Onko tällainen lapsen käytös normaalia?

Vierailija

Tuttavaperheellämme on 3,5-vuotias poika, joka on käyttäytynyt kohta 1,5 vuotta agressiivisesti. Ovien paiskomnisen vielä ymmärrän mutta vihamielinen käyttäytyminen esim. eläimiä ja pienempiä lapsia sekä vanhempia kohtaan jaksaa hämmästyttää.

Olimme lapseni kanssa vierailulla tässä perheessä ja koko vierailun ajan tämä " tyranni" uhkaili äitiään, lastamme sekä minua erinäisin elkein. Hän oli huoneestaan ja vanhemmistaan todella mustasukkainen ja uhkasi useampaan otteeseen satuttaa äitiään tai lastamme sekä kehotti perhettämme poistumaan. Tällöin totesin " tyrannille" , etten kuuntele moista puhetta pieneltä lapselta.

" Tyrannin" vanhemmat eivät juuri puuttuneet tämän käytökseen, ellei tilanne sitä todella viime kädessä vaatinut. Itse en uskaltanut jättää paria vuotta nuorempaa lastamme tämän " tyrannin" kanssa kahden, varsinkaan kun olin kuullut, että hän oli kirjaimellisesti lyönyt vuotta nuorempaa serkkuaan useampaan otteeseen. Tässäkään tilanteessa " tyrannin" isä ei puuttunut tilanteeseen millään lailla, vaan pienemmän lapsen isä keskeytti lyömisen, jolloin " tyrannin" isä poistui paikalta suuttuneena ja loukkaantuneena että hänen pikku enkeliään nuhdeltiin.

Missä vika?

Kommentit (3)

Vierailija

Lapsi hakee rajojaan tuossa iässä voimakkaasti, etenkin poikalapsi. Meillä tuon ikäinen poika ja oikein hakee sitä väliintuloa etenkin isältään kun isä on niin paljon poissa. Tai muuten kaipaa enemmän huomiota. Kuulostaa aika klassiselta esimerkiltä sellasista vanhemmista jotka ei osaa olla jämäköitä ja pistää rajoja.

Vierailija

annanpa mielipidettä tuollaisesta käytöksestä vähän eri vinkkelistä!mulla jo kouluikäinen esikoinen,jolla nyt todettu kolmen vuoden tutkimusten jälkeen adhd plus siihen liittyviä käytöshäiriöitä.ongelmat käytöksessä alkoivat noin kolmevuotiaana.ulkopuoliset ihmiset on huonoja arvioimaan näitä tilanteita,itsekin joskus olen katsonut pahalla esim kaupassa kirkuvaa lasta ja vanhempaa joka ei tee tilanteelle mitään...mutta nykyään olen avarakatseisempi ja ymmärrän että lapsilla on temperamenttieroja ja pelkkä huonoon käytökseen puuttuminen ja ein hokeminen saattaa jopa pahentaa tilannetta.me ollaan jo jonkin aikaa käyty terapiassa ja opittu sitä kautta paljon!etenkin sitä että yritämme vahvistaa lapsen itsetuntoa huomaamalla juuri hyvän käytöksen,ja " sivuutamme" temppuilut,mikä ei kuitenkaan tarkoita samaa kuin periksi antaminen tai " kurittomuus" .rajat ovat tärkeitä,mutta niiden asettelun voi tehdä monella tavalla,joko latistamalla lasta tyyliin:hyihyi,oletpa tuhma,nyt lopeta heti tuo huono käytös....tai ohjailemalla positiivisin keinoin toimimaan oikein,mikä on usein ns. piilo-ohjailua,jota muut ihmiset eivät näe,ja herkästi leimaavatkin sitten vanhemmat lepsuiksi....älkää tuomitko muita noin herkästi!!! terv. kolmen äiti

Vierailija

räyhää jatkuvasti vanhemmilleen. Itse en uskalla jättää poikaani 1 v leikkimään hänen kanssaan kahdestaan. Tämä räyhääjä poika on lyönyt lastamme ja muita kiusaa kerhossa ja on esim. serkulleen (räyhääjällä ei sisaruksia) hirmu mustasukkainen ja suuttuu esim mummolle jos serkku on mummon luona eikä hän. tällöin alkaa itkeä, raivota, potkia ja huutaa.

Ja poikaa ei saa kukaan komentaa, vaan siitä tykätään heti huonoa. Pojan äiti aina hyssyttelee jos poika tekee jotain, ei koskaan komenna. Ei siis minkäänlaista kuria hänellä.

Itse nyt olen vähän alkanut pelkäämään ko poikaa ja aika useat ihmettelevät että mikä noiden hirveiden raivokohtausten takana voi olla.

4,5 vuotiaalla on kuitenkin jo jonkin verran tuota voimaakin että välillä hirvittää itseäkin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat