Käynnistys

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Ne joilta synnytys on käynnistetty, niin millä rv:llä? ja minkä takia. itsestä tuntuu etten jaksa sinne rv. 38, vauvatkin niin isoja (2.5 ja 2.3kg)... siis k-sks:ssa sanottiin että sillon voidaan käynnistää.

Kommentit (8)

Vierailija

laskettuun päivään oli ekaksi varattu aika,mutta sitten eräs ihana lääkäri osui kohdalle päivittäisessä sydänäänien kuuntelussa,joka ihmetteli sitä turhaa juoksutusta sairaalassa ja määräsi käynnistyksen sitten sille 39+4 päivälle. helsingissä ei ainakaan kovin hevillä irtoa nuo käynnistykset jos vain kaikki on hyvin, ja se että äitiä ahdistaa paljon paina kupissa juurikaan, vaan se että vauvat saavat olla mahd.pitkään sisällä.

martina ja lapset 1v5kk

Vierailija

olisi ollut se sektio päivä, mutta perjantaina tosiaan se peruttiin eli saan yrittää alakautta.

Lääkäri sanoi, että nyt niitä supistuksia saa houkutella, että ihan itsekin voi " aiheuttaa" supistuksia. Keinoja on monia. Tosin täällä ne lenkitkään eivät ole tehonneet ja portaissa juokseminenkin antoi yhtä laihat eväät.

Mulla ei sillä lailla ole ollut ongelmia tän kaksosraskauden kanssa eli pärjään ihan yllättävän hyvin. Lääkäri tosin sanoi, että ens viikolla viimeistään kyllä käynnistellään, koska kohtu ylivenyttyy ja supistusherkkyys katoaa.

Ihaa, sä olet muuten kuuluisuus täällä paikallisessa sairaalassa. :-D

siperoinen+männiäiset rv.37+5hopeharper:

Lainaus:

Ne joilta synnytys on käynnistetty, niin millä rv:llä? ja minkä takia. itsestä tuntuu etten jaksa sinne rv. 38, vauvatkin niin isoja (2.5 ja 2.3kg)... siis k-sks:ssa sanottiin että sillon voidaan käynnistää.

Vierailija

Lääkärit seurasivat maksa- ja sappihappoarvoja useita viikkoja, ottivat sydänkäyrää ja virtauksia ja koskaan ei missään ollut häikkää. Silti, varmuuden vuoksi kai, käynnistys tehtiin ja vauvat syntyivät viikolla 37+0. Painoarviot oli käynnistyspäivänä 3300g ja 3400g ja syntymäpainot seuraavana 3420g ja 3850g.

Ilman maksa-arvojen kohoamista olisin halunnut pitää vauvat masussa vaikka laskettuun aikaan, olisivat sitten olleet valmiimpia (nyt joutuivat 2vrk hapetusseurantaan ja sitten vasta vierihoitoon). Kyllähän se vatsa oli iiiiso ja raskas (etenkin öisin), mutta ei sietämätön. Käynnistys meni mukavasti: yhdellä sytotec-murusella lähtivät supistukset käyntiin ja vauvat syntyivät alakautta ihanasti ja lähes täysin kivutta (epiduraali). Olisin ollut valmis synnyttämään vaikka heti uudestaan, niin upea kokemus se oli!

Tsemppejä loppumetreille!

Hilla ja mussukat 1v5kk

Vierailija

Juu, joissakin paikoissa annetaan mennä tuplienkin sen kaksi viikkoa yli :/ Nykyinen suositushan on, että viimeistään ennen rv. 39+0 käynnistettäisiin synnytys jotta kohtu ei ylivenyty - näin kertoi minulle lääkäri. Silloin kuulema riski B-vauvan sektioimiseen, supistusheikkouteen ja riskiin että joudutaan imukuppia käyttämään kasvaa merkittävästi. Tokihan se vauvojen kannalta on parempi mitä pidempään saavat massussa kasvaa, mutta...

Vierailija

Näitä tuplia alettiin käynnistellä rv.37+2 ja minä kyllä olin ihan kypsä jo :) Tosin sovittu käynnistysaika oli vasta rv. 38+?, mutta kun jouduin osastolle muista syistä niin samalla päätettiin ulkoistaa masukit. Minulla syynä tuohon aikaiseen käynnistykseen vauvojen hyvästä voinnista huolimatta oli isot painoarviot (3100g ja 3800g) sekä se, että molemmat olivat perätilassa.

Kännistelyä tehtiin useana päivänä ennen kuin synnytys käynnistyi sitten vesien menolla. Itsestä tuntui, että vauvat eivät olleet vielä valmiita syntymään, niin pikkuisia rääpäleitä nuo ovat tuon 4,5-kiloisen jälkeen... Viimeisen kuukauden olin aika huonossa kunnossa siinä mieless, että vaikka kävelin 10km lenkkejä päivittäin ja olin paljon pystyssä, en saanut nukuttua ja liitoskivut olivat niin pahat, että menin vessaan öisin nelinkontin.

Vierailija

Rv 38+3 mut otettiin käynnisteltäväksi ilman mitään syytä. Tai siis syynä oli ettei kaksosraskaus saisi mennä yli 38 viikon ja mä en ensisynnyttäjänä tajunnut sanoa vastaan.

Mun tilanne oli tuolloin niin epäkypsä kuin vain (kohdunkaulaa pari senttiä ja suu sentin auki) ja käynnistyksestä tulikin sitten sen näköinen. Kaks päivää supistuksia pillereillä ja illat lepoa. Kolmas päivä oltiinkin jo synnytyssalissa ja tehtiin oksitosiinilla supistuksia 8 tuntia, mutta sitten kello tulikin neljä ja piti lopettaa, sillä kaksossynnytystä ei haluttu virka-ajan ulkopuolelle. Kätilö sanoi tuolloin, että näin epäkypsässä tilanteessa kalvojen puhkasu johtaisi erittäin todennäköisesti hätäsektioon.

Seuraavana aamuna ensimmäinen lääkäri sanoi mun kysellessä sektiomahdollisuutta, että käynnistelyä jatketaan tarvittaessa viikolle 42. Mä olin aivan poikki ja koko kroppa aivan hakatun olonen ja purskahin itkuun väsymyksestä. Hoitajat sitten ihan ite päättelivät, että mulla on synnytyspelko ja kohta tulikin mieslääkäri tiuskimaan, että peloista on tapana puhua aiemmin ja että ei sua voi väsyttää, kun ei ole edes kivuliaita supistuksia ollut. Samalla se tiuskas, että sydänkäyrän jälkeen se puhkasee kalvot. Mä kieltäydyin vedoten kätilöiden puheisiin, sillä en halunnut tieten tahtoen hätäsektioon ja tähän tuo mies totesi, että montas synnytystä olet hoitanut. Tässä vaiheessa mun mies käveli sisälle ja katto hieman ihmeissään kun mä nyyhkytin aivan hysteerisenä. Lääkäri lähti puhisten pois ja jäätiin juttelemaan kätilön kanssa. Sydänkäyrä näytti hyvältä ja muksut voivat masussa hyvin, joten saatiin kätilö suostuttelemaan lääkäri antamaan mulle sektioaika seuraavalle viikolle ja päästämään väliajaks kotiin lepäämään.

Sektiota ei lopulta ikinä tarvittu, sillä neljän päivän huilin jälkeen kohtu jaksoi taas supistella ja muksut syntyivät luonnollisesti sunnuntai-iltana, että siinä oli oikea virka-aikainen synnytys..!

Mutta siis.. Monellahan käynnistys onnistuu eli en yritä pelotella, mutta kannattaa ainakin harkita perusteellisesti lähteekö ihan vain " yliaikasuuden" takia käynnisteltäväksi. Raskaus ei kuitenkaan etene minkään kirjan oppien mukaan vaan synnytys käynnistyy, kun sen aika on ja kun lapset ovat valmiita. Meillä ei pienempi painanut kuin 2,5 kg, joten varsinkin hänelle tuo viikko oli varmasti tärkeä aika. Noin pienikokoiseksi meidän neiti oli erittäin jäntevä ja helppo käsiteltävä ihan johtuen pitkästä masuajasta. Tietysti jos äidillä tai muksuilla on jotain hässäkkää, niin tilanne on aivan eri ja silloin kannattaa uskoa lääkäreitä, eikä vauvasivuilla jaarittelijoita..-)

Onnea ja toivotaan, että kaikki menee hyvin!

Dummy + peikonpoikanen ja keijuprinsessa (5,5 kk)

Vierailija

Oletko saanut viestejäni? Ja juu, kaikki lekurit kyllä varmasti tuntevat minut KYSissä... Mitäs ovat tuumineet?! :) Minä olen vieläkin ihan onneni kukkuloilla sen synnytyksen jäljiltä - oli se vaan jotenkin niin upea kokemus!

Vierailija

Käynnistys rv:lla 37+5, syynä se, että äiti ihan lopussa (30kg painoa lisää), hirveä turvotus, vauvat hyvän kokoisia (en muista arvioita, mutta synt. A 2800 ja B 3700) yms. Eli monen tekijän summana käynnistettiin. Tippa laitettiin ja pari tuntia odoteltiin... Sitten alkoi vaikuttaa, kun vauhtia lisättiin. Ja kaikki sujui hyvin.

Vaikka olo tukala ja hankala, niin koita sinniä sinne 38 viikolle, se on vauvoille hyväksi. Ehtii keuhkot kypsyä ja vauvat saada painoa. Alle kolmikiloisten kanssa on kuitenkin aina tarkempaa. Jos yli tuon, niin saa ottaa vähän " rennommin" =o)

Tsemppiä ja jaksuja kovasti!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat