1v 2kk tutin pois jättäminen yhtä helvettiä!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Ahdistunut äiti teille kirjoittelee ja kaipaa kokemuksia ja mielipiteitä tutin jättämisestä pois. Meillä siis otettiin tutti ensin noin kuukausi sitten pois päiväkäytöstä eli vain päiväunien ja yöunien aikaan käytössä. Muutama viikko sitten lääkärissä tutkittiin tytön ihottumia ja lääkäri oli sitä mieltä, että ne johtuvat tutista. Siis päätimme jättää tutin kokonaan pois (oli muutenkin ajateltu yöunien rauhoittamiseksi).

Tästä on nyt 8 päivää ja koko aika on ollut tosi vaikeata, eniten nukahtamisen suhteen. Aiemmin tyttö nukahti yö- ja päiväunille itsekseen tutin kanssa. Tilalle on otettu pehmolelu, mutta ei meinaa millään nukahtaa (itkua, sylittelyä, voimakasta sängyssä pitämistä jne.) ja siis vanhempi koko ajan huoneessa. Ekat pari yötä oli ihan hirveetä huutoa ja tyttö kyseli tuttiaan. Viime yöt ovat sitten menneet enää noin 15 heräämisellä, jee... Aikaisemmin tyttö on heräillyt jotain 1-3 kertaa yössä ja on tarvinnut apua tutin löytämisessä vaikka niitä monta onkin sängyssä ollut. Kuvittelin jotenkin, että yöt rauhoittuisivat ilman tuttia, mutta koska? Kauanko yleensä menee siihen, että tutti unohtuu? Neiti hokee tuttia vielä monissa tilanteissa.

Nyt on mieleen hiipinyt, että riistimme tutin liian varhain. Tutti jätettiin muuten niin pois, että leikkasin yhtä ja näytin kuinka se on rikki ja sitten yhdessä se vietiin roskiin. Tämä tilanne oli ihan ok, koska ei varmaankaan ymmärtänyt koko juttua. Nyt parina päivänä typy on alkanut imeskellä sormiaan, kiva! Että mulla on sellainen olo, että tehtiin ihan väärä päätös. Vai onko se vanhempana vain vaikeampaa? Ja ihottumahan on vain pahentunut eli tutin syytä se ei ole...

Ensi viikon mies on toisella paikkakunnalla töiden takia ja minä mietin miten jaksan raastavat nukutushetket ja rikkinäiset yöt. Houkuttaa tutin palauttaminen. Huoh!

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Meidän poika kärsi ihottumasta melkein koko ekan vuoden, nyt on jo helpottanut. Allergiasairaalassa käytiin tutkimuksissa, eikä siellä muuten kommentoitu tutin syöntiä, kuin että kehoitettiin vaihtamaan luonnonkumitutti silikoniseen.

Vierailija

Eli joku tuolla kommentoi, että lapsellasi olisi edelleen niin kova imutarve, että tarvitsee tuttia. Tämähän ei pidä paikkansa, vaan asiantuntijat suosittavat tutin käyttöä syntymästä n 6 kuukauteen, jolloin siitä voisi imutarpeen vähenemisen vuoksi luopua. Sinänsä siis melkeinpä kaikki syövät tuttia " ihan liian pitkään" . Meillä esikoinen alkoi syödä tuttia vasta 8 kk iässä, kun jätettiin yömaito pois, sai kait jotain lohtua siitä. Ajattelin n. 1,5 vuoden iässä vierottaa hänet siitä, mutta ensin otettiin tuttipullo, sitten tuli sairauksia, sitten syntyi pikkuveli ja sitten vielä lähdettiin pitkälle matkalle (kuukausi Amerikassa, kun pikkuveli oli 3 kk) ja näiden vuoksi lykkääntyi tutin poisjättäminen. Meillä ei toiminut mitkään tutti meni rikki tai muut systeemit, vaan yhtenä päivänä vaan otin tutit ja heitin pois ja sen jälkeen niitä ei saatu. Kolme yötä poika huusi suoraa huutoa...Sitten rupesi rauhoittumaan, mutta n 3 viikkoa muistaakseni meni kun hän heräili ja etsi välillä tuttia. Päikkärit alkoivat sujua heti suht hyvin mutta yöt oli pitkään risaisia. Harkitsinpa jonain hetkenä - kun vauvakin valvotti öisin, ja tuntui etten koskaan nukkunut - antaa tutin vielä takaisin, mutta onneksi en antanut. Ja kyllähän suositus on, että kun se kerran otetaan pois, niin ei venkslata eestaas, vaan sitten vaan sinnitellään, kunnes lapsi unohtaa sen. Ja kun ei pieni lapsi kovin kauan vielä asioita muista, niin kyllä se tuttikin unohtuu!!!Eli sinnikyyttä vaan, ja koeta kestää, kyllä se helpottaa. Ja nukahtaminenkin rupeaa taas sujumaan, meillä oli hetkellisesti vaikeaa, mutta otettiin tilalle iltasatujen lukeminen, joka vähän lohdutti ja nopeutti nukahtamista.

Pienemmälle en koskaan tuttia sitten antanutkaan, kun oli niin vaikeaa toi vierotus vanhemmalle! hän sai huutaa kaikki angstinsa siinä yömaidon-vierotusvaiheessa... Se kesti viikon, ja nyt nukkuvat molemmat jo suht. hyvin!

Vierailija

ei noin pieni muista että olette vienyt sen tutin roskiin. Muisti on kovin lyhyt tuossa iässä. Minusta otitte sen liian aikaisin pois jos se on hänelle tärkeä. Missä on sanottu että kun lapsi täyttää 1 v pitäisi olla iso ja lopettaa tutit ja pullot..

Oma tyttöni juo vielä iltavellin pullosta (on nyt 2 v) ja aattelin että juokoot rauhassa vielä ainakin puoli vuotta kun kerran haluaa. Muuten on reipas ja tutinkin jätti itse pois vuosi sitten.

Vierailija

Tämän keskustelun voisi kai nyt päättää sillä ostimme tänään uudet (silikoni)tutit ja tuolla neiti nyt nukkuu tyytyväisenä. Tosi paljon harmittaa epäonnistuminen tai ehkä enemmänkin tämä epäjohdonmukaisuus : ensin tutti pois ja sitten yhtäkkiä ostetaankin kaupasta uudet. Mutta pakko vaan hyväksyä tilanne jos 9 päivää on yhtä tuskaa ja koko ajan sormien imeskely vaan lisääntyi.

Yllättävä periaatekeskustelu tästä tutin vieroituksesta tuli! Ihan hienoa, että kommentoitte ja kannustitte omien näkemystenne mukaisesti. Edellisen kirjoittajan kommentin kanssa olen samaa mieltä: ei tutin pois jättäminen tarkoita, että lapsi ei olisi vauva enää.

Halikaa ja hellikää vauvojanne tai jo isompia taaperoitanne :)

Vierailija

Olen vähän yllättynyt, että kaikki ovat sitä mieltä, että tutti kannattaa antaa takaisin. Puhuttiin just miehen kanssa, että harkitaan vielä pari päivää ja kai sitä voisi konsultoida neuvolan tätiä asiassa. Mutta eikö tosiaan kellään ole kokemuksia siitä, että vaikea oli luopua tutista, mutta kummiskin helpotti? Ja missä ajassa? Vai kuuluuko sen ollakin helppoa? Mulla oli vaan jotenkin käsitys, että aikaisemmin luopuminen olisi helpompaa, mutta ilmeisesti olin väärässä.

Tuttipullosta luopuminen kävi meillä tosi helposti noin 2,5 kk sitten. Jotenkin sitä kuvitteli, että tutti menisi samalla lailla. Ja itselle ei tulisi mieleen antaa tuttipulloa enää 2 vuotiaalle, mutta kuten joku jo kommentoi: kukin tehköön itse ratkaisunsa.

Ja ei varmasti näin pieni ymmärrä sitä, että miksi tutti lähti. Sehän juuri näin aikaisin vieroittamisessa on se pointti, että se unohtuisi nopsaan. Näin ei vaan ilmeisesti käy :(

Vierailija

Tutin pois ottamisesta on kuitenkin kulunut jo yli viikko ja minun maalaisjärkeni sanoo, ettei siihen voi mennä enää kauaa, kun lopettaa tutin perään haikailun. Itse siis katsoisin sen pari päivää vielä, mutta jos tahti jatkuu samana, niin antaisin tutin takaisin.

Yritin itse ottaa esikoiseltani tutin pois n. 1v4kk iässä, mutta siitä ei tullut mitään ja päivähoidon aloituskin oli niin lähellä, että päätin lykätä asiaa. Loppujen lopuksi asia venähti vuodella sairastelujen ym. syiden takia, joten tyttö oli 2v4kk, kun lahjoitimme tutin kaverin vastasyntyneelle vauvalle. Tutista luopuminen onnistui todella hienosti (ei itkenyt missään vaiheessa ja kyseli sen perään pari päivää), vaikka hän oli käyttänyt sitä aika paljon muutenkin kuin vain nukkumaan mennessä.

3-vuotishammaslääkärissä todettiin pieni purentavika, joka erittäin todennäköisesti korjaantuu rautahampaiden myötä. Oman kokemukseni mukaan voin siis suositella tutin käytön jatkamistakin, tosin lapset ovat yksilöitä, kaikilla tutin käytön lopettaminen ei onnistu yhtä hyvin 2-vuotiaana. Kuopukseni annan kuitenkin käyttää tuttia 2-vuotiaaksi asti.

Vierailija

En minäkään pidä sitä mitenkään outona, että yli yksivuotiaalta haluaa jättää tutit ja tuttipullot pois. En ainakaan tunne, että me olisimme pitäneet tyttöämme " liian isona" kun tutista luovuttiin. Meillä se kävi todella helposti, todin tutti ei ollut koskaan käytössä muuten kuin öisin ja päiväunilla. Päin vastoin luulen, että tutista vieroittaminen kävi paljon helpommin kuin nyt kaksivuotiaana, kun lapsi osaa jo vaatia asioita.

Lapset ovat yksilöitä, ja voi olla että teidän lapsellenne se tutti on vielä niin tärkeä lohdutus/tyynnytyskeino että se kannattaa antaa takaisin. Mutta ehkä kannattaisi vielä katsoa muutama päivä kuten sanoit, kyllä se unohdus saattaa tulla yhtäkkiäkin, ja tyttönne on täysin tyytyväinen ilman sutä :o)

Vierailija

Hänellä oli jo hampaissa sormen mentävä rako ylä-ja alahampaiden välissä. Hammaslääkäri sanoi, että kyllä se siitä oikenee kun tuttu jää pois. Ei vaikuta purentaan. Niin kävikin ja nyt on oikein kaunis tasainen hammasrivi.

Pikkusen hötkyilyä ottaa noi pieneltä tutti pois. Mutta omapa on asianne.

Vierailija

Luulisi, ettei noin pieni kauaa muista koko asiaa. Meillä tutti jätettiin pois, kun lapsi oli vuoden, eikä hän parin kuukauden päästä edes muistanut, mikä tutti on, kun sellaisen näki... :) Helpommin luulisi tutista luopumisen onnistuvan nyt kuin vuoden kuluttua, kun lapsen muisti on jo pitempi ja hän osaa kerjätä tuttia takaisin useammilla tavoilla.

Sinänsä olen huono antamaan neuvoja, että poikani ei kertaakaan pyytänyt tuttia takaisin. Ensimmäisenä iltana oli lähinnä hämmästynyt, kun ei saanutkaan suuntäytettä. :)

Vierailija

Pienihän toinen on vielä ja hänellä on selkeästi kova imuvietti ja muutenkin tarve saada tutti takas;)

Voihan se olla että muuten alkaa syömään peukkua ja siitä onkin vaikeampi vieroittaa.

Ja koska tuo ihottumakaan ei ilmeisesti tutista johdu ja tosiaan niitä tuttivaihtoehtoja löytyy.

Minun ystävälle sanottiin neuvolassa että antaisi tutin takisin yli 2v pojalle, koska selkeästi sitä vielä tarvitsi (tunki suuhun kaiken mitä keksi).

T:Pampuliina

Vierailija

Anna tutti takaisin ja vuoden päästä kun ymmärtää on helpompi ottaa se pois. Nyt hän vaan ihmettelee miksi ei saa syödä tuttia..

Vierailija

Pakko vielä kommentoida. Oikeesti vaikuttaa siltä että mielestäsi kun lapsi täyttää 1 v hän on jo NIIN iso että tutit ja pullot on jätettävä pois.

Toivottavasti et odota lapseltasi kun hän on 2 v niin enemmän mitä tuon ikäinen pystyy..

Suosittelisin lukemaan jostain 1v2kk:n kehitysvaiheista eli mitä ymmärtävät ja mitä eivät. Monet luulevat että kun " vauva" on pystyssä niin hän ymmärtää jo kaiken.

Vierailija

Meillä 1v 1kk ja en ole ajatellutkaan vielä tutista luopumista kun muutenkin huono nukkuja. Kuten joku jo kirjoitti, tuttejahan on erilaisia, kokeile vaihtoehtoja mutta anna tutti takaisin kuitenkin, näin itse tekisin. Meillä on vasta jätetty yömaitopullo pois... sekin oli yhtä tuskaa kun piti huudattaa mutta ei ollut nälissän vaan oli vain tapa. Nyt tyyntyy siis tutilla yöllä.

Vierailija

jos se ihottuma on pahentunut, niin eihän silloin tutti voi olla syynä. Ja jos kyseessä olisi kumiallergia, niin onhan olemassa silikonitutteja. Kyllä minä Sinuna ottaisin tutin takaisin ja rauhoittaisin yö ja päiväunet. Väsyyhän sitä lapsi ja aikuiset jos unet ei onnistu. Minulla samanikäinen poika ja tutti käytössä (välillä päivälläkin) vaikka yritetään vähentää. Meillä hammaslääkäri juuri sanoi, että ihan ok jos 2-vuotiaana luovuttaisiin. Eli ei kiirettä. Tsemppiä!

Vierailija

Minä antaisin tutin takaisin. Sitten isonpana sen voi antaa vaikka oraville tms. kun lapsi ymmärtää puhetta paremmin ja hänellä herää tarve olla " iso" (isot tytöt eivät syö tuttia). :0) Vaikeampi on vierottaa sormien imeskelystä...

Siitä ihottumasta vielä. Jos sitä on muualla kuin pelkästään suun ympäristössä niin on aika vaikea uskoa, että se johtuisi tutista. Kummitytölläni todettiin luonnonkumiallergia ja se oireili nimenomaan suun ympäristön sitkeänä ihottumana (suunpielet olivat auki ja ihottumaa oli vähän poskilla).

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat