2,5-vuotias vaatii koko ajan sukkia jalkaan, paitaa housujen sisaan, housuja ylemmas - mita vaan ettei ihoa pilkista mistaan.

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

On tosi tarkkana asian suhteen. Onkohan tämä jotain ikään liittyvää?

Lisäksi poika suuttui esim. kummilleen, joka leikkimielisesti nosti pojan paitaa ja pärisytteli iholla hauskasti. Iho ei saa pojan mielestä pilkistää oikein mistään.

Niin ja vaippa pitäisi olla koko ajan päällä, ei halua että otetaan pois. Lääkärissäkin käytiin, terveys pitäisi olla ok...

Vilu ei ole, eikä kuumetta, tätä on jatkunut nyt muutamia viikkoja.

Muistaisin kuulleeni että tämän ikäisillä voi olla tälläisiä ihmeellseltä tuntuvia juttuja, tuntuuko tutuulta? Vai onko jotenkin todella omituista?

Kommentit (4)

Vierailija

Meillä on kaksoset, tyttö ja poika, jotka kohta täyttävät 3 vuotta. Molemmat ovat hyvin tarkkoja omalla tavallaan (tietty nappi kiinni takissa, hattu päässä ennen ulos menoa jne). Huvittavia piirteitäkin tästä löytyy. Esim. jos menen auttamaan tyttöä paidan päälle laittamisessa, niin hänpä nappasee vaatteen pois päältä ja aloittaa koko homman alusta. Minä itse -periaate jyllää, mikä on tiestysti hyvä asia, mutta välillä raivostuttavaa, kun on kiire. Sitten tulee niitä heikkoja hetkiä, jolloin tavaroita ei millään jaksa nostaa lattialta, vaan äidin pitää auttaa. Tälläistä tämä elämä on uhmaikäisten kanssa.

Vierailija

päivänä fleesepuvussa ulos, koska lapsi 3 v ei millään vaihtanut uusiin vaatteisiin, ei myöskään shortseja, sandaaleja,t-paitoja mitään uutta ei, ja ei ja ei... johan tuli mieleen että mitä tää nyt on. no, onneksi kummi sitten opiskeli ja kertoi kuulleensa että tähän ikään kuuluu se että tutuista ja turvallisista asioista ei voi luopua.. seon siis suodatusmekanismia, kun tulee ja oppii tuossa iässä niin mielettömästi uutta eli veikkaan että varsin terve reaktio ja hänellä se ilmenee noin.

Vierailija

Taitaa todella liittyä tuohon ikään. Samanikäinen tyttäreni haluaa tehdä kaiken itse. Eli jos autan laittamaan housuja niin hänpä ottaa housut pois ja aloittaa koko homman alusta. Kutittamisesta ja vaatteiden " huonosti-olosta" meilläkin " keskustellaan välillä. Vaikka kaikki laitettaisiin uusiksi niin tuntuu että aina on joku huonosti. ...jos sillepäälle sattuu!

Paras tapaus:

Nappasin luumun kiven pois, kun tyttäreni luumussa se oli jo näkyvillä. Hän katsoi minua vihaisesti ja tokaisi: Minä itte! Ja niinpä " kivi" piti laittaa takaisin samalle paikalle, että tytär sai ottaa sen itse pois ja laittaa roskiin... Hohoijaa! Välillä kysyy kyllä hermoja. :-)

Eilen illalla kirjoittelinkin uhmasta... toivottavasti tuleva päivä on " hermorikkaampi" !

Hauskaa päivää kaikille!

Vierailija

En halua nyt millään tavalla olla kuten " ystävämme xs" täällä palstalla, mutta olen kuullut vastaavaan ainakin kaksi eri selitystä (niitä voi olla toki enemmänkin)

Eli just toi et liittyy ikään, niinkuin varmaan on teidänkin tapauksessa. Olen lukenu aiemmin täältä vastaavia pinoja ja paljon pahempiakin " neurooseja" on just siinä 3v lapsilla ollut ja sit on mennytkin ohi. Joku oli lukenyt jostain et on tyypillistä tuossa kehitysvaiheessa.

Toinen erittäin harvinainen on ns. kosketusherkkyyshäiriö. Olen lastentarhanopettaja ja työurallani törmännyt yhteen sellaiseen. Kyseessä on siis tosi harvinainen juttu. Mut poika oli 4v ja oli aivan äärimmäisen tarkka kaikista vaatteista, etenkin sukista. Repi niitä kokoajan ylemmäs niin et normaaleista nilkkasukista tuli kaikista ajanmyötä polvisukkia. Vaatteissa saumat oli muka aina huonosti ja ulkoa tultiin sisälle useaankin kertaan tarkistamaan et onhan ne sukat varmasti lahkeen päällä ja olihan ne. Lisäksi hän ahdistui eri äänistä ja jos joku oli liian lähellä tms hän saattoi yhtäkkiä läväyttää, koska tilanne vaan jotenkin ärsytti. Muuten ihan normaali ja ok poika. Taipumus oli alkanut jo melko pienestä ja just siinä 4v kieppeillä sitä sit alettiin tutkia ja sain tuon diagnoosin.

Eli sinuna antaisin ajan kulua ja jos vielä 4v:nä oireita selkeästi ilmenee tai ne on mahdollisesti pahentunu, niin sit kandee hakeutua tutkimuksiin, mut todennäköisesti ovat jo siihen mennessä ohi! :)

Toivon tosi paljon ettei tää sepostukseni lisännyt tuskaasi tai taakkaasi, itse olen vaan sellainen et haluun aina tietää kaikesta mahd paljon.

Aurinkoista loppuvuotta koko teidän perheelle! :)

Adelein ja Wompatti 1v2kk

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat