Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin almut menevät tänä vuonna?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tiedättekö mihin tämän vuoden Ramadan ajan almut menevät? Mitä on tuettu viime vuosina? Joka vuosi olen rahaa lahjoittanut, koskaan en ole vastausta saanut mihin Suomen moskeijat ne ovat lahjoittaneet.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Itse en ole koskaan mieltänyt punaisen ristin ristiä mitenkään kristilliseksi symboliksi, en tiedä kylläkään asiasta pajoa, eli kyseessähän ovat vain mielikuvat. Punaisen ristinhän on perustanut sveitsiläinen heppu ja punaisen ristin tunnus on itse asiassa Sveitsin lippu värit väärinpäin. JA sveitsin lipunristiä itse en osaa mieltää kristilliseksi ristiksi, vaikken lipun historiaa nyt tähän hätään muistakaan tarkkaan. Luulisin kuitenkin että lippu on kotoisin sveitsin avltion syntymän ajoiltaeli sirltä kun muiniset herrat tekivät liittovaltiosopimuksen kauan kauan aikaa sitten. No, faktatietoja nyt eiol lipusta esittää eli se siitä. Sen toki tajuan, että kirkon ulkomaanapu ei ole sitoutumaton järjestö, mutta se oin tehokas auttaja ja auttaa tasapuolisesti kaikkia eli auttajana erinomainen. Toki ymmärrän jos muslimi ei halua tätä käyttää, ehkä enemän ihmettelen juuri unicefia, punaista ristiä ja muita isoja sitoutumattomia järjestöjä. olen nimittäin kuullut muslimien sanovan, ettei tahdo olla näiden kanssa missään tekemisissä. Siihen lähinnä ihmettelen syytä.

On ylipäänsä hienoa kuula, että muslimimaissa on toimivia avustusjärjestöjä. Mutta Esim tämä tsunamiapu; autettiinko siinnä vain muslimeja (indonesiaa yms.) vai kohdistuiko apu tasapuoisesti myös ei-Muslimeille? Oma ehdoton vakaumukseni on se , että hädässä olevaa ihmistä pitää auttaa uskontoon aja rotuun katsomatta .JOS tämä ei olisi Islamin mukaan oikein, pettyisin ko.uskontoon erittäin paljon.

Eli loppuun vielä asia kysymyksen muodossa: Pitäääkö muslimin almuissa auttaa vain muslimeja vai onko sallittua auttaa yleisesti köyhiä?

ja viimeiseksi: anteeksi kaikki kirjoitusvirheet ja ajatusmongertelut:)

Vierailija

En ole koskaan kysynyt mihin moskeijaan maksetut Zakat al-fitr rahat menevät. Jos tosiaan menevät köyhille ruoka-apuna niin totta ihmeessä se on sama asia kun laittaa miehen kotimaahan. : ) Mutta olen kyllä oppinut niin, että zakat al-fitr olisi hyvä maksaa vasta juuri ennen Id-rukousta, ei paljon etukäteen, joten siihen se nyt ainakin voisi vaikuttaa eritavalla ( anteeksi, ei löydy nyt tähän mitään todistetta. Olen tosi väsynyt pitkän päivän jälkeen, enkä jaksa alkaa etsimään :)).

Vierailija

metsäkyyhky:

Lainaus:

Eli almusta ja hyväntekeväisyydestä kysymys: Nyt kun Pakistanissa oli tämä suuri maajäristys: Seuraava tjärjestöt auttavat siellä: kirkon ulkomaanapu, unicef, punainen risti jne. Näistä ainakin luotan ja tiedän, että apu menee perille enkä itse voisi mitenkään ajatella että edes kirkon kautta auttaminen olisi kauhean paha asia, menehän raha kuitenkin sinne ja kirkon ulkomaanapu o ntosiaan osoittautunut tehokkaaksi auttajaksi näissä hätätapauksissa. Kuinka väärin islamilaisittain ajateltuna olisi auttaa näiden kanaviena kautta jotka eivät ole islamlaisia auttamiskanavia. Mtenkään arvostelematta moskeijoita tai islamilaisia järjestöjä niistä envain mitään tiedä ja esim punaiseen ristiin ja unicefiin voin luottaa.

kiitos

tämä on ihan henk koht mielipide tosin. Siellähän nytkin paikalliset muslimit toimivat Punaisen puolikuun liiveissä ja apu menee niin perille.

Kirkon ulkomaanapuun antaminen on kuin antaisi rahaa lähetystyöhön sillä siellähän apu laitetaan perille kristityttyjen nimissä. Ei kiitos. Unicefin periaatteisiin en ole lähtenyt perehtymään tarkemmin.

Toisaalta PRn toimintaa arvosteltiin ainakin tsunamin aikaan että liian suuri osa meni hallinnollisiin kuluihin ja mihin kaikkeen...

Jos on ylimääräistä niin paras tapa saada se perille on varmaan jos käy itse paikan päällä tai jos on suhteita maahan. Zakat ul-fitristä kannattaa lukea vaikka enemmän tuosta linkistä kun se on vähän eri asia kuin auttaminen näin yleisesti.

Vierailija

asiaksi selvittää mihin esim Helsingin alueen moskeijoille maksetut rahat ovat menneet..Jotenkin heräsi pieni epäilys. Kyllä kai ne pitävät jotain kirjaa näistä maksetuista almuista. Täällä ei siis kukaan osannut vielä vastata mihin rahoja on käytetty?

Vierailija

mamadza:

Lainaus:

Kyllä muslimit ovat auttaneet. Rahaa lähti Emiraateista ja yleensä Arabian niemimaalta paljon tsunamin aikaan ja myös USAn avuksi nyt. Täytyy katsoa löytyisikö jostain al-jazeeran sivuilta lukuja. Niistä ei vaan täällä tehdä kovin suurta numeroa. Olin itse suu auki on kuuntelin lukuja uutisista.

Vahvistan tuon tiedon, vaikka ei-muslimi ja ei-kristitty olenkin. Islamilaiset maat osallistuvat voimakkaasti maailman hädänalaisten tukemiseen... vaikkakin jostain syystä täällä länsimaissa ko. asiasta ei revitä sensaatio-otsikoita, eikä edes pikku mainintaa jonnekin sivun alalaitaan ;) saati, että peräti tv-lähetyksiin pääsisi.

Asioista saa tietoa, jos viitsii itse kaivaa, tiedotusvälineet eivät kerro absoluuttista totuutta, eivät kristityissä-, eivätkä muslimimaissa, eivätkä missään muuallakaan.

Vierailija

sain taas uutta tietoa. Kovasti en olekaan oikeasti edes etsinyt tietoa noista muslimimaiden antamista avustuksista. Ymmärrän tietenkin sen ,että muslimi ensisijaiseti tahtoo avustaa muslimikjärjestöjen kautta. Mutta toki aivan yhtä tärkeä asia o nmyös avun perille meno. Sitä siis ajoin takaa, että muslimi voi käyttää myös muita kavavia, jos tietää, että raha menee sitä kautta perille varmasti. Eri ihmisillä on vieläeri asit tärkeitä, ja vustettaviatässä maailmasas löytyy, valitettavasti. Jos joku haluaa vaikka auttaa suomen asunnottomia Hurstin kautta (edellyttäen että tominta jatkuu) niin kai nin voi tehdä...?

Vierailija

tämä on ihan henk koht mielipide tosin. Siellähän nytkin paikalliset muslimit toimivat Punaisen puolikuun liiveissä ja apu menee niin perille.

Kirkon ulkomaanapuun antaminen on kuin antaisi rahaa lähetystyöhön sillä siellähän apu laitetaan perille kristityttyjen nimissä. Ei kiitos. Unicefin periaatteisiin en ole lähtenyt perehtymään tarkemmin.

Toisaalta PRn toimintaa arvosteltiin ainakin tsunamin aikaan että liian suuri osa meni hallinnollisiin kuluihin ja mihin kaikkeen...

Jos on ylimääräistä niin paras tapa saada se perille on varmaan jos käy itse paikan päällä tai jos on suhteita maahan. Zakat ul-fitristä kannattaa lukea vaikka enemmän tuosta linkistä kun se on vähän eri asia kuin auttaminen näin yleisesti.

[/quote]

Muslimit eivät voi toimia punaisen ristin liveissä? Itse en ole tätä ikinä ymärtänyt. Punainen risti on kuitenkin tietojeni muakan sitoutumaton liike aj auttaa tasapuolisesti kaikkia uskontoon katsomatta. Johtuuko se siitä, että olen huomannut, että muslimit eivät ole kauhean halukkaita auttaaan kristittyjä? Ainakaan en itse tiedä yhtäkään islamilaista järestösä, joka auttaisi tasapuolisesti kaikkia hätää kärsiviä. Toisin kuin juuri esim. edelä mainitsemani kirkon ulkomaanapu. Jokaisella on oikeus tietenkin auttaa parhaimpaan pitämäänsä kanavaa pitkin, moskeijan lipas on varmasti erinomainen paikka antaa rahaa. Itse kuitenkin suosisin juuri jotai suurehkoa järjestöä, josta voin lukea tilastotietoja siitä ,mihin rahaa on mennyt aj paljonko kerätystä rahasta menee tosiaan perille. Moskeijalta ei ainakaan näiden viestien perusteella sitä tietoa saa. Ja huom. tarkoitukseni ei edelleenkään ole mustamaalata moskeijoiden toimintaa!! Henkilökohtaisesti olen itse eitäm miletä, että se ei ole tärkeää, mitä aatetta avun välittäjä edustaa, kirkon ulkomaanapu menee uitenkin kaikille, ei pelkästään kristityille. Ja tuskin nämä kotinsa ja sukulaisensa, lähes kaiken menettäneet voivat olla niin ronkeleita että eivät ottaisi apua vastaan jos sitä tarjotaan. Antakaamme sille joka oikeastivoi näitä järistyksen uhreja (ja tietenkin myös muita tarvitsevia maailmassa) auttaa.

