Kommentteja ulkonäöstä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Uudessa Kodin Kuvalehdessä on artikkeli, jossa käsitellään raskaana olevien naisten kuulemia tölväisyjä ulkonäöstään. Artikkelin mukaan melko vieraatkin ihmiset katsovat oikeudekseen kysellä raskaana olevalta varsin intiimejäkin asioita sen lisäksi, että esimerkiksi kasvava masu koetaan yhteiseksi omaisuudeksi, jota kenellä tahansa on lupa tulla koskemaan. Osa kommenteista ja kysymyksistä on viattomia eikä tuleva äiti niistä loukkaannu, osa taas ainakin koetaan tahalliseksi ilkeilyksi.

Millaista kohtelua sinä olet raskausaikanasi saanut? Miten olet ulkopuolisten kommentit kokenut?

SolAngel, rv 25+2

Kommentit (8)

Vierailija

Odottaessani esikoistamme törmäsin töissä ollessani siihen, että aivan tuntemattomat ihmiset saattoivat tulla koskettelemaan masua.. Välillä kyllä teki mieli sanoa, et näpit irti!!! En pidä muutenkaaan vieraiden ihmisten " lääppimisestä" , joten tuntui inhottavalta kun vieraat ihmiset tulivat koskettelemaan mahaani et potkiiko kovasti..

Ja mahani on ollut molemmissa raskauksissa sen verran suuri et puolivälin jälkeen on alettu kysellä jokos sieltä ollaan pois tulossa..

Vierailija

Tai sitten mulla on jäänyt jokin hormonimyräkkä kokematta. Ventovieraat eivät ole masua taputelleet, sukulaiset sitäkin enemmän. Ja muutama työtoveri, mutta en ole siitä pahastunut. Kiva vain jos tästä esikoisen odotuksesta on muillekin riemua ;-)

Vatsaa on lähinnä ihasteltu, mutta kokoa ei ole juurikaan kommentoitu. Hyväntahtoista naureskelua on töissä tullut hankalalle liikkumiselle/puuskuttamiselle/jatkuvalle syömiselle, mutta en ole ottanut niistäkään nokkiini.

Kaiken kaikkiaan olen ollut ihan ihmeissäni, miten kiukkupäivät ovat pikemminkin vähentyneet raskauden myötä. Olo on ollut lähinnä seesteinen ja hyväntuulinen.

Helis, 35+4

Vierailija

Tehdään töissä niin tiivistä yhteistyötä, että ei ole tavallaan tullut mitään omaa reviiriä(tai semmosta henk.koht.rajaa). Niin tottakai jokainen nainen sieltä on käynyt koklaamassa(ja pari miestäkin), että mitenkäs se masu on kasvanut. Tai sitten pitää " vain" näyttää.

Ja kokoa on myös moitittu, on kuulemma liian pieni!

Kivaa ensiodotusta tässä siis viettelen. No, sairaslomalla at the moment...

Vierailija

..saanut esikoistaan odottavana kestää. Masun kokoa kauhistellaan todella paljon! On sukulaisia, jotka ei usko että odotan vaan yhtä. Ovat sitä mieltä, että ultrassa ei vain ole näkynyt toista. Pistää vihaksi! Olin pyöreä ennen raskautta ja mihin ne kilot siitä masun päältä olisi lähtenyt nyt raskaana ollessa. Kilojakin on ihan reippaasti tullut, joten ei siitä tarvitsisi todellakaan muiden muistuttaa. Itsepähän kiloni ja masuni kannan. Ennen raskautta en olisi uskonut, että tällaista joutuu sietämään ja kuuntelemaan. Tuntuu että niin vieraat kuin tututkin on ottanut oikeudekseen arvostella. Positiivisia kommentteja on tullut noin kolme: siskoltani, äidiltäni ja tuntemattomalta. Negatiivisia lukematon määrä.

Rv 40+4

Vierailija

Pääosin on tullut kivoja kommentteja ja vieraidenkin ihmisten mahani huomiointi on tuntunut pääosin mukavalta. Muutamalta ventovieraalta olen kuitenkin saanut kuulla komenttia liian pienestä mahastani, kuten kai ne neuvolassa on sanoneet, että tosi pieni vauva on tulossa ja eihän se millään voi syntyä jo silloin, kun on laskettuaika. Ensimmäistä kun odottelen enkä tiedä, miltä mahan " kuuluisi näyttää" , niin kommentit ovat tuntuneet loukkaavilta ja harkitsemattomilta, vaikka eihän kukaan tietenkään millään pahalla...

Sukulaisten, ystävien ja työkavereiden huomiointi ja mahan taputtelu on ollut kuitenkin mukavaa. :)

pj78 ja sälli 37+3

Vierailija

meidän päiväkodin keittäjä jatkuvasti kommentoi mahani kokoa, on kuulemma iso ja aina jaksoi kysyä et mitäs kaksosille kuuluu. teki mieli väliin huutaa et pidä ämmä naamas kii, mun maha on yksiö yhdelle pienelle vauvalle ja juuri oikean kokonen. mut siitäkös ois muuta naurut saaneet. mulla vaan sattuu olemaan aika notko selkä joka korostaa tuota mahaa huomattavasti ja minkäs mä sille ite voin mitään..

myös mä en kestä yhtään et mun vointia kysytään. ainoa joka sitä saa päivittäin kysyä on mun oma äiti. miehellekin tiuskin et eipä se olo täst ainakaan paremmaks muutu. ja kun monesti ihmisilt saa takas kommentin et kyl kaikki sit aikanaa helpottaa.." pää kiinni!!" ja just hetki sitten tiuskasin miehelleni kun kysy et onko Toukka jyllänny tänään et onon..ku rassaa vastata koko ajan samanlailla...muuten ei oo tullu kommenttei ulkonäöstä tms. että näin.

-neitoperhonen ja Toukka 34+3

Vierailija

en kanssa siedä,muuta kun omalta ukolta.Se on minun maha,eikä mikään yleinen taputtelukohde.Sain juuri kanssa kommenttia,että onkohan ultrassa ilmoitettu laskettu aika nyt ihan oikea,kun näytän siltä että juuri synnytän.Ja myös epäiltiin,että saankin kaksoset.

Ei mitenkään rohkaisevaa,kun tuleva synnytys hermostuttaa muutenkin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat