Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

stipendeistä

Vierailija

mitä mieltä stipendeistä? onko oikein että esim aina ne parhaat oppilaat saa niitä ja "huonoimmat" jää ilman? sitä mietin tänään kun istuin yläasteen päättäjäisissä. Just ne oppilaat joka poikani on näyttänyt kuvista että ovat ns nörttejä saivat (taas) stipendit ja muut jäivät ilman. Olen aivan varma että jokaisessa oppilaassa on jotain hyvää, miksi eivät voisi keksiä edes joskus jonkun syyn miksi Jukka ja Pekka ja Kalle voisivat saada tänä vuonna? ajatelkaa kuinka ihanalta se tuntuisi heistä, pieni rohkaisu että eivät olekaan maailman huonoimmat. No, sanoin kyllä pojalleni (hän on kyllä saanut alaasteella) että mieluummin lapsi jolla kavereita ja hauska vapaaika ilman stipendiä kuin lapsi joka istuu lukemassa kotona eikä muuta elämässä.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

joka luokalle kaksi stipendiä, joiden perusteet opettaat saavat määritellä, esim "kiva kaveri ym. ja sitten joka luokalle yksi stipendi parhaasta keskiarvosta.

ja koska poikani sai tuon paras keskiarvo on se mielestäni tietenkin hyvä perustelu=) No oikeasti pitää palkita niitä hyviä, jotka tekevät töitäkin koulun eteen

Vierailija

käsitöistä, ja se oli kyllä todella itsetuntoa kohottavaa, varsinkin kun en tosiaan ollut muutoin mikään mallioppilas.

Mutta kässästä tykkäsin, ja tosiaan tein siellä paljon ja ylimääräistäkin ja autoin muita.

Olen sitä mieltä, että kyllä sille stipendille täytyy jokin peruste olla. Ei vaan se, et ehkä jokaisessa on jotain hyvää, vaan stipendi saadaan erityisen hyvin tehdystä työstä. Jos sellaista ei tee, ei stipendiäkään saa.

Vierailija

Muitakin kriteerejä toki on koska poikani on saanut stipendin kaksi kertaa ja ei ole taatusti ollut parhain numerojenkorottaja, hän on kympin oppilas, paha siitä on enää korottaa!

Näin meidän koulussa huononpikin oppilas saa mahdollisuuden stipendiin, jos on vain ahkera!

Vierailija

Stipendin lahjoittaja saattaa määritellä kriteerit, joilla stipendin saaja valitaan. Joskus kriteereistä päättää koulu.

Opettajien päättäessä kriteereistä, kiinnitetään huomiota erityisesti siihen, että kriteerinä olisi muu, kuin koulumenestys. Se voi olla "reilu kaveri", "reipas koululainen", koulumenestyksen parantaiminen, taito-tai taideaineessa menestyminen tms.

Kuudennella luokalla jaettavan hymytytön ja hymypojan patsaan saajat päättävät luokkakaverit äänestämällä.

Vierailija

Siitä huolimatta minulla on ollut kavereitakin, joten eivät ne toisiaan poissulkevia ole. Eri kouluissa on kyllä erilaiset kriteerit stipendien saamiselle. Toisissa kouluissa stipendin voi saada tsemppaamalla edellisvuoteen nähden omaa menestystään. Toisaalta onko se sitten ok, että laiskottelee 8 vuotta ja ysillä kirii sitten ka:n monta numeroa ylöspäin? Tasainen puurtaja tai lahjakas katselee kymppiä hipovan keskiarvonsa kanssa vieressä. Ei noita varmaan koskaan saa kaikkia milellyttäväksi ja kaikkien mielestä oikeudenmukaiseksi.

Vierailija

Paitsi esikoinen sai kuudennella, kun keskiarvo oli 10. Lasten alakoulussa stipendit ovat menneet aina luokan parhaalle tytölle ja parhaalle pojalle. Meidän tytöt ovat olleet luokkansa toiseksi parhaita oppilaita, mutta stipendi on mennyt aina ohi sukupuolen takia. Yläasteella taas stipendin ovat aina saaneet samat oppilaat koko yläasteen ajan. Jos luokalle osuu joku huippulahjakas kympin oppilas, niin muitten on silloin ihan mahdotonta saada stipendiä. Mun poikakaan ei enää yläkoulussa yltänyt ihan tuohon kympin keskiarvoon. 9.8 oli paras, mutta kun kympin tyttökin oli luokalla, niin poikaa ei hyvästä keskiarvosta palkittu. No, itse olen aina palkinnut lapseni koulun päättäjäispäivänä.

Vierailija

teimme todella _paljon_ töitä lahjakkuuden lisäksi pärjätäksemme. Minusta on hyvä, että yritteliäisyyttä arvostetaan ja siitä palkitaan. Yläaste nykymuodossaan on aivan tarpeeksi oppilaat tasapäisesti huomioonottava.

Vierailija

Stipendiä ei kuitenkaan koskaan tullut mistään "syystä" saati sitten ilman syytä...olin myös hiljainen ja kiltti...huomaamaton toisin sanoen:(

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat