itsetehdyistä velleistä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Laitan tämän nyt tännekin, jos joku täällä kulkija osaisi auttaa...

Osaako kukaan auttaa minua, kun olen päättänyt alkaa itse tehdä lapselle vellit ja lopettaa purkkien raahaamisen?

Ensinnäkin tarvitsisin neuvoja siitä, mistä kaikista jauhoista ym. vellejä voisi keittää. Toistaiseksi olen itse keksinyt Nallen minuuttivellijauheen ja näin myös jotain Risentan maissijauhoja. Pirkan luomuohrajauhoissa luki, että niistä voi tehdä puuroa, joten vellinkin luulisi onnistuvan, kun vain tietäisi, miten sitä keitetään... En onneksi ole uusavuton, huoh... :) Mielelläni käyttäisin juuri luomuaineita.

Toiseksi mietin sitä, miten kauan vellit säilyvät jääkaapissa. Jos keittäisi joka toinen päivä, niin silloin ainakin luulisin säilyvän. Tietääkö kukaan, olenko oikeassa? Joka päivä en jaksa kuitenkaan keittää, vaan sorrun takaisin Muksuun ja Semperiin... :(

Niin ja tarkoitus olisi tehdä vellejä, jotka tulevat vellitutista ja nokkamukin rei' istä ulos.

Kiitos kaikille, jotka viitsivät auttaa!

Kommentit (4)

Vierailija

Ihan ekaksi kysyisin, minkä ikäinen lapsi sinulla on? Muistaakseni kotimaisia viljoja suositellaan vasta jostain 7-kuisesta alkaen, eli sitä ennen kannattaa koittaa vaikka maissi- ja riisijauhoja. Pussin kyljessäkin on yleensä ohje sekä vellille että puurolle. Jos vellin ohjetta ei ole, niin sovella kaikessa rauhassa. Laita vähemmän jauhoja, eli ikään kuin suurustat vaan maidon (tai mihin nesteeseen sitten keitätkään). Muuten voikin sitten tehdä oikeastaan mistä jauhosta tahansa. Voi olla, että sopivien määrien löytymiseen menee parikin kokeilukertaa, mutta hommasta tulee nopeasti ihan rutiinia.

Velli ei pidä nälkää yhtä hyvin kuin puuro, eli melkein kyllä kuitenkin suosittelisin suoraan puurojen tarjoamista sellaisenaan ja maidon juontia sitten erikseen. Jos ne vellit kuitenkin ovat lapselle kaikkein sopivin juttu niin tarpeeksi löysää saat tietysti lisäämällä maitoa tai vettä liian tuhtiin seokseen.

Tuosta keittelyn rankkuudesta en ottaisi kauheasti paineita. Minä olen keittänyt aina puurot itse eikä se kestä ainakaan maissi- ja riisijauholla minuuttia kauempaa. Itse keittelin veteen, jollon pohjaanpalamisen riski ei ole kauhean suuri, ja lisäsin sitten maitoa valmiiseen annokseen. Maissi- ja riisipuuro on valmista oikeastaan heti kun vesi kiehahtaa kattilassa, eli siihen ei varmaan kaadu vellien keitteleminen. En kuitenkaan usko, että se velli vuorokaudessa ehtisi pilalle mennä, ehkei se vaan enää maistu yhtä hyvältä kuin tuoreena (itse inhoan kaikkia vellejä ja puuroja eli enpä ole maistellut...).

Älä ota turhia paineita keittelemisestä! Jos joskus menee pieleen niin sitten vaan keität uudestaan. Ei lapsi muutamassa minuutissa ehdi nälkään kuolla, vaikka huudon perusteella voisi niin kuvitellakin. Osaat sitä paitsi ihan varmasti jo nyt ennakoida, koska lapsi vellinsä suurin piirtein haluaa, eli kun keität ajoissa, ei mitään huutoja edes tule. Eikä yksi tai kaksikaan pohjaanpalamista ole vielä mikään uusavuttomuuden polttomerkki. Eikä se ole kamalaa, jos mukana kulkee valmis purkki kaiken varalta.

4vilja & tuhotuplat 1,5 v.

Vierailija

Kiitos paljon vastauksestasi!

Nyt huomaan, miten paljon jäi mainitsematta, kun äkkiä yritin kirjoittaa, ennen kuin lapsi herää päiväunilta. Lapseni on siis jo iso, vuoden ja 7 kuukautta, joten kaikkea voi jo vapaasti antaa. Hän syö aamulla ja illalla puuron, mutta päiväunien jälkeen juo velliä, koska muuten ei millään saa tarpeeksi maitotuotteita ja nesteitä. Hän kun ei siedä ollenkaan maitorasvaa, joten kaikki viilit ja jogurtit ovat sopimattomia. Tosiaan kun kaksi kertaa päivässä jo keittää puuron, tuntuu siltä, ettei joka päivä jaksaisi enää kolmatta kertaa ruveta samoja mömmöjä väsäämään.

En tiedä, mitä purkkeja olen käsissäni pyöritellyt, sillä juuri missään en ole nähnyt puuro-ohjetta. Täytyy ilmeisesti joskus mennä kauppaan ilman poikaa ja tutkia kaikki mahdolliset jauhopurkit (poika kun tahtoo ostaa niistä joka ainoan ja alkaa kitistä kun saa ja sitten ajatukseni menevät solmuun, kun pitää ruveta takkuamaan hänen kanssaan). Olisi mukava kuitenkin, jos velli ei alkaisi maistua aivan samalta kuin puurot, joten pitäisi jokin uusi paketti keksiä...

Vierailija

Eli meillä lapset ovat tykänneet tosi paljon ohrajauhosta keitetystä puurosta. En ole ohrapuuroa ryyneistä keitellytkään, koska jauhosta tulee niin ihanan pehmeä ja tasainen. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan ohraa, jos se muuten vaan käy, koska se on todellakin paljon paremman makuinen kuin ne Risentan maissi- ja riisijauhot (jotka maistuvat erehdyttävästi pahvilta). Jauhosta saa varmasti myös vellin tosi helposti, koska siihen ei jää samanlaisia täkyjä kuin ryyneistä tai hiutaleista keitettäessä.

Muuten kuitenkin vielä pysyn tuon edellisen viestini linjoilla, eli älä turhia stressaa!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat