Voi vittu. Hammasta särkee :(

Vierailija

Voi helvetti, pakko kait se on maanantaiaamuna tilata aika ja kohdata pelkonsa. Vittu. Hammasta rupesi eilisiltana juilimaan, ei mitenkään pahasti, mutta kuitenkin. Äsken, kun söin hammasta rupesi vielä enempi juilimaan. Ja nyt tuo on koko ajan hellänä.

Toiseksi viimeisestä takahampaasta lohkesi pikkuruinen pala joskus pari vuotta sitten, kun söin pitsaa, missä oli kova luunsiru mukana. Tuo ei ole tähän mennessä vaivannut ollenkaan, joten en ole saanut tilattua itselleni hammaslääkäriä. Mutta nyt se on kyllä pakko mennä tuonne kidutuslaitokseen.

Mulla on siis KOVA hammaslääkäri pelko. Olen käynyt viimeeksi hammaslääkärissä lukion tokalla.. Ja silloin lääkäri sanoi, ettei tarvitse tulla joka vuosi tarkastukseen, koska mulla on aina ollut terveet hampaat.

Sain tuon kammon ekalla, kun meillä oli todella vittuimainen Hitler tyylinen hammaslääkäri, joka tökkäsi sillä piikillään suoraan ikeneen. Tuo tietty sattui ja ien oli turvoksissa ja kipeä monta päivää. Tuon jälkeen en mennyt mielelläni hlääkäriin. Saan jo siellä odotushuoneessa paniikkikohtauksen ja rupeaa pyörryttämään, jo se hajukin saa voimaan pahoin.

Kommentit (13)

Vierailija

Ap:n viesti tosiaan yksi yhteen mun hammassärkyni kanssa...Pelkään niin paljon hammaslääkärille menoa, että kävin ensin ostamassa ison pinon eripaksuisia hammaslankoja, puhdistustikkuja, fluoriliuosta ja desinfiointiainetta. Nyt olen sorkkinut niillä hammaslangoilla hammasvälejä pitkin päivää ja kurlannut vähän väliä niillä litkuilla (vaikka ohjeissa sanotaan 'vain kerran päivässä'). Nyt tuntuu, että juiliva kipu on levinnyt yläleuasta myös alaleukaan ja tuntuu jotenkin myös nenän alueella.

En uskalla syödä paljoa muuta kuin jugurttia ja juoda vettä. Toivottavasti huomenna olisi jo parempi olo, niin ei tarvitsisi soittaa maanantaina sinne kidutuspisteeseen.

Vierailija

mulla lohkesi takahampaasta ensin pieni pala, sitten vähän isompi ja lopulta oli hirveä reikä... ei ollut kipeä, joten hammaslääkäriin menoa oli helppo viivyttää.

Sitten se tulikin todella kipeäksi :(

hammaslääkärissä laitettiin ensin lääkepaikka ja sitten parin viikon kuluttua aloitettiin juurihoito. Juurihoidossa kävin kolme kertaa. Nyt on hammas paikattu, toivotaan että paikka kestää.

Minuakin pelotti mennä, mutta ei se ollutkaan niin tuskallista kun voisi kuvitella. Rohkeasti vaan!

Vierailija

aattelepa asia niin, että toi hammassärky kestä jopa viikon, jos et mene hammaslääkäriin, mutta se puudutus enimmillään vain muutaman minuutin... Eli kumpi onkaan sitten loppu viimeksi pahempaa? ;)

Vierailija

palaa pois. Mutta onhan tuo voinut hyvinkin tulehtua :/ Perhana eikä meillä ole edes särkylääkkeitä, paitsi jotain lapsille sopivia suppoja. Ja nälkäkin olis, mutta mitään ei uskalla syödä.

ap

Vierailija

Saahan sitä nukutuksen jos menee sellaiselle klinikalle missä niitä tehdään ja on rahaa maksaa. Mutta ihan oikeasti ei se kyllä kannata, ennemmin kerrot sun peloista puhelimessa aikaa varatessa ja pyydät saada rauhoittavan lääkkeen esilääkkeeksi. Ekalla kerralla voi vähän tuntua se puudutus ja ehkä hoitokin vähän, mutta sittenhän se hammas kuoleentuu eikä tunne seuraavina hoitokertoina mitään. Juurihoitohan vaatii useamman käynnin kyllä:(

Vierailija

Hammassärky on vaan siitä hankala, että vaikka se meniskin ohi, niin aina se sieltä palaa takaisin ennemmin tai myöhemmin. Ei ne reiät itestään parane, vaan pahenee vain. Lopulta kipu voi olla niin paha että pakko lähteä samana päivänä päivystykseen:( Nämä lämpimät kelitkin varmasti edesauttavat, että bakteerien määrät kasvaa ja hampaita alkaa särkemään?

Vierailija

Pari kertaa jouduttu puuduttamaan, ei kylläkään suun aluetta. Se piikki ei sinänsä tunnu vaan se, kun sen aine menee sisään ja alkaa vaikuttamaan.

ap

Vierailija

Minulla on erittäin naksuvat ja jäykät leuat ja hammaslääkärit ei koskaan ota sitä huomioon, etten tosiaan saa suutani niin paljon auki, kuin he haluaisivat. Joskus minulla niksahtaa leuat melkein sijoiltaan jo pelkästä haukotuksestakin. Lapsuuteni epämiellyttävimmät kauhu-ja kipukokemukset liittyvät nimenomaan hammaslääkärissä käynteihin (edes synnytyskivut eivät traumatisoineet niin pahasti). Puudutuksen jälkeen leukani, korvani ja ohimoni jomottavat vielä monta päivää ja hampaita vihloo jo pehmeän leivänkin syönti. Olen kai allerginen paikka-aineille?

Vierailija

hampaat vaivanneet yhtään. Ei särkyä, ei vihlontaa jne. Paitsi eilen ja se on tuo lohjennut hammas.

Jos tuohon joudutaan tekemään juurihoito (mitä mä vahvasti uskon), niin voiko sen tehdä nukutuksessa? Mulla on myöskin piikkikammo eli.. Mä tiedän, että mä varmasti pyörryn tai muuta vastaavaa, vaikka ne antaisikin puudutuksen ennen juurihoitoa.

ap

Vierailija

Mulla on täsmälleen sama tilanne. Lohjennut hammas, joka ei särkenyt, niin en ole mennyt hammaslääkäriin. Nyt alkoi jumalaton vihlonta, ja on ihana tietää, ettei se välttämättä olekaan niin hirveää. Kyllä tämä kipu voittaa hammaslääkäri pelon!

Vierailija

Hammasta särkee heräsin keski yöllä vitumn kovaan hammas särkyyn helvetti ei ole buranaa on vain banadoolia pitää käydä apteekissa kun se aukee

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat