Millainen kasvatus tmv seikat vaikuttavat siihen että lapsesta kasvaa erittäin epävarma aikuinen?

Vierailija

.

Kommentit (6)

Vierailija

olen perusluonteeltani melko ujo.

Vanhemmat ovat aina olleet tukena, välillä on huudettu ja lapsena sain risustakin muutaman kerran, tukkapöllyä joskus, kun tein jotain todella tyhmää (meinasin polttaa mummolan vessan vahingossa yms.) Mutta aina olen voinut luottaa siihen, että kotona on turvallista. Ja meillä arvostettiin ja kunnioitettiin kaikkia perheen jäseniä. Meilläkin lapsuudenkodissa kuningas alkoholi välillä vieraili rajustikin, mutta ei se itseluottamukseeni ole vaikuttanut. Urheilin koko nuoruuteni ja sain siinä menestymisestä itseluottamusta. Eli ei ne vanhemmat välttämättä yksin sitä itseluottamusta rakenna, kyllä siihen vaikuttaa koko lapsen ja nuoren elinympäristö.

Vierailija

ainainen negatiivinen palaute, fyysinen kuritus, positiivisen huomion puute, pitkään jatkunut koulukiusaaminen, vanhempien alkoholismi/ huumeiden käyttö, hyväksi käyttö, vanhempien mielenterveys ongelmat.. Yhdistettynä vähänkään arempaan luonteeseen, edellä mainitut yhdessä ja erikseen.

Vierailija

perusteettomalla kehumisellakin.

Mä ainakin oon huippuepävarma aikuinen, vaikka lapsuus ok ja vanhemmat aina kannustaneet ja kehuneet, kavereita on ollut, oon pärjännyt koulussa ja harrastuksissa hyvin. Kaikki ok, mutta silti kolmekymppisenä pää sekaisin.

Vierailija

Isä oli todella ankara, kuritti myös fyysisesti.

En muista että koskaan olisi kehuttu, tunteita ei näytetty kotona, en muista että vanhemmat olisi koskaan sanoneet rakastavansa.

Ja tosiaan olin herkkä ja ujo lapsi, joten kasvatus meni aika pahasti metsään.

Omille lapsilleni olen aika päinvastainen. Tietysti terveet rajat on oltava mutta lapset tarvii kannustusta ja rakastamista, jotta niistä kasvaa itseensä luottavia aikuisia.

Vierailija

perheestä, jossa alkoholismia, huumeongelmaa ja vakavia mielenterveysongelmia. Parikymppisenä olin vielä ihan pihalla elämäni kanssa, mutta nyt kolmikymppisenä olen täysin sinut itseni kanssa ja hyvin varma itsestäni ja valinnoistani...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat