Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No mikähän hemmetin ötökkä minua nyt puri? APUA!

Vierailija

Tänään päiväunille nukahtaessani tunsin, kun vasemmassa käsivarressa kutitti joku. Vilkaisin sitä hämärässä ja pyyhkäisin toisella kädellä, jos olisi vaikka ollut itikka, mutta en nähnyt mitään. Unenpöpperössäni tajusin vielä muutaman kerran myöhemminkin, että kättä kutittaa jokin.

No, silloin päivällä kädessä ei enää näkynyt eikä tuntunut sen enempää, mutta nyt iltapesulla huomasin, että kutituskohdassa näkyy hailakka punainen rengas, jonka keskikohdassa on pieni punainen läntti. Muuten renkaan "sisus" on ihan normaalin ihon värinen. Renkaan läpimitta on reilu sentti ja se on säännöllisen pyöreä. Ei kutita eikä kirvele.

Mikä ihme minua on purrut ja pitääkö näistä olla huolissaan, kun on raskaana? Emme asu rannikolla tai sellaisessa pusikossa, missä voisi olettaa punkkeja olevan, eikä meillä ole kotieläimiä. Onko kellään kokemuksia? Hämähäkki, kirppu, vai mikä pentele?

Kommentit (4)

Vierailija

Nuo löytämäsi borrelioosin tarttumisen epätodennäköisyydet lohduttavat, vaikka sitten olisikin itse punkki käynyt minua närppimässä. Jos rengas näkyy vielä aamulla, taidan piipahtaa sitä näyttämässä...

Minulla muuten on tässä kaiken lisäksi kammottava flunssa jo valmiiksi, joten en oikein voi tietää, olisiko purema sellaisia oireita aiheuttanut.

Vierailija

kävisin lääkärissä varmuuden vuoksi, ihan jo pelkästään sen renkaan vuoksi. Itseäni puri (tai no eihän ne varsinaisesti pure) punkki viikko sitten ja silloin googletin kauhuissani hullun lailla. Monesta lähteestä löysin maininnan että jos se rengas puremakohtaan ilmestyy, kannattaa käydä lääkärissä. Varsinkin jos ilmaantuu nivelkipuja tai flunssan kaltaisia oireita.

Itselleni ei onneksi mitään rengasta pureman ympärille tullut ja puremakohdassa näkyy enää hailakka piste. Eikä ole ilmaantunut muitakaan oireita. Googlettaessani ja eri sivuja lukiessani miehen kanssa laskeskeltiin että pureman jälkeen on n. 2% mahdollisuus saada borrelioosi (tämä laskettuna sen mukaan kuinka mones purema yleensä johtaa tartuntaan). Mutta borrelioosi tarttuu "huonosti", punkin on pitänyt olla kiinnittyneenä vähintäänkin tunteja, tavallisesti vuorokausi tai jotain ennen kuin tauti tarttuu.

Punkkeja on muuten nykyään jo melkoisen pohjoisessakin, itse sain punkin paikassa joka on Oulusta n. 60km pohjoiseen. Pohjoisemmassakin tiedän punkkeja olevan.

Vierailija

Rengas on pysynyt ihan samanlaisena koko illan ajan. Sitä ei myöskään kutita, en olisi varmaan huomannutkaan, mutta peilistä sattui silmään. Jos pahenee, pitää varmaan pompata terkkarille...

Vierailija

Oletko huomannut, että rengas tai punoitus olisi suurentunut? Myös joidenkin muidenkin ötökkien puremat voivat näkyä renkaana iholla eli ei tietenkään voi olla varma mikä se on. Punkin puremassa hirvee kutina ja rengas ja punoitus leviää. Seuraa oireita.

Uusimmat

Suosituimmat