Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sektioarven kunnon tarkastus loppuraskauden aikana?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Oletko käynyt tarkistuttamassa sektioarven kuntoa loppuraskaudessa? Olen ymmärtänyt, että esim. arven paksuutta voi mitata erikoisultralla, ja tämä kertoo jotain mahdollisesta " lujuudesta" /pitävyydestä? Muistatko millä rv:lla tämä kannattaa tehdä, että saisi mahdollisimman luotettavaa tietoa?

Terveisin, kasperina

Kommentit (5)

Vierailija

Joten suunniteltu sektio edessä ja se tarkistettiin vielä uudelleen nyt rv37, mitään mullistavaa ei ole tapahtunut, mutta varmuuden vuoksi tehdään sektio.

37+3

Vierailija

Kiitos kommentistasi!

Mukavaa kuulla, että seuraavassa synnytyksessä huomioitiin aiempi sektio ja seurattiin supistuksia ja arven kestämiskuntoa kuitenkin aika tarkasti. Miten tuo seuranta, rajoittikohan se jotenkin liikkumistasi synnytyksen aikana?

Eräs Femedan lääkäri sanoi minulle kun tiedustelin asiasta, että jos arpi on loppuraskaudessa hyvin ohut, niin kannattaa seuraavassa(seuraavissa)synnytyksissä olla erityisen varovainen. Tällä hetkellä on menossa rv 34 ja jotenkin tuntuisi, että olisi mukavaa saada ainakin jotain tietoa, vaikka asia on varmasti niinkuin jo kerroit, että voi olla vaikeaa vetää johtopäätöksiä arven kestävyydestä kuitenkin.

terveisin, kasperina

Vierailija

Itse tiedustelisn sekä äitiyspolilta että Felicitas-klinikalta sektioarven pitävyyden arvioinnista. Molemmissa paikoissa todettiin, että ei oikein pystytä luotettavasti/merkityksellisesti arvioimaan tai mitään johtopäätöksiä tekemään. Tekay on myös palstallaan vastannut perustellusti aiheeseen liittyvään kysymykseen. Jos arpea tarkastellaan ultralla niin joka tapauksessa ihan viimeisillä viikoilla, kun kohtu on kasvanut ja venynyt.

Itselläni arpi otettiin kuitenkin alatiesynnytyksessä huomioon ja kohtuun asennettiin supistuksia (painetta) tarkaan mittaava anturi, jotta oltaisiin pystytty reakoimaan, jos supistukset olisivat muuttuneet liian rajuiksi tai arvessa olisi ilmennyt repeämistä.

Vierailija

Anturi asennettiin aika loppuvaiheessa, siinä vaiheessa, kun sain spinaalin (puudutteita tai kipulääkitystä ei ollut ennen spinaalia). Liikkumista rajoitti, mutta koska olin auki jo 8 cm ja ponnistusvaihe häämötti hyvin lähellä, ei se varsinaisesti haitannut. Tämä oli siis varotoimenpide, jos spinaalin vaikutuksesta omat supistukset olisivat laimenneet oltaisiin annettu oksitosiinia ja jotta oksitosiini ei olisi aiheuttanut liian voimakkaita supistuksia oli anturi mittaamassa niiden voimakkuutta. Sanoivat kyllä, että anturi olisi asennettu varuiksi muutenkin, koska on ainoa tapa edes jotenkin ennakoida riskejä arven suhteen.

Voithan pyytää ultralla arvioimaan arpea kuitenkin ja tiedustella jo etukäteen kuinka synnytyksessä sektioarpi huomioidaan omassa sairaalassasi. Onneksi repeämät tai muut komplikaatiot ovat todella harvinaisia !!!

Uusimmat

Suosituimmat