Synnytyksen käynnistäminen!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mulla on edessä kahden päivän kuluttua synnytyksen käynnistys, mikäli mitään ei tapahdu ennen sitä...Jotenkin jännittää ja pelottaa tuo käynnistäminen ihan hirveästi...Kaksi edellistä lasta ovat lähteneet tulemaan ihan spontaanisti supistuksilla rv41+6 ja 41+4. Esikoisen synnytys oli tosi kivulias, mutta toinen jo paljon helpompi ilman minkäälaisia puudutuksia tms...Nyt mua hirvittää, jos käynnistyksellä aikaansaatu synnytys on ihan hirveän kivulias verrattuna ns. luomusti käynnistyneeseen...Kauhutarinointa kuulee aina, että miten homma ei edennytkään ja sitten piti leikata ja kivut olivat ihan sietämättömät jne...Jos jollain olisi positiivisia käynnistyskokemuksia, niin lukisin niitä mielelläni, että saisin vähän mielenrauhaa näin viikonlopun ajaksi! :)

t.Sinisiipi rv41+6

Ps. mulla siinä mielessä hyvä juttu, että paikat ovat jo valmiiksi aika kypsät eilisen sisätutkimuksen mukaan --> kohdunkaulaa ei oikeastaan jäljellä yhtään ja kohdunsuu auki 3cm...

Kommentit (9)

Vierailija

Hei! Mulla käynnistettiin esikoinen 03 ja niin hyvät kokemukset jäi, että uudestaan sinne nyt pyritään keväällä;)

Niin olin minäkin kuullut kamalia kauhukertomuksia, enkä oikein tienyt kuinka koko käynnistys edes tapahtuu, mutta kaikki oli ihan turhaa pelkoa. Sain alkuun 1/4 tapua, joka mulla laitettiin suoraan kohdunsuulle (harvinaisempi tapa, yleensä otetaan suun kautta). Siitä ei tapahtunut mitään ja seuraavan sain kolmen tunnin kuluttua. Siitä parituntia ja alkoi supistella, jotka hyvin nopeassa tahdissa muodostuivat tiheiksi ja kunnon suppareiksi. Kaikki kävi niin nopeesti, että mitään puudutuksia en saanut. Synnytys kesti kaikkiaan 4h ja ponnistus vaihe 4min. Kaikki meni loistavasti ja kipukaan ei alkuunkaan ollut sitä mitä sen kuvittelin olevan ilman puudutuksia.

Joten lähdet vain reippain mielin, turhia pelkäämättä! Uskon että kaikki menee hyvin!! Ja sulla on jo noin hyvin aukikin, joten saattaapi, olla että hän sieltä vielä ihan itse maailmaan tulee=)

Voimia sinulle ja onnea matkaan!!

H-R

Vierailija

Se on vain kumma, että sitä alkaa etukäteen nähdä kaikki kauhuskenaariot mielessään...Tärkeintä olisi todellakin suhtautua mahdollisimman rennosti ja rauhallisesti koko asiaan ja ottaa vastaan se mitä tuleman pitää. Ja tietysti se, että vauva syntyisi hyvinvoivana maailmaan on se kaikista tärkein asia!!!

t.Sinisiipi *elää toivossa, että pikku hiljaa kohdunsuu aukeaa itsestään entisestään, suppareita on, muttei säännöllisiä...*

Vierailija

Minäkin alan jo pikkuhiljaa asennoitua käynnistykseen. Raskauden alkutaipaleella ja vielä melko pitkään syksylle elättelin toiveita ja jopa pidin tärkeänä että tämä lapsi syntyisi " normaalisti" itse käynnistyen. Mullahan kaksi aiempaa synnytystä vko 41+6, esikoinen käynnistyi kun ronklattiin kohdunsuuta varmaan 5 kertaa vrk:n sisällä, mutta koko synnytyksen ajan piti tukea supistuksia oksitosiinitipalla, vyöhyketerapialla jne. Kakkonen käynnistettiin tipalla ja kalvojen puhkaisulla. Eka synnytys kesti 10 h ja toka 1h10min. Tuo lyhyempi oli aikamoista taiteilua jatkuvien suppareiden kanssa, välejä ei juuri ollut. Mutta kun tuo kesto oli niin lyhyt, olin synnytyksen jälkeen hyvässä kunnossa, virkeä. Tipan laitosta ekoihin suppareihin meni jotain 4 tuntia ja sitten tosiaan alkoi tapahtua.

Nyt kun eka yliaikaiskontrolli odottaa tiistaina, olen kypsynyt käynnistykseen, jos vaan lääkäri sen haluaa tehdä. Oikeastaan olen miettinyt mielessäni positiivisia asioita siihen liittyen, kuten että saa nukkua " rauhassa" (jos siis kykenee) edellisen yön keräten voimia. Lastenhoito on helpompi järkätä tietäessään ajankohdan jne..

Otetaan vaan vastaan se synnytys tuli se sitten käynnistellen tai itsestään, palkinto odottaa tuolla sydämen alla, kyllä ne kivut ja kärsimykset sitten unohtuu kun nyytin saa syliin. Lepäile tämä viikonloppu, kerää voimia tulevaan, hemmottele itseäsi. Minä pidän peukkuja!

Päippy 41+2

Vierailija

kohdunkaulanluokse laitettavalla prostaglandiinipuikolla. Millon mistäkin syystä. Minulle ei voinut muutakaan tehdä kun paikat ovat olleet täysin epäkypsiä. Kohdunkaulaa on ollut reilusti jäljellä ja paikat kiinni.

Itse synnytys on kestänyt 2-8h. Yleensä prostaglandiinipuikko on laittettu tuossa yhdentoista aikaan osastolla. Toinen lapsista syntyi 17.30 ja muut ovat syntyneet 3.30-6.30 välisenä aikana.

Vierailija

Mulla oli alkuvuodesta sama tilanne. Elikkäs rv 41+6 käynnistettiin synnytys. Olin ihan paniikissa just tuon pitkittymisen ja kipujen suhteen, mutta kaikki eteni hirveen nopeesti kuitenkin... Mulla synnytys käynnistettiin puhkaisemalla sikiökalvot, eli mitään geelejä sun muita ei tarvittu! Kalvojen puhkaisemisesta meni 1,5 tuntia kun synnytys katsottiin käynnistyneeksi. Kivuista en voi oikein sanoa mitään kun ei ole kokemusta normaalista synnytyksestä, mutta kivunlievitystä sain heti kun vaan asiasta mainitsin, ekana ilokaasua ja sitten epiduraali. Epiduraalin jälkeen supparit väheni ja sit mut laitettiinkin tippaan. Sitten tapahtuikin nopealla tahdilla, ekana 4cm:stä avautuminen 7 cm ja pian pitikin jo ponnistaa...

Eli mentiin nopealla tahdilla (kesto alle 5 tuntia), ei kipuja, kaikin puolin hyvä kokemus!

Vierailija

ihan mielenkiinnosta kysyisin, että minkä kokoinen tämä toinen lapsesi oli?

Aiheellisena pelkona isohko lapsi- toiveena mahdollisesti käynnistys ennen laskettua aikaa.

Terveisin kymppikaks ja isopoitsu 35+4 (ja painoarvio rv35 3300g)

Vierailija

Elikkäs mulla on kaks kertaa käynistetty synnytys ja yksi itsestään käynistynyt. Molemmilla kerroilla laitettiin pieni muru tablettia kohdunsuulle. Ensimmäisestä käynistettävästä(rv.40+5) menin aamulla yhdeksän aikaan sairaalaan. 10 aikoihin laitettiin tabletti , jolloin kätilö sanoi, että uusi tabletti laitetaan sitten n. 4 tunnin kuluttua, koska paikat eivät olleet vielä mitenkään kypsät.... Ei uutta tablettia tarvinnut, sillä puolen tunnin kuluttua alkoivatkin supistukset melkein heti säännöllisisnä. klo 11.30 oli poika maailmassa:) Synnytys oli aika lailla kivuton ja helppo. Seuraava käynistys oli rv. 40(jos muistan viikot nyt oikein) aamulla taas sairaalaan. Menin alunperin verensiirtoon huonon hb.n takia. Kuitenkin vauva oli tuolloin niin isokokoinen, että lääkäri päätti että samalla reissulla käynistetään. Olisivat laittaneet tabletin seuraavana aamuna, mutta illalla pyysin, josko laitettaisiin jo silloin. Lääkäri suostui koska kuulemma ei tuo pieni muru tablettia saa mitään aikaseksi ja aamulla sitten laitellaan taas uudestaan tablettia. Tämä eka pikku muru laitettiin klo 21.00 ja jälleen meni hetki ja supistukset alkoivat. Klo: 22 oli iso poika sitten maailmassa:) Voin sanoa, että itse koin käynistetyt synnytykset kivuttomimpina kuin itsekseen käynistyneen. Käynistetyissä en edes joutunut ottamaan mitään kipu/puudutuslääkettä. Tsemppiä kovasti tulevaan synnytykseen:)

lilla79 & vimpulat rv. 32+3

Vierailija

Mulla oli auki vaan 1,5 cm, joten sulla on vielä parempi tilanne sinällään! Ja mie myös ajattelen niin että kun synnytys käynnistetään niin sitä ollaan jo sairaalassa ja kaikkeen kipuun saa lievitystä jos vaan haluaa, eli ei tarvi kärvistellä kotona ja odottaa :):

Vierailija

Mulla on tuore käynnistyskokemus takana, eli viime viikon torstaina jäin yliaikaiskontrollin jälkeen osastolle raskaushepatoosiepäilyn vuoksi. Klo 14.45 laitettiin 1/4 murunen cytotecia kohdunsuulle ja tarkoitus oli jatkaa aamulla. Olín ensisynnyttäjä ja paikat aika epäkypsät vielä. No, kuinkas ollakaan, synnytys lähti käyntiin sillä ekalla murusella puolenyön aikaan ja eteni kokoajan. Kalvot puhkaistiiin kun kohdunsuu oli 4cm auki ja tyttö syntyi perjantaina klo 15.48.

Kokemus oli erittäin hyvä ja jos toiste tarvitsee käynnistellä niin ei mulla ainakaan ole mitään pelkoja tai syitä siitä kieltäytyä.

Juttelin aiheesta kätilön kanssa ja cytotecilla käynnistäminen on yleisesti ottaen paljon " hellävaraisempi" tapa kuin aiemmin käytetty tipalla käynnistäminen. Tuolla sairaalassa tippaa ei edes käytetä käynnistyskeinona vaan vasta synnytyksen aikana tarvittaessa supistuksia tehostamaan.

Eli luottavaisin mielin vaan!!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat