Miten/millä mittaat lapselta kuumeen?

Vierailija

Itse mittaan 6-vuotiaalta perinteisellä elohopea mittarilla kainalosta ja pienemmältä, joka ei osaa vielä kainalossa mittaria pitää, mittaan elektronisella pyllystä.

Kommentit (9)

Vierailija

silloin kun jaksetaan tai on tarvis (esim. lääkäriin mennessä). Yleensä siis " mitataan" seuraamalla lapsen yleistä lämpöä (ihan kädellä) ja olemusta, ja sen mukaan annetaan tarvittaessa lääkettä.

Vierailija

Havaintoja:

-itseltäni mitattiin kuume synnytyssairaalassa ja tunsin todellakin olevani kuumeessa ja digitaalinen mittari näytti 36,7. Ei voinut pitää paikkaansa. Samoin olen esikoiselta mitannut samalla mittarilla kainalosta ja siirryin tuohon vanhaan tuttuun elohopea mittariin takaisin, kun selvästikään tuo uusi ei näyttänyt tällä tapaa mitattuna oikein.

-lapseltani mitattiin sairaalassa kuumekouristuksen jälkeen kuumetta korvakuumemittarilla 36,3 astetta, mikä sekään ei millään voinut pitää paikkaansa, koska kädellä kokeiltuna lapsi oli selvästi kuumeinen. Samaa sanoi lääkärikin, mutta hoitaja luotti vaan tuohon korvakuumemittariin.

Mua vaan häiritsee se, että jopa ammattilaiset luottavat tuollaisiin vehkeisiin niin sokeasti. On tosi suuri heitto, jos eri tavalla mitattuna eroa tulee jopa 1 kokonainen aste. Moni varmaan vie sairaan lapsen osaksi tästä syystä hoitoon kuumeisena, kun se mittari ei näytäkään oikeaa lukua.

Vierailija

on sitä saattanut olla esim. 38,5 astetta. Pienemmällä on tarve mitata kuume sen takia, että näkee nouseeko se ja kuinka nopeaan. Nopea kuumeen nousu voi aiheuttaa kuumekouristuksen jo alle 39 asteen kuumeessa.

Vierailija

Olen itse ollut viikon verran kipeänä ja olen välillä mitannut kuumetta lapsen digitaalisella mittarilla koska se mittaa nopeammin kuin elohopeamittari mutta tuloksena näyttää liian vähän asteita joten luovuin sen käytöstä sillä elohopeamittarilla saa ainakin varman tuloksen.Eli meillä heittoa digitaali mittarilla ja elohopea mittarilla n. puoli astetta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat