Onko muiden 4-vuotiailla " uhmaa" ??

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meidän poika täytti 4 elokuussa ja sen jälkeen on ajoittain todella vaikea, mikään ei ole hyvä, mikään ei käy, mitään ei tehdä ym. ja aina kun ei tehdä niin kuin herra haluaa alkaa mieletön huuto ja mesoaminen, lähinnä sellaista tekohuutoa ja kitinää, välillä taas ihan samanlaista kuin 2 vuotiaana, välillä huutaa minullekin, mutta se loppuu lyhyeen (saa mennä omaan huoneeseen), muistuttaa jo murrosikää.. Alkaa olla itsellä pinna tiukalla, kun ei meillä asu enää se hyväntuulinen pikkupoika:( Itse ajattelin että nuo uhmat loppuisi neljän ikävuoden tienoilla?!Olen kyllä miettinyt, että osasyy voi olla siinä että muutettiin heinäkuussa tänne Englantiin, että on jonkinlaista sopeutumisongelmaa, mutta ei kai sekään voi kaiken syy olla.Sen takia olen yrittänyt ymmärtää ja jaksaa, mutta välillä voimat loppuu äidiltäkin. Olen yrittänyt tehdä pojan kanssa kaikkea kivaa, on luettu kirjoja, pelattu muistipeliä tai rakennettu junarataa, mut tuntuu ettei sekään ole hyvä, löytyy jokin asia mistä voi kitistä.

On meillä tietty kivojakin päiviä niinkuin tänään ja sitten itsestä tuntuu et liiottellenkohan asian kanssa, mutta sitten kun on monta päivää, että mikään ei käy ym. niin itse on tosi väsynyt ja turhautunut, kun ei tiedä mitä tekisi, olen kyllä antanut pojan mesota omassa rauhassa, tulee kyllä sitten lopulta äitin luo halaamaan. Itse yritän aina ensin pysyä rauhallisena, mutta loppujen lopuksi mennään aina siihen, että joudun korottamaan ääntä ennenkuin mikään menee perille, ja itsestä se taas tuntuu pahalta, kun en haluaisi huutaa.

Poika käy kolme kertaa viikossa kerhossa 4 tuntia ja viihtyy sielllä todella hyvin ja aina haluaa mennä sinne. Naapurista kaveri käy pari kertaa viikossa leikkimässä, että virikkeitä löytyy. Ja on oppinut kieltä, ymmärtää hyvin ja osaa jo puhuakin jonkun verran. Onko kenelläkään muulla tällaista vai johtuukohan tämä kaikki muutosta uuteen maahan?Meillä on vielä puolitoista vuotias poika jonka uhma alkaa nostaa päätään..et hohhoi!! ;) Kiva, kun sai purkaa tänne ylimääräiset paineet!!

Kommentit (4)

Vierailija

Meillä poika oli vauvani ns.helppo lapsi ja nyt heinäkuussa täytti neljä. Musta tuntuu,että uhmaa on ollut kaksi vuotiaasta lähtien. Tyyli in vaan muuttunut vuosittain. Hyvin kuitenkin pärjätään. Pojan vakiosanonta useita kertoja päivässä onkin, että " äiti sä oot silti mun paras kaveri vaikka mä sanonkin, että sä oot ihan tyhmä..." Kyllä tuolla ajatuksella jaksaa tätä arkea = )

Vierailija

kun hän kiukuttelee. Sano vaikka suoraan, että et halua jutella, kun hän puhuu sinulle niin rumasti, että hänen pitää rauhoittua ensin.

Mekin kehittelimme kaikkea kivaa, mutta lapsi keksi jo valmiiksi jonkun seuraavan jutun, mitä halusi tehdä, mitä taas emme voineet luvata ja kiukuttelu alkoi jo valmiiksi.

Nyt tuntuu, että tilanne olisi vähän rauhoittunut, eli 2-3 kk kesti se kaikkein tiukun aika.

Tämä tietysti vaatii itseltäkin vähän " kouluttautumista" , eli taas pitää opetella uudet kujeet seliviytymiseen.

Vierailija

Meillä on myös nelivuotias poika, jolla todellakin on uhma-vaihe taas menossa.

Meillä on siinä mielessä eri tilanne, että meillä on nyt myös pieni vauva ja osa kiukuttelusta on varmasti mustasukkaisuutta.

Mutta olisitpa ollut tänään kaupassa yhtäaikaa...!

Voi jestas, mikä meteli!

Ja syyksi riitti ainoastaan se, että ostettiin vessapaperia ja se ei miellyttänyt tätä isäntää.

Eli syyn ei tarvitse olla kummoinenkaan.

Onneksi tämmösiä reissuja ei ole jokakerta, sillä tänään oli jo valmis myymään pojan vähiten tarjoavalle ilman palautusoikeutta.

Ei siinä kai muu auta, kuin olla lähtemättä siihen kiukutteluun mukaan (se on joskus tosi vaikeaa) ja ottaa aina aimo annos kärsivällisyyttä mukaan.

Kyllä kai ne joskus helpottaa.

Joskus kyllä, kun ei mikään auta ja huuto vain jatkuu, olen itsekin " karjaissut" ja komentanut ja joskus sekin tehoaa.

Jotkut sanovat, että on hyvä, että lapsella on omaa tahtoa, mutta ei se aina siltä tunnu.=)

Vierailija

Meillä asustaa myös 4-vuotias poika ja uhma on mekoinen. Toivottavasti ei tosiaan kestä uhmaaminen kuin sen 2-3 kk, hermot äitillä ihan riekaleina. On kyllä ollut aina vaativa kaveri, mutta nyt vielä vaativampi. Kai se siitä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat