Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten aloititte 2-3-vuotiaan vaipattomuuden?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Eli kun meidän kohta jo 3-vuotias ei suostu olemaan ilman vaippaa, niin pitäisikö vain ottaa vaippa pois kerrasta, vastoin tahtoaan? Aamuisin vaipassa ei ole mitään, heti mennään potalle vaikkei yleensä tahdo ja pisu tulee tietysti ihan hyvin sinne. Jos yritän laittaa pelkät alushousut, nousee lapsi heti vastarintaan. En ole tosin vielä kokeillut, montako minuuttia/tuntia jaksaisi rähjätä, vaan olen suosista pannut vaipan, koska olen ajatellut, että kertoo itse kun on valmis kokeilemaan vaipattomuutta. Vai pitäiskö nuo kuivaksiopettelu-housut hommata? Tai sitten odottaa, että kuopus (1v2kk) alkaa olla ilman vaippaa, jolloin isosiskolla ei olisi enää pokkaa olla vauva?!! Hehee...

Kommentit (12)

Vierailija

Alussa kiikutin potalle vähän väliä ja monesti tuli housuun eli lattialle. Nyt 2-3kk oltu ilman vaippaa päivisin ja hyvin onnistuu potalla tai pöntöllä käynti. Vahinkoja ei enään juurikaan käy, lähinnä viime tippaan jäänyt vessaan meno syynä jos ei kerkiä. Itse osaa mennä pissalle ja kakkakin on alkanut tulla pottaan.

Meilä ei olisi edes vaihtoehtoja jos tyttö kapinoisi vaipattomuutta, mutta onneksi ei.

Vierailija

Meillä tosiaan potalla on käyty jo 1,5-vuotiaasta lähtien ja aluks meni oikein hiemosti, kunnes pikkuveli syntyi (isosisko 1v8kk). Sen jälkeen on alettu ihan alusta ja oon odotellu millon olis kypsä vaipattomuuteen, mutta taitaa olla äiti aiemmin kypsä kuin lapsi...

No, alotetaan viimestään 3v-synttäripäivänä, siihen on vielä 2kk. Saattaa ite keksiä sen aiemmin. Potalla siis kyllä käydään ja sinne tulee yleensä aina iso ja pieni hätä, etukäteen ei kyllä osaa vielä sanoa, aina pitää kysyä. Sitten tahtoo aina vaipan takas. Ja minähän laitan, kun pääsen helpolla ja on tuo pikkuvelikin ja... ei muita tekosyitä sitten taida ollakaan :)

Vierailija

tuossa 2 vuotispäivän tienoossa ja aluksi vahinkoja tuli tosi tiuhaan, melkein kaikki pisut pitkin lattioita, ei tuntunut tyttö piittaavan yhtään tuosta, että oli housut märät.

Meillä sattui olemaan tuollainen kirja kuin Saulin vihreä potta (olikohan nimi tuo) ja siinä pupu pojalla Saulilla on samaa ongelmaa :o) ettei malttaisi potalla istua. Kirjaa sitten aina potalla luettiin ja kovasti taputettiin Saulille kun pisut tuli pottaan. Siitä sitten jäi meille tapa, että taputettiin ja iloittiin kovin, kun tyttö onnistui ja sitten vaan alkoi homma sujumaan :o)

En tiedä kuinka paljon tuo kirja lopulta vaikutti, mutta tosiaan muutamassa viikossa tyttö huomasi, että milloin pitää mennä potalla. Nyt huolehtii itse jo tosi hyvin ja sanoo, milloin pitää mennä.

Tsemppiä!

Vierailija

Ikää silloin oli jo 2.5 v ja ilmoitin vain, ettei enää vaippaa tule lainkaan päivisin. Sen jälkeen ei ole päiviksi kertaakaan laitettu vaippaa, nyt ikää 4 v.

Yövaipassa yli 3 v alustin kuukauden verran ja sitten otettiin vaippa pois. Kotona ei sen jälkeen ole vaippaa laitettu, reissussa noin 3 yönä ollut. Nyt en enää laittaisi silloinkaan.

Vierailija

Rähjäämistä kestää yleensä 5 - 15 min, sitten unohtaa asian ja syventyy leikkeihinsä. 2,5-vuotias osaa jo hyvin käydä potalla kotiolosuhteissa ollessaan ilman vaippaa. Kalsarit jalassa pisu tulee kyllä housuun. Ei jotenkin ole hoksannut sitä juttua vielä.

Vierailija

mutta lapsi meni vaatehuoneeseen ja riisui housut, puki vaipan ja lopuksi vielä puki housut itse. Pari viikkoa ennen 3v synttäreitä aloin puhumaan, ettei 3 vuotiaille valmisteta vaippoja vaan sen ikäiset käy potalla. Synttäreillä lapsi oli jo aivopesty vaipattomuuteen, eikä sitten enää puettu vaippaa kotona. Kauppareissuilla ja matkoilla käytettiin jääneet pienet vaipat pois. Vahinkoja sattui runsaasti, mutta lopulta lapsi oppi käymään potalla.

Vierailija

että nyt alkaa kokeilu. Oltiin sisällä ekaksi alkkarit jalassa ja monet housut kastui, tätä tein viikon kerran ja sitten lähdettiin puistoon ilman vaippaa ja siellä ilmoitti itse että pissa hätä, kertaakaan ei tullut puistossa housuun ja sitten siirryin kauppareissuilla ilman vaippaa.

Poika täytti kesäkuussa kaks. heinäkuussa aloitin ettei vaippaa yölläkään. Nyt on tullut öihin vähän takapakkia, kun ei aina herää pissahätään, mut vaippaa ei takas.

JA kyllä meillä oli matot lattialla :-)

Vierailija

2vkon päästä siitä ei halunnut enää yövaippaakaan. Todella helppoa siis ;-))

Keskimmäinen on nyt 1v7kk ja tehnyt kakat pääsääntöisesti pottaan 2kk. Pissatkin tulevat pottaan silloin kun ei ole vaippoja.

Vierailija

että onko teillä mattoja lattialla ;-)? Meillä poika 2v 2kk on muutaman kerran kakannut matolle, ja pissoja on lirahtanut myös. Silti en millään viitsisi ottaa mattoja pois lattioilta...

Vierailija

Meillä ollaan oltu nyt vaipoitta noin neljä kuukautta. Poika oli yhden kuukauden yli 3 vuotta kun " hoksasi" homman ja vaipat sai jäädä kerrasta pois. Yhden kerran on yöllä sattunut vahinko kun lapsi oli kuumeessa.

Meillä ei auttanut vaippojen poisjättäminen eikä lahjonnat, uhkailut tms..

Meillä vanhemmilla oli tietenkin suuri stressi päällä, kun kaikkea mahdollista yritettiin. Jälkeenpäin olen ajatellut sen niin, että lapsi itse tiesi milloin oli oikea aika, joten toivotan teillekin vain kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä ja kärsivällisyyttä..... Kyllä homma varmasti alkaa piakkoin luistaa. Ja muistakaa, että te ette ole ainoita tuossa tilanteessa. :)

Vierailija

Ensin meillä opeteltiin kuivaksi ja vasta sitten vaippa on otettu pois.

Esikoisella opettelu alkoi 2v2kk ja 2v4kk oli jo täysin kuiva ja otin sitten vaipan pois. Ihan muutama vahinko (pissa lattialle) sattui kahdella ekalla viikolla, mutta muuten ilman vaippoja toimittiin samoin kuin vaipoillakin. Sen jälkeen ei edes vahinkoja tullut.

Toinen lapsi aloitti opettelun itse aika aikaisin esikoisen perässä 1v3kk ja kun huomasin tämän, niin aloitin enemmän opettamaan kuivaksi (tiettyyn aikaan potalle) 1v4kk pintaan (eli potalla kävi samaan aikaan esikoisen kanssa ennnen ulkoilua, herättyä ja ruoan jälkeen, lisäksi kävi itse kun tuli hätä) ja päiväkuiva oli 1v6kk, jolloin otin vaipan pois. Yhtään vahinkoa ei sattunut koskaan. Yövaipan otin pois parin viikon kuluttua siitä kun oli ollut jatkuvasti kuiva 1v8kk ikään ja sen jälkeen ei myöskään sattunut kertaakaan vahinkoa. Tätä kyllä ihmettelen.

Uusimmat

Suosituimmat