Vierailija

riippuu moskeijasta varmaan.

Olisi mielenkiintoista tietää itse en koskaan ole tullut kysyneeksi.

Onkohan muuten tänä vuonna n 5e taas?

Vierailija

Aureole:

Lainaus:

http://www.islamopas.com/fiqh/zakatfi.html

Ylläolevassa linkisää sunnan mukaista tietoa Zakat al-fitristä.

Zakat al-fitr kuuluisi maksaa ruokana köyhille. Ja suomessakin olisi parempi jos voisi lähettää rahan esim miehen kotimaahan, jossa ostaisivat sillä ruokaa köyhille ja jakaisivat.

Olen elänyt siinä käsityksessä että nimenomaan moskeijalta toimitetaan nämä rahat ihan samaan tarkoitukseen? Että siksi on suositeltavaa laittaa ne rahat riittävän kauan ennen iidiä että ehtivät perille.

Mitä eroa siinä sitten on meneekö se moskeijan kautta vai miehen pankkitilin kautta?

Sen takiahan siellä seisoo juuri zakat ul-fitr laatikko ramadanin aikaan (ainakin joskus on seissyt mutta nykyään meillä mies hoitaa tuon puolen)

Vierailija

[/quote]

Muslimit eivät voi toimia punaisen ristin liveissä? Itse en ole tätä ikinä ymärtänyt. Punainen risti on kuitenkin tietojeni muakan sitoutumaton liike aj auttaa tasapuolisesti kaikkia uskontoon katsomatta. Johtuuko se siitä, että olen huomannut, että muslimit eivät ole kauhean halukkaita auttaaan kristittyjä? Ainakaan en itse tiedä yhtäkään islamilaista järestösä, joka auttaisi tasapuolisesti kaikkia hätää kärsiviä. Toisin kuin juuri esim. edelä mainitsemani kirkon ulkomaanapu. Jokaisella on oikeus tietenkin auttaa parhaimpaan pitämäänsä kanavaa pitkin, moskeijan lipas on varmasti erinomainen paikka antaa rahaa. Itse kuitenkin suosisin juuri jotai suurehkoa järjestöä, josta voin lukea tilastotietoja siitä ,mihin rahaa on mennyt aj paljonko kerätystä rahasta menee tosiaan perille. Moskeijalta ei ainakaan näiden viestien perusteella sitä tietoa saa. Ja huom. tarkoitukseni ei edelleenkään ole mustamaalata moskeijoiden toimintaa!! Henkilökohtaisesti olen itse eitäm miletä, että se ei ole tärkeää, mitä aatetta avun välittäjä edustaa, kirkon ulkomaanapu menee uitenkin kaikille, ei pelkästään kristityille. Ja tuskin nämä kotinsa ja sukulaisensa, lähes kaiken menettäneet voivat olla niin ronkeleita että eivät ottaisi apua vastaan jos sitä tarjotaan. Antakaamme sille joka oikeastivoi näitä järistyksen uhreja (ja tietenkin myös muita tarvitsevia maailmassa) auttaa.

[/quote]

Itsekin punaisen ristin liiveissä Suomessa toiminut muslimi täällä:)

Ei ronkelius vaan se etten halua sponsoroida kristinuskoa. PR on uskonnollisesti sitoutumaton järjestö mutta Kirkon ulkomaanapu ei ihan taida olla... eli vaikka evankeliumia ei saarnattaisi niin lähetystyötähän se on.

En halua että rahoillani näytetään miten kristityt auttavat vaan mieluiten jonkun muslimitahon kautta tai sitten sitoutumattoman kuten PR. Kyllä niitä muitakin on kuin kirkon ulkomaan apu.

Kyllä muslimit ovat auttaneet. Rahaa lähti Emiraateista ja yleensä Arabian niemimaalta paljon tsunamin aikaan ja myös USAn avuksi nyt. Täytyy katsoa löytyisikö jostain al-jazeeran sivuilta lukuja. Niistä ei vaan täällä tehdä kovin suurta numeroa. Olin itse suu auki on kuuntelin lukuja uutisista.

Vierailija

symbolin käytöstä on tietääkseni aikoinaan ollut ja edelleenkin paljon puhetta mutta sitä ei vaihdettu koska on kansainvälisesti jo tunnettu.

Avunannon priorisointi