Tämän tulokkaan kanssa pyrimme varmaan samaan, eli puoli vuotta täysimetystä ja sitten rintamaito ainoana maitona sinne vuoden ikään asti. Sen jälkeen sitten katsellaan, että miten vieroitetaan. Saa nähdä, toteutuuko suunnitelmat vai tuleeko mutkia matkaan, eihän sitä koskaan etukäteen tiedä.

Vierailija

mutta olikohan Dr Philissä, missä oli nainen, jonka 7-vuotiaskin välillä kävi imeisemassa, kun äiti imetti nuorintaan. Eli se nainen oli imettänyt yhtäjaksoisesti 7 vuotta!!!!

Vierailija

imetin 7kk, jolloin lopetti itse imemisen pahan flunssan seurauksena ja äitikin tietysti hätäsenä antoi heti pulloa ettei ihan kuihtuisi kun ei riintaa huolinut.

toinen on 2kk ja imetän, tavoitteena on ainakin saman aikaa. Mulla on sellanen raja että kun lapsi kävelee niin silloin minusta imetys riittää

no jokainen tyylillään

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat