Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MItähän tästä pitäisi ajatella vai pitäiskö ajatella lainkaan?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tänään kirjastossa 2-v. lapseni teki pöydän ääressä palapeliä, itse odottelin sivummalla. Lähelle meni 4-kymppinen mies, tavallisen näköinen. Kaivoi kännykän esiin ja otti lapsestani 2 kuvaa. Tuli sitten ohitseni ja totesi, että oli niin kivan näköinen tyttö ja leikki siinä luonnollisesti, niin halusin testata kännykän kameraa.

Kommentit (7)

Vierailija

Meille kävi viime keväänä tilanne bussissa, jossa eräs sekopäinen nainen rupesi haastamaan riitaa, ihan omaksi huvikseen. Itse olen oikea naarastiikeri, joka pitää huolta omistaan, enkä säästellyt sanojani. Nainen tuli viereen ja rupesi kamerakännykällään ottamaan kuvia yhdestä lapsestani. Hermostuin todella, hetken kävi jo mielessä, että nappaan puhelimen ja heitän sen säpäleiksi, mutta siinäkin kiukussa tajusin, että siinä kerjäisin vain ongelmia. Lopulta eräs nainen tuli seisomaan leveästi eteen näköesteeksi puolustaakseen meitä. Se oli aivan järkyttävä tilanne, varsinkin, kun meillä ei ollut mitään osaa eikä arpaa tuon kärhämän aloitukseen. Kotiin tultuani soitin tutulle poliisille ja kerroin tilanteen. Hän sanoi, että valitettavasti julkisilla paikoilla saa kuvata ilman lupaa. Eli periaatteessa tuo on sallittua.

Mua kyllä kuvotti pitkään ajatus siitä, että tuollaisella sairaalla ihmisellä on kuva puhelimessaan minun lapsestani. Todella sairasta!

Vierailija

Että en katsoisi hyvällä. Siis sitä, että tuntematon ihminen kuvaisi lapsiani luvatta. Se on vähän sääli, sillä vielä toki on ihmisiä - myös nelikymppisiä miehiä - jotka eivät tosiaan aja takaa mitään sen kummempaa kuin kivannäköistä valokuvaa.

Laki tosiaan on sellainen, että julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua. Julkisia paikkoja ovat kaikki paikat, joihin yleisöllä on vapaa pääsy. Sekä sisällä että ulkona. Kauppakeskuksissa joskus vartijat eivät tätä tiedä, mutta mitään perusoikeuksia ei voida lakia alempitasoisella säännöstöllä rajoittaa.

Toinen asia on se, että yksityishenkilöllä ei minusta olisi mitään syytä kuvata sitä vastustavia ihmisiä, vaikka siihen kuinka olisi oikeus, hyvä tapakin sen sanoo.

Kuvaamista itsessään siis ei voi kieltää tai estää, mutta ehdottomasti ilmoittaisin lapsia selvästi seurailevasta ja kuvailevasta aikuisesta miehestä viranomaisille. Jos liikkuu autolla, rekisterinumero jne. talteen.

Sellaiseksi tämä on mennyt.

Vierailija

Kiinni jääneiltä pedofiileilta on löydetty kuvia mm. päiväkotien pihoilla leikkivistä lapsista täys toppavaatetus päällä. Ties mistä ne hullut saa kiksejä. Outoa toimintaa siltä mieheltä.

Uusimmat

Suosituimmat