Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te, jotka teette kotityöt lasten ollessa hereillä, ehditte leikkiä lasten kanssa?

Vierailija

Nimittäin näin minäkin olen tehnyt, mutta tuntuu, että kotityötä on vaan niin paljon. Että onko sitä tarpeeksi lapsen kanssa, meillä taapero. Lapsi kyllä viihtyy itsekseenkin leikkien pitkään ja ulkona käydään 2-3 krt/pv. Sisällä siis lähinnä sillä omia leikkejä. Ja kun sen ilme niin kirkastuu, kun äiti sen kanssa sitten leikkii. Että vähän vain on huono omatunto...

Nää nukkuma-ajat teen jotain omaa - opiskelujuttuja, luen lehteä, katon videoita tai vaan nukun/lepään.

Kommentit (2)

Vierailija

Eikä sitä nyt jatkuvasti tarvitse yhdessä leikkiäkään, hyvä vaan että saa leikkiä itsekseenkin tai vanhempien vieressä, ei välttämättä kanssa. Ruuanlaitto esim. menee usein niin, että taapero kerää lelunsa keittiön lattialle ja voimme samalla jutella niitä näitä ruuanlaiton lomassa.

Vierailija

Ja miten paljon lapset sitten vaativat sitä seuraa?

Meillä päivät menevät suurinpiirtein siten, että aamiaisen ja vaatteiden vaihdon jälkeen siistin paikat, sijaan vuoteet ja siivoan keittiön kunnolla sekä heitän pyykit koneeseen, tähän menee aikaa ehkä 20 minuuttia. Sen jälkeen askartelen, maalaan, piirrän tai muovailen lasten kanssa tunnin verran. Kun lapset ovat tämän tunnin saaneet seuraa, he leikkivät hetken itsekseen ja ehdin puuhailla mitä mielin, sen jälkeen lähdemme ulos.

Ulkoilun jälkeen laitamme yhdessä lounaan, syömme, luen sadun ja kun lapset menevät päiväunille tyhjennän tiski- ja pyykkikoneen ja hoidan edellisen päivän pestyt pyykit narulta kaappiin. Siistin paikat jos jotain siivottavaa on ja sen jälkeen minulla on ihan omaa aikaa hetkinen.

Päiväunien jälkeen lapset syövät välipalan, leikimme laulu- tai liikuntaleikkejä, jotta minäkin saan liikuntaa ja tämän jälkeen lapset jaksavat taas leikkiä hetken keskenään tai yksinään. Sitten ulos tekemään pihahommia minun kanssani (aamulla ulkoilemme leikkipuistossa), sisään joko lastenohjelmille tai auttamaan ruuanlaitossa, ateria ja sen jälkeen puuhailevatkin isänsä kanssa pari tuntia ennen yöunia.

Uusimmat

Suosituimmat