MITÄ? Saako ammattikorkeakoulun todistuksella hakea yliopiston maisteriohjelmiin?

Vierailija

En oo koskaan kuullut tuota??? Jes, meitsi laittaa paperit vetämään, jos kerran pitää paikkaansa!

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Ja kyse oli siis maisteriohjelmista, eihän niihin pidä mitään pääsykoekirjoja lukea, vaan papereiden perusteella valitaan. En siis halua tehdä koko yliopistoa, vaan vain sen maisteriohjelman, joka kestää 1,5-2 vuotta.

Vierailija

Joitakin kiinnostaa opiskella enemmän kuin toisia. Ja amk-tutkintohan ei ole akateeminen millään muotoa. Eikä tarvitse ollakaan ollakseen silti hyvä ja riittävä.

Vierailija

No miksi mennä sitten ensin ammattikorkeakouluun, jotta voi pyrkiä yliopistoon? Eikö se "amis" riitä? Sehän kun on niin pirun akateeminen tutkintokin.

Mutta kaikkia ei kiinnosta mennä lukioon, ja onneksi ei ole pakko, vaikka sitten haluaisikin yliopistoon. Lukiohan on siitä typerä oppilaitos, että sieltä et kolmessa vuodessa valmistu mihinkään ammattiin, ammattikorkeakouluista sen sijaan kyllä. Ja samat jatko-opintomahdollisuudet on silti.

[/quote]

Vierailija

että sitten sen jälkeen haetaan yliopistoon? En ainakaan minä, vaan tarkoitin sitä, että aika moni haluaa peruskoulun jälkeen opiskella oppilaitoksessa, josta pääsee pian töihin. Mainitsin vain, että eikös se ole hyvä, että jos ei halua mennä lukioon, niin AMK-tutkinto ilman yo-papereita ei mitenkään poissulje yliopisto-opintoja?

Mua ei ainakaan aikanaan kiinnostanut lähteä kuuntelemaan tylsää yleissivistävää p****njauhantaa lukioon, kun oli vaihtoehtona opiskella ammatti. Osasinhan ihan itsekin lukea näitä tarpeellisimpia oman alani yleissivistäviä aineita, esim. matematiikkaa, kemiaa, fysiikkaa ja kieliä. Eikä esteenä ollut huonot paperit. Ja amiskapohjalta tehtyjen yliopisto-opintojen jälkeen olen minäkin nykyisin maisteri, tutkija ja tohtoriopiskelija. Ja koska kuulin jossain vaiheessa niin paljon ihmettelyä siitä valkolakin puuttumisesta, niin kävin sitten yliopisto-opintojen ohella kirjoittamassa aikuislukiosta ylioppilaaksikin ilman yhtään lukion kurssin suorittamista (kun sekin kerran oli mahdollista). Viiden aineen yleisarvosanaksi tuli eximia ja lakki päähän.

Lainaus:

No miksi mennä sitten ensin ammattikorkeakouluun, jotta voi pyrkiä yliopistoon? Eikö se "amis" riitä? Sehän kun on niin pirun akateeminen tutkintokin.

Vierailija

ja tätä kautta pääsi kasvatustieteelliseen ja on nyt opettajan paperit saanut. Eikä oo päivääkään lukiota käynyt. Mutta maisteri mikä maisteri.

Vierailija

Ja FM-tutkinto tuli suoritettua vajaassa kolmessa vuodessa, vaikka lapset olivat pieniä ja opintoihin sisältyi paljon (n. 100 opintoviikon verran) labrakursseja, joilla oli aina läsnäolopakko. Reilut 150 opintoviikkoa oikeasti opiskelin, 10 opintoviikkoa sain vanhoista opinnoista hyväksiluettua.

Kuulemma alle kolmen vuoden opiskelulla maisteriksi on alaltani kyseisestä yliopistosta valmistunut yhden käden sormilla laskettava määrä ihmisiä, ja todistettavasti siihen siis pystyin amiskapohjalta, lasten hoidon ohella! Joten ei se valkolakki autuaaksi tee.

t:5

Vierailija

Kyllä olet superihminen. Mutta kerropa nyt vielä kerran: Kävitkö siis ammattikorkeakoulun vai ammattikoulun? Kun tuosta sinun jutustasi ei ota tolkkua.

Tiesitkö muuten, että maistereilla on nykyään paremmat työmarkkinat kuin tohtoreilla...?

Mua ei ainakaan aikanaan kiinnostanut lähteä kuuntelemaan tylsää yleissivistävää p****njauhantaa lukioon, kun oli vaihtoehtona opiskella ammatti. Osasinhan ihan itsekin lukea näitä tarpeellisimpia oman alani yleissivistäviä aineita, esim. matematiikkaa, kemiaa, fysiikkaa ja kieliä. Eikä esteenä ollut huonot paperit. Ja amiskapohjalta tehtyjen yliopisto-opintojen jälkeen olen minäkin nykyisin maisteri, tutkija ja tohtoriopiskelija. Ja koska kuulin jossain vaiheessa niin paljon ihmettelyä siitä valkolakin puuttumisesta, niin kävin sitten yliopisto-opintojen ohella kirjoittamassa aikuislukiosta ylioppilaaksikin ilman yhtään lukion kurssin suorittamista (kun sekin kerran oli mahdollista). Viiden aineen yleisarvosanaksi tuli eximia ja lakki päähän.

Lainaus:

[/quote]

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Vinkki: Päästä ylioppilaaksi ja hakea sen jälkeen yliopistoon sekä päästä sinne sisään!

Mutta kaikkia ei kiinnosta mennä lukioon, ja onneksi ei ole pakko, vaikka sitten haluaisikin yliopistoon. Lukiohan on siitä typerä oppilaitos, että sieltä et kolmessa vuodessa valmistu mihinkään ammattiin, ammattikorkeakouluista sen sijaan kyllä. Ja samat jatko-opintomahdollisuudet on silti.

Vierailija

Olen itse hakenut ammattikoulupapereilla (opistotaso), päässyt yliopistoon ja olen nyt FM, teen väitöskirjaa. Eihän tämä ihan tavallisin urakehitys tai reitti yliopistoon ole ollut, mutta mielestäni hyvä, sillä ehdin hankkia 10 v alani käytännönläheistä työkokemusta ennen yliopisto-opintoja. Gradupaikka irtosi tosi helposti (yksi puhelinkeskustelu), ja samalla reissulla olen edelleen nyt 3 vuoden jälkeen... Gradu siis pullahti väikkäriksi ja harjoittelijan pesti tutkijan pestiksi. Työnantaja on kiitellyt erityisesti tutkimusalani käytännön kokemusta.

Vähintään 2,5-vuotisen ammatillisen koulutuksen suorittaminen antaa hakukelpoisuuden yliopistoon

Eli tietysti pitää yleensä osallistua myös pääsykokeisiin ja menestyä niissä... Poikkeuksena ovat muuntokoulutukset tai muut erikoisemmat maisteriohjelmat (siis nimenomaan maisterivaiheen suorittamiseen tähtäävät koulutukset), joihin voi kandien ohella päästä AMK-tutkinnon suorittaneetkin, ainakin ylempi AMK-tutkinnon suorittaneet.

Ei muuta kuin ensi vuonna paperit vetämään! Nythän sinulla on hyvin vuosi aikaa lukea pääsykokeisiinkin. Onnea yritykselle!

Vierailija

Lainaus:

Vinkki: Päästä ylioppilaaksi ja hakea sen jälkeen yliopistoon sekä päästä sinne sisään!

Vierailija

kauppatieteiden opiskelu toi omaan ammatilliseen ajatteluun syvyyttä ja laajuutta, oppi kyseenalaistamaan asioita, ajattelumalli muuttui analyyttisemmaksi ja loogisemmaksi. Lisäksi tietysti uraputki aukesi, ja palkka nousi mukavasti.

4

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat