Raskausdiabeteksestä tietävät!

Vierailija

Sokerirasituksessa kuukaus sitte mulla oli paastoarvo koholla 5.3 (raja 5.1), muut arvot oli ok, eli raja-arvojen sisällä. Nyt sitte täällä olevan käytännön mukaan kuukausi tuosta mittauksesta sain kotiin mittarin. Tarkoituksena on siis että kotona mitataan kerran paasto ja sit se aamupalan jälkeinen arvo ja taas kuukauden päästä sama uusiks.

No eiks mulla ollu sit jo heti paasto yli sen kotimittaus rajan, ollen ekana aamuna 6.1 (saa olla 5.5) , aamupalan jälkeinen arvo tais olla 7 kun sen raja arvo on 7.8.

Noh seuraavana päivänä mittasin paaston uudelleen, kun olin ohjeeksi saanut sen että uusin mittauksen jos rajat ylitttyy. No paasto oli tälläkertaa 6.3 eli isompi vielä kuin se edellinen. Taas aamupalan jälkeen normaali arvo. Tänään aamulla paasto 5.8 ja aterian jälkeinen arvo 12.3..(rajahan oli siis 7.8) eli mulla taitaakin olla sokerit enemmän sekaisin kuin luulinkaan.

Eilen soitin terkalle ja kysyin et mitä mä teen ku en saa paastoa pysymään kurissa?? Kuukauden oon ollu tiukalla ruokavaliolla, eli oon jättäny vaaleenleivän pois kokonaan, perunaa ei ollenkaan, pastaa ja riisiä en syö lainkaan. Kuitenki kaikissa ohjeissa käsketään syömään myös hiilareita. Tänään sit ku otin aamupalaksi leipää niin se nosti tuon arvon 12.3 1,5 tuntia ruokailun jälkeen. Kahvin join kans, mut sen juon joka aamu ja seassa on canderellia. Karkit oon jättänyt, herkut kaikki en syö ees pullaa tms. Elän lähes kokonaan salaatti linjalla ja sit grillattua lihaa ja höyrytettyjä tai grillattuja kasviksia tuorejuustolla maustettuna...eli aika karppimainen ruokavalio. Siitä huolimatta paasto ei pysy kuosissa ja sit näköjään vähästäkin ruikkarista nousee korkeeks arvot. Arvasin kyllä että nyt on sokeri korkeella kun aamupalan jälkeen en meinannu pysyä hereillä millään..

Terkka eilen siis puhelimessa käski mitata ilman mitää uusia ruokavalio muutoksia niitä arvoja edelleen koko viikonlopun ja sit maanantaina terkka soittaa mulle, mä kerron sille ne arvot ja se konsultoi polia.

Näyttää vaihtelevan kunnittain (ja varmaa rahatilanteen) että miten näiden juttujen kanssa edetään. Eli joissain kunnissa tässä vaiheessa joutus osastolle vuorokausi käyrään, mut en tiiä miten täällä kun kriteereinä on ollu siis että jos sokerirasituksessa on kaksi arvoa koholla niin saa lähetteen polille, mulla oli koholla vaa yks...Silti mua itteeni huolestuttaa että enkö mä sit enää syö mitään vai miläs saan arvot pysymään kurissa. Kuukauden kuitenki siis ollu sellasella ruokavaliolla jo että oon kattonu mitä suuhun pistän. Pari kertaa oon syöny jäätelöä (kun espoon niissä r-diabetes ohjeissakin sanotaan että voi joskus syödä) ym, mutta en ole niillä mässäillyt..

Onks kellä kokemuksia samankaltaisesta tilanteesta et rasituksessa vaan paasto koholla mut sit kotimittarilla kaikki arvot ihan poskellaan? Miten sillon sit on menetelty?? Mihin mun kannattaa varautua?

Sf mitta on yläkäyrällä mut lääkäri arvioi käsikopelolla vauvan normaalikokoiseksi rv 27+lääkärin tarkastuksessa. Painoarvioon on jo aika polille kesäkuun lopulla. Tää kotimittaustulosten heittely tuli tähän väliin ihan yllärinä...

Kommentit (9)

Vierailija

Ite napsahin *taas* tässä kolmannessa raskaudessa sokerirasituksessa just paastosta kiinni ja sama oli kakkoseltakin viime vuonna. Arvo oli vain 0,1 pykälää koholla ja tämän johdosta sain kotiin mittarin ja mittailin/en arvoja kotona. Viimeksi sain huomata, että kaikki syöminen vaikuttaa arvoihin ja mikä oli yllättävää, nii tuoremehut, samoin jotkut hedelmät nosti arvoja taivaisiin mulla. Juotko muuten paljon tuoremehuja?

Arvot sain/saan pidettyä kurissa ruokavaliolla ja nyt tänään taas huomasin, että eilen on tullut syötyä herkkuja (käytiin lakkiaisissa) ja aamulla paasto oli koholla. Söin sitten nyt päivällä lohisalaattia ja aamulla pari ruisleipää kahvin kera. Liikuntaa pitää ehdottomasti lisätä, koska se pitää arvoja normaalirajoissa. Ja mulla tuli kans tuo mieleen, että onkohan sulla liian tiukka ruokavalio, koska tosiaan kropan pitää saaha sopivassa suhteessa myös rasvaa ja suolaa, kunhan ne vain on oikeita rasvoja? Juotko vettä minkä verran päivässä?

Täällä meilläpäin menee asia silleen, että jos kotimittauksissa on kohonneita arvoja, edes yksikin, niin saa lähetteen ä-polille ja sinne olen ite menossa vkolla 36. Painoa mulla on tähän mennessä (rv29) apaut 2,5 kiloa.

Toivottavasti saat arvot kohilleen ja pyydä vaikka neuvolasta lähetettä sellaseen vuorokausiseurantaan sairalaan (ite en tiiä miten siihen pääsee). Mutta oikein kovasti tsemppiä :)

-AJ&Elli-

Vierailija

Huomasin nyt vasta, että olit jo päässytkin hoitamaan asiaasi eteenpäin ja saanut ajan kunnon tarkastukseen. Tsemppiä edelleen!

Vierailija

Viestissä et kertonut mitä olit syönyt edellisenä iltana jolloin aamun paasto oli koholla? Ja kuinka paljon söit ruisleipää aamupalalla jolloin jälkeinen arvo oli koholla?

Mulla on auttanut se, että syön illalla ennen nukkumaan menoa pari palaa ruisleipää kinkku/salaatti/tomaatti päällä ja ehkä lasin maitoa tai vaihtoehtoisesti lautasellisen kaurapuuroa.

Aamulla sama homma. Mutta jos sulla nousee noin ylös parin ruisleivän jälkeen niin sulla todella on raskauajan diabetes ja jos ne tuollaisena pysyy niin insuliinit määrätään ehdottomasti.

Oletko ottanut huomioon koko päivän energian saannin? Vaikka söisi kuinka vähän illalla niin koko päivän ruuat vaikuttaa aamun paastoarvoihin.

Mä olin ennen raskautta täyskarppi ja erittäin tyytyväinen ja onnellinen valintaani, mutta pian raskautumisen jälkeen huomasin ettei se ruokavalio sovi raskausaikana varsinkaan jos sokerit heittää.

Perunaa, riisia ja pastaa en edelleenkään syö koska se nostaa sokereita, mutta täysjyväleipää ja puuroa syön surutta, pitää tasaisempana, mutta nälkä on taas kohta. Karppi ruokavalio odottaa taas kunhan saan vauvan massun tällepuolelle:) Kai tämä mun nykyinenkin on jonkinmoista karppaamista. Noita edellä mainittuja en ole kokenut tarvitsevani vaan korvaan ne salaatilla ja kasviksilla, terveellisempääkin kuin peruna, riisi ja pasta.

Mittaa nyt ihmeessä jokaisen ruokailun jälkeen ja paastoja, kokeilemalla onnistuu sen oman ruokavalion ja tasapainon löytäminen.

Annu

Vierailija

Tänään soittivat polilta ja huomenna menen sitten osastolle vuorokausikäyrään. Ensin syömättä illasta ja kahdeksalta labraan. Sen jälkeen saan käydä syömässä jonka jälkeen menen äitipolille ilmoittautumaan, käyn vielä kerran labrassa ja puolenpäivän aikaan osastolle. Siellä sitten otetaan verikokeita päivällä, illalla ja vielä yölläkin sekä aamulla. Seuraavana päivänä diabetes lääkärille on mahdollista näyttää ne arvot ja sit pääsis kotiin. Näin on siis suunnitelma, saa nähdä että miten se käyrä tai arvot nyt sit siellä on ja muuttaako ne tilannetta...

Vierailija

En tiedä mitään tuosta raskausdiabeteksesta, mutta sellainen asia kävi mielessä kun luin kertomuksesi, että ethän nyt vain ole vetänyt liian tiukalle ruokavaliosi. Ei muuten, mutta kun itse jouduin eka kerran sokerirasitukseen niin mietin että millä saisin sokerit varmasti olemaan kohallaan. Neuvo jonka sain laboratoriosta oli, että olet muutaman päivän ennen mittausta syömättä sokerista, mutta älä missään nimessä vähennä normaalin ruuan syömistä sillä jos energiansaanti menee miinuksen puolelle niin se nostattaa verensokeria ja näin ollen juuri paastoarvoa. Ja että paastoarvoon pitäs olla syömättä 12 tuntia, mutta ei yhtään pitempään tai sokerit lähtee nousuun. Ja tämä oli laboratorioammattilaisten kertomaa.

Toivottavasti saat sokerisi kohdalleen, ettei moisesta tarvitse murehtia vaan saat nauttia raskaudesta täysin rinnoin!

Vierailija

Terkan kans keskustelin noista syömisistä ja mulla oli jo lähtökohtaisesti ruokavalio suht ok, ainoa paheeni on ollut jäätelö sillon tällön. Mä oon kyllä nyt tuntenu himoa salaatteihin ja niitä oonki pääasiassa syönyt. Tuo 12.3 arvo tuli kun söin terkan suosituksesta (käski lisätä just leipää) 2 ruispalaa aamupalaksi kahvin kera (+canderell) niin arvo oli tuossa 1,5h kohdalla tuo 12,3. Tänään söin vaan yhden ruispalan niin se arvo olikin sitte 1,5h kohdalla vaan 8,3 joka silti liian korkea.

Koko ajan mittaukset siis; paastot; to6,1/pe6,3/la5,8/su 5,9

(näytti eka et 7,mut siin se reika tyrehty heti niin et ei tullu eka riittavasti,sit puristelin lisaa niin tuli 7, otin uudel liuskal samast reiasta nii tuli 9,sit vaihdoin katta ni tuli kunnon reiasta sit 2 kertaa peräkkai tuo 5,9)

1,5-2h arvot to 4,9/pe7/la 12,3/su 8,2.

Soitin muute paikallisee terv palveluu, ensineuvoon ku ne liuskat loppu mun mittailu sekoilun jalkee et mistä sais niitä, esim apteekista tms. Tympeen kuuloinen vanhempi nainen kommentoi samalla noi arvot olevan normaaleita, etten mä siis tarvii niitä liuskoja koska huomena saan niitä jo omalta terkalta. Eli tänään en voi enää mitata mitään arvoja ellen lähde päivystävään apteekkiin ostamaan niitä liuskoja (maksaa joku 14e se patruuna). Miks niitä raja-arvoja annetaa jos mun arvot rajatki ylittavinä muka on normaalit?Tai sit ne ei tuolla ensineuvossa tiedä ollenkaa mikä on raskausdiabetes saati niillä ole hajuakaan niistä raja arvoista.

Eli siis kalorimäärältään mun ruokavalio saattaa olla ehkä aavistuksen liian kevyt, mutta oon yrittäny sit lisätä nyt sitä leipää mutku se nostaa ne sokerut ainaki aamulla noi korkeeks ja sen syönnin jälkeen en meinaa pysyä hereillä ollenkaan. Illallakin otin kerra ennen syömistä arvon joka oli 3.8 mut en sitte enää syönnin jälkee mitannu sitä. Oon syöny illalla salaatin jossa on vähän leipäpaloja seassa. Hedelmiä sen syö ollenkaan enkä juo mitään mehuja! karkit jätin siis jo sillo kuukaus sitte vähemmälle (syön vähän joskus) kun se paasto oli koholla. Täällä siis tuon mittarin saa kotiin vasta kuukauden päästä rasituksesta ja se kuukaus siinä välissä noudatetaan ruokavaliota. Mä kävin eilen tunnin lenkilläkin, mut sen jälkee tuli huono tärisevä heikottava olo ja hirvee nälkä. Piti kotimatkalla poiketa ostamaan sokeriton limu et sain olon kohdilleen... ?:|

Asun siis Mikkelin seudulla et etenkin tän alueen hoitokäytännöt kiinnostaapi. Miten siis sit annetaanko mennä yli, mulla ei ole koskaa synnytys käynnistynyt vaan kaikki 5 edellistä on käynnistetty. Lapsista kaksi on ollu reilut 4kg syntyessään (rv 39+6 ja 40+0)

Nyt siis sf mitta reilusti yläkäyrällä vaikka lääkäri kyl sanoi ettei vauva vaikuta isolta...

Vierailija

Voi hyvänen aika mitä ammattitaidottomuutta:O

Tuollaisilla arvoilla täällä Satakunnassa saa heti lähetteen polille, diabeteshoitajalle ja hoitaja soittaa kotiin kerran viikossa. Jos arvot ei ruokavaliolla korjaannu niin lähete sisätautilääkärille, mietitään insuliinien käyttöön ottoa.

Nuo raja-arvot on paasto alle 5, ruuan jälkeen alle 6.8. Nyt ne kyllä taisi nousta pikkasen kun diabetikkoja on niin paljon. (siis täällä meilläpäin)

Vauva kärsii todella paljon tuollaisista sokeriarvoista mitä sulla nyt on ollut. Soita nyt ihmeessä huomenna sinne neuvolaan ja vaadi päästä polille kunnon lääkärille ja diab.hoitajalle.

Yksi vinkki vielä, että laske päivän kalorimäärät ja koita pitää ne jossain 1800 lukemissa, ne ei saisi päivästä riippumatta olla kovin paljon pienemmät tai suuremmat.

Toivotaan nyt, että saat asiat kuntoon, varmaan rassaa sua itseäkin ja kamalaa tuo väsymyskin on kun sulla vielä pieniä lapsiakin.

Annu

Vierailija

tilanteesi on jo selkiytynyt.

Mä en myöskään ole mikään raskausdiabeteksen asiantuntija, mutta mulla on tyypin 1 diabetes, joten sen tähden noista syömisistä ja arvoista ymmärrän jotain.

Silmääni pisti toi sama asia kuin muillakin eli syötköhän ihan liian vähän jo nyt ja elimistö on osittain sen vuoksi sekaisin? Älä pelkää verensokereita ja niiden pelossa lopeta syömistä, kyllä asiaan löytyy (toivottavasti sinulla on jo löytynyt) ihan muu ratkaisu. Vauvallesi on tärkeää saada monipuolista ravintoa, myös niitä hiilareita!

Ja pisti vielä silmään tuo sokerittoman limun osto lenkillä. Sillä limulla et kyllä heikkoa oloasi korjaa mihinkään suuntaan, niissä sokerittomissa limuissa kun ei ole yhtään energiaa. Janoon auttaa, ei muihin heikotuksiin. :)

Kaikkea hyvää odotukseesi!

Vierailija

Minulla oli sokerirasituksessa kaikki 3 arvoa koholla, mutta kotiseurannassa huomattavasti vähemmän arvojen heittelyä kuin sinulla. Aamun ensimmäinen arvo saattoin olla kohdallaan tai ihan rajalla , mutta niukkakin aamupala nosti sokeriarvoa noin 8 pintaan. (Koskaan ei ole minun arvoni menneet yli 8,3 missään kotimittauksessa missään tilanteessa.) Muut arvot ok, jos pidin hiilareiden määrän erittäin kohtuullisena. Sain alle viikon kotiseurannan jälkeen tuolla perusteella ajan sisätautilääkärille ja hän määräsi insuliinit aamupalan yhteyteen. Mittaan verensokerin 4xx/pvä. Nyt, parin viikon jälkeen insuliinien määräämisestä, on alkanyt heittää aamun eka arvokin, joka on ollut korkeimmillaan 6,3. Soitin diabeteshoitajalle ja todennäköisesti saan ensi viikon alussa siihenkin insuliinin, pitkävaikutteisen sellaisen illaksi.

Tilanteeni on tietysti sen verran erilainen kuin sinun, että odotan kaksosia ja käyn muutenkin äitipolilla tarkassa seurannassa, joten minulla ei ollut mitään vaikeuksia päästä lääkärille asian suhteen. Oikeastaan en itse edes olisi älynnyt sitä pyytää, synnytyslääkäri normaalissa tarkastuksessa passitti sisätauilääkärille jo muutaman jokseenkin poikkeavan arvon perusteella. Ja siksikin, että ultrassa vauvojen painot arvioitiin hieman suuremmiksi kuin keskimääräinen viikkoja vastaava paino olisi.

Sinä et voi "lopettaa syömistä" ja karsia ja karsia syömisiäsi enää. Sinä olet raskaana ja sinun pitää syödä, myös hiilareita, mutta kohtuullisesti! Ja mielestäni sinun pitäisi päästä pikimmiten ihan kunnon tarkastukseen ja sisätautilääkärille ja sellaiseen vauvan painoarvioon joka tehdään ihan ultralla eikä millään käsikopelolla. Jos jos sinulle määrätään insuliini, niin se ei ole mikään peikko tai häpeä, vaan se varmasti helpottaisi oloasi ja tasoittaisi verensokein heittelyä. Vauvasikin voisi paremmin heti synnytyksen jälkeen.

Tsemppiä! Toivottavasti saat tilanteen pian järjestykseen. Tai oikeastaan, vaadi pääsyä läärille jo aiemmin kuin vasta tämän kuun lopulla.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat