Alkuraskauden painoasiaa

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Esikoisesta tuli kiloja kaikkiaan noin 20. Tosin 17 kiloa lähti muutamassa kuukaudessa. Nyt en kuitenkaan haluaisi noin paljon kiloja kerryttää ja yritän välttää kaikkia turhia kaloreita, kuten karkkia, pitsaa yms. Mutta pahaan oloon on syötävä huomattavasti tiheämmin kuin normaalisti. Ja kun paha olo ei kuitenkaan johda oksenteluun niin paino nousee. Syön ihan terveellisesti: hedelmiä ja leipää, leivän päällä vähärasvaista margariinia ja juustoa, kinkkua ja kasviksia. Leipä, varsinkin ruisleipä, auttaa parhaiten pahaan oloon. Kaipa siinä sitten on kuitenkin niin paljon energiaa että näkyy heti painossakin. Nyt on tullut jo noin 0.5 - 1 kg lisää ja rv noin 8. Käyn päivittäin monta kertaa vaa' alla ja huomaan että saattaa kyllä normaalistikin paino vaihdella noin puoli kiloa päivässä. Olen silti huolestunut, kun muutenkin tuo painoasia ahdistaa. Painoin 5 vuotta sitten, kun menimme naimisiin, noin 65 kg (pituus 169 cm) ja se on oma ihannepainoni. Siitä paino pikkuhiljaa kolmessa ja puolessa vuodessa nousi 71:een kiloon. Nyt esikoisen jälkeen lähtöpainoni oli noin 73-74 kg. Onneksi imetys vie aika hyvin kiloja ainakin multa, mutta kun esiloisestakin jäi pari kiloa ja olen muutaman kilon ylipainoinen niin en haluaisi koko ajan vain painaa enemmän ja enemmän. Pyöräilen 5 krt viikossa matkat yliopistolle 20 min kahdesti päivässä ja silloin kun luennoilta pääsen käyn 1-2 krt viikossa aerobicissa. Syön vähärasvaista ruokaa, mutta paljon. Haluaisin painaa vähemmän. No raskaana ollessa ei voi laihduttaa, mutta mitä teen ettei taas tule 20 kiloa? Onko teillä muilla paino lähtenyt nousuun jo alkuraskaudessa?

Kommentit (4)

Vierailija

Uskon kyllä, että imetys tekee taas tehtävänsä, koska aion taas täysimettää puolivuotiaaksi jos kaikki menee hyvin ja osittaisimettää ainakin vuoden ikään. Tosin liikuntaa ei varmaan saa yhtä paljon kuin yhden lapsen äitinä, jolloin tein vauvan kanssa päivittäin vähintään tunnin vaunulenkin.

Vierailija

Mulla oli tullut ensimmäiseen neuvolakäyntiin mennessä rv 9 kiloja jo 3, vaikka en ollut herkutellut/syöpötellyt mitenkään erityisen paljon. Mulla vaan tuli alkuraskaudessa melkoisesti turvotusta.

Rv 16 mennessä paino oli pudonnut ensimmäisestä neuvolakäynnistä ja painonnousu oli vajaa 2 kiloa. Rv 25 paino alkoi nousta reilummin, siinä vaiheessa painoa oli tullut noin 6 kiloa ja nyt painoa on tullut reilu 9 kiloa. Tällä hetkellä tosin vauvat ovat alkaneet kasvaa yhteensä 400g/vko, joten eipä ole ihme, että painoa tulee. :) Lisäksi lievää turvotusta on havaittavissa, kävin sitä varten eilen lymfassa. Terapeutti muuten sanoi, että hoito olisi kannattanut aloittaa jo pari kuukautta aikaisemmin, niin sillä olisi voitu saada pidettyä turvotus kokonaan poissa. Ehkä kannattaa kokeilla?

Lähinnä halusin esimerkilläni todeta, että vaikka alussa paino nousisikin reilummin, se ei tarkoita sitä, että sama jatkuu koko raskauden ajan.

Mia79 ja masumöyrijät rv 30+6

Vierailija

Mulla tuli esikoista odottaessa 16kg, jotka lähti kyllä imetyksen avulla parissa kk:ssa. Nyt toista odottaessa lähtöpaino oli sama, painoindeksi 20, ja nyt kun viikkoja on kuukautisten perusteella 18, painoa on tullut n. 5kg!! Viimeksi paino ei noussut näin nopeasti ja nyt onkin hirveä stressi päällä koko ajan, että mikähän on tilanne maaliskuussa...;)

Syön (pääasiassa) terveellisesti ja jumpassakin olen vielä pystynyt ihan normaalisti käymään (2-3krt/viikko), vaan silti paino nousee. Neuvolassa ei ole sanottu mitään, joten eiköhän ole ihan normaalia, ainakin toistaiseksi.

Olen tullut siihen tulokseen, että toisilla paino vaan alkaa nousta heti, kun testi näyttää plussaa ja sille ei oikein mitään voi, kun ei kerran saa laihduttaakaan. On vissiin vaan kestettävä ja toivottava, että imetys vie kilot jälleen mennessään. :)

-pixi-

Vierailija

mullakin tuli noin 20 kg esikoisesta mutta parissa kuukaudessa lähti kun imetin niin tiheään tahtiin yhteensä lähti 22 kg eli olin laihempikin!

Nyt paino 61kg ja toista odotan viikkoja 8+1.

kyllä ne kilot imettämällä lähtee sit pois jos taas tulee ....

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat