Kaveri masentui - syytän itseäni siitä :(

Vierailija

Olen kuormittanut häntä murheillani ihan liikaa. Hän on joutunut

tukemaan minua. En tiennyt, että hän oli itse niin heikoilla :(

Kommentit (12)

Vierailija

sillä ei ap mielestäni aivan itsekkäältä vaikuta, jos hän kantaa huolta kaveristaan. Ja syyttää lisäksi itseään tämän masentumisesta. Vaikea sanoa asiasta, kun en tunne tilannetta, mutta ei ap:n kannata tuossa itsesyyttelyssäkään mennä liiallisuuksiin. Ethän ap oikeastaan taida tietää, mistä kaverin masentuminen johtuu. Se voi liittyä aivan muihin asioihin. Tukena kannattaa tietysti olla, mutta ei varmaan voi liikaa ahdistella toista puhumaankaan, jos tämä ei halua.

Vierailija

Oikeasti on todella raskasta kuunnella pitkään jonkun muun huolia. Eli ihan oikeasti kannattaa miettiä että voisiko olla parempi kääntyä ammattiauttajan puoleen kun kuormittaa ystäväänsä. Ei ystävä voi toimia psykologina.

Minun ystäväni x-poikaystävä laittoi poikki traagisella tavalla. Nyt ystäväni soittaa monta kertaa viikossa, itkee ja kertoo ettei hänellä ole enää mitään , hän haluaa tuntitolkulla käydä läpi samaa asiaa, tämä on jatkunut jo pari kuukautta. Alkoi itse asiassa jo seurusteluaikana eli hän soitti joka kerta kun olivat riidelleet ja kysyi minulta neuvoja ja halusi että minä analysoin miksi poikaystävä on sanonut tai tehnyt niin tai näin. Oikeasti oli raskasta. On kamalaa kun toinen vaan itkee ja itkee. Lopulta olen kuitenkin joutunut vetämään rajan ihan oman mielenterveyden vuoksi. Ei sitä tarvitse olla " heikoilla" jos ei jaksa kuunnella loputtomiin saman ongelman " jauhamista" (anteeksi ilmaisu mutta sitä se todellakin on...). Tottakai ystäviään pitää tukea, mutta kaikella on rajansa. Jos toinen rupeaa keittiöpsykologiksi niin että itse on ihan mieli maassa sen jälkeen niin molemmat menettävät ystävän. Ystäväni käy psykologilla ja saa sieltä apua. Nykyään minun on pakko välillä olla vastaamatta tai sitten yritän puhua muista asioista.

Jos aina haluaa puida ongelmiansa ystävänsä kanssa niin kannattaa miettiä milloin itse kysyit hänen kuulumisiaan. Jaksoitko kuunnella hänen kuulumisiaan?

Kannattaa nyt puhua ystäväsi kanssa. Selvittää asiat. Ja ehkä että asetatte rajat... eli että ystäväsi saa ja pitää sanoa kun menee liiallisuuksiin. Ja miettikää olisikohan aika käydä ihan oikealla psykologilla siis jos on masentunut.

Vierailija

Olen ehkä pari kertaa purkanut omaa tilannettani ystävälleni.

En siis joka kerta kun jotain tapahtuu..

Koen vain yleensä syyllisyyttä hänelle tapahtuneesta asiasta, jos

olen pienelläkin murheellani edesauttanut hänen väsymistään.

Ja kyllä, olen itse kuuntelijaluonne. Kyllä annan toiselle tilaa

puhua asioistaan. Yleensä kuuntelen.. mikäli sitä nyt tässä pidetään

hyvänä asiana.

Vierailija

Älä nyt syyllistä itseäsi! Siitä ei ole mitään hyötyä. Älä aja itseäsi siihen jamaan että syyllistät ja tulet siitä masentuneeksi.

Sano ystävällesi että mielelläsi kuuntelet häntä jos hän haluaa puhua. Mutta kunnioita myös jos ei halua puhua. Pääasia että olet siinä. Vaikutat välittävän todella paljon ystävästäsi! Joten lopeta heti syyllistäminen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat