Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hoidatte OMAN osuutenne asuntolainasta sillä välin kun olette hoitovapaalla?

Vierailija

Lyhennän velkaa nyt 350 euroa kuussa ja maksan 100 euroa vastikkeesta. Lisäksi maksamme perheen kulut puoliksi.

Äitiyslomalla kai raha riittää velan lyhennykseen palkasta, mutta entä sitten kun tippuu kotihoidontuelle?

Saako siitä lainasta lykkäystä jos esim sanoo, että on kotona siihen asti kun lapsi täyttää 2 vuotta?

Onko kukaan anonut omaan osaansa asuntolainaan lykkäystä? Onnistuuko se kuinka helposti?

(meillä siis 50%-50% asunto ja molemmat maksaa oman osansa)

Sivut

Kommentit (77)

Vierailija

a) kantamaan lapsen, mikä on fyysisesti ja henkisesti raskasta

b) joudut olemaan työelämästä pois, jolloin tulosi laskevat ja ammattitaitosi ruostuu ja riskeeraat jopa työpaikkasi ja menetät eläkettä.

Entäpä jos miehesi jäisi kotiin vaikka 3 kk jälkeen? Ilmoita meneväsi töihin. Näin näet miehesi arvot.

Vierailija

pitenee vastaavasti. Eli kun sulla on erillinen laina yksinäsi, niin saat ihan varmasti lyhennysvapaita vuosia. Ei pankki käsittääkseni kysy varsinaisesti edes syytä tai kai kysyy mutta ei sillä liene merkitystä ellei vastaa, että käyttää makeaan elämään. Hyväksyttävää on esim. sairaus, työttömyys, lapsi, armeija jne missä tulot tippuu tavallaan ilman sun omaa syytä.

Meillä on yhteinen laina ja 50/50 asunto. Maksetaan " tavallaan" puoliksi lainaa, mutta esim. äitiyslomalla maksoin oman osuuteni, hoitovapaalla en ollenkaan. Hoidin yhteistä lastamme. Ja siis koska lapsi on myös miehen niin täytyyhän hänenkin kantaa vastuu siitä, että MINUN tuloni tippuvat.

Teillehän sopiva vaihtoehto voisi olla, että pidätte hoitovapaan puoliksi myös. Siis olet vuoden pois töistä ja mies toisen vuoden tai vaikka 6kk sinä 6kk mies taas 6kk sinä ja 6kk mies. Silloinhan molempien tulot tippuvat samassa suhteessa. Eli myös mies joutuu rahallisesti huomaamaan lapsen tulon taloudellisen merkityksen. Toivottavasti myös mies maksaa osansa vaipoista, vaatteista, ruoista jne. Lapseen kuluu yllättävän paljon rahaa (meidän keskiarvio lapsen elämiseen on n. 130 euroa/kk ja tässä luvussa eivät ole isot hankinnat kuten vaunut ym. eikä myöskään lelut ja vaatteet, lähinnä vaipat, ruoat eli ns. päivittäistavarat).

Koska lapsi on käsittääkseni vasta suunnitteluasteella niin kannattaa tehdä niinkuin meillä että itse laitoin esim. lomarahoista säästöön suurimman osan ja lisäksi joka kuukausi hieman enemmän ns. lainatilille, joten siellä oli sitten " pesämunaa" valmiiksi hoitovapaata varten, kun tiesi jo etukäteen ettei silloin ole varaa laittaa sinne mitään (miehellä sellaiset tulot että sain vain perusosan 294e miinus verot).

Vierailija

Mitään omaa osaahan ei yhteisessä asuntolainassa edes ole, se on ihan oma asianne jos olette menneet lyhennykset noin jäykän kaavan mukaan jakamaan.

Vierailija

Tuli ensimmäisenä mullekkin mieleen että kai miehes sitten maksaa sulle puolet lastenhoitajan palkkiosta?? lapsi kai on yhteinen..

mäö en never ever kykenis tuohon systeemiin toi on sun ja toi on mun..laskut maksetaan kun ne tulee, viim. seuraavana tilipäivänä kummalle nyt sattuu ennemmin rahaa tulemaan, siirtelen millon kumman tililtä kummalle. onhan lasten menot yhteisiä ja mielestäni kannan oman osani perheen elatukseen työllä. eikai kukaan työtäkään tekis ilman palkaa... no eri asia jos olis vaikka lasten hoitaja ja kodinhoitaja jotka hoitas kaiken,ittensä tarttis tikkua ristiin laittaa sit voisin " oman osan" jostain maksaakkin..

Vierailija

Tämä keskustelu alkoi aapeen kysymyksestä: ' Miten hoidatte OMAN osuutenne asuntolainasta sillä välin kun olette hoitovapaalla?'

Ja valtaosa vastasi, että heillä on yhteinen tili ja yhteiset rahat. Mikä niissä vastauksissa sinua niin ärsytti?

Vierailija

Mutta mieti nyt hyvä nainen vielä hetki, haluatko tehdä lapsen miehen kanssa, joka todella ajattelee, että omat rahat ja omat osuudet lainoista. Lapsettomalla avoparilla vielä ymmärrän moisen ajattelun, mutta äitiysloman alkaessa tilanteen täytyy muuttua. Vain harvat pystyvät jakamaan menot puoliksi lapsen syntyessä. Siihen ei tavallisen duunarin rahat riitä. (paperityöläiset ei sitten kuulu tavallisten duunareitten joukkoon ;-) )

Meidän perheessä on kolme lasta, kaikki minun ja yksi miehen. Jos meillä olisi omat rahat, tilanne olisi vähintäänkin monimutkainen. Ensin erotetaan elatusmaksut ja kahden vanhimman lapsilisä vain näiden lasten menoihin. Sitten on nuorimman lapsilisä ja minun palkkani, josta pitäisi riittää kolmen lapsen elämiseen rahat. Eihän voi olettaa, että mies osallistuisi näihin kahden vanhimmat elättämiseen. Nuorimman kulut toki jaettaisiin tasan. Asuntolainaa jouduimme ottamaan paljon, että saimme ison asunnon, sitähän ei oltaisi tarvittu, jos meillä olisi vain tämä yhteinen lapsi. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle, mutta helpointa on, kun kaikki rahat tulevat yhdelle tilille, suoraveloitus vie kaikki laskut ja maksut. Rahaa on siellä tarvitsevalle ja kukaan ei kysele, kuka sen tienasi.

Mutta tehän teette tasan niinkuin itse tahdotte. Miettikää nyt vielä, onko se raha nyt niiiiiin tärkeää ja varsinkaan se, kenen se raha on.

Vierailija

Eli jos miehellesi ei käy että hän maksaa sinunkin osuuden asuntolainasta,niin sano että sinä lähdet töihin ja mies saa jäädä lasta hoitamaan pienien kodinhoidontukien turvin niin katsokaa miten silloin miehen osuuden asuntolainasta käy.

Siinä varmaan käy niin, että mies pyytää vanhemmilta ennakkoperintöä jotta saa oman osuutensa maksettua. Minulla taas ei ole ketään, keneltä pyytää rahaa, vaan on itse omat menot maksettava.

Anna miehen jäädä kotiin lapsenne kanssa,olisi kyllä varmasti todella ikävää koska varmasti haluaisit itse hoitaa lapsen, mutta jos ei yhteisymmärrystä asiaan tule niin pakkohan sinun on päästä töihin sillä noilla kodinhoidontuilla ei riitä lyhentämään asuntolainaa.

Vierailija

Meillä yhteinen asuntolaina joka suoraveloitetaan joka kuukausi miehen tililtä,itse maksan vastaavasti perheen ruuat,lapsesta aiheutuneet kulut ja lisäksi muita laskuja mm. vesilaskun jne. ja tietenkin lisäksi omat kuluni,kuten vaatteet,meikit jne.

Ei meillä mitenkään lasketa että onko kulut just tasan vaan maksamme siinä suhteessa miten kumpikin ansaitsee eli jos mies käy töissä ja minä olen hoitovapaalla niin tottakai mies tienaa silloin myös enemmän niin kyllä hänelle kuuluu myös maksaa enemmän.

Jos mies vetoaa siihen että sinä olet päivät kotosalla,niin sanot hänelle että ihan samalla viisiin sinä teet päivät työtä eli hoidat lastasi/lapsianne.Yleenä myös kotiäidit ovat " työssään" kiinni sen 24/vrk,mitä nyt joskus johonkin pääsee harrastamaan jotain, mutta miehillä se työpäivä on yleensä se 8 h/vrk/5 pv viikossa.

Eli jos miehellesi ei käy että hän maksaa sinunkin osuuden asuntolainasta,niin sano että sinä lähdet töihin ja mies saa jäädä lasta hoitamaan pienien kodinhoidontukien turvin niin katsokaa miten silloin miehen osuuden asuntolainasta käy.Tai sitten mies puoliksi hoitamaan lastanne sen 12 h/vrk niin kuin joku jo aikaisemmin kirjoitti.

Älä alistu missään nimessä tuollaiseen järjestelyyn.Jos perheenä eletään niin on kyllä aika höperöö jos kulut jaetaan maksettavaksi sentilleen puoliksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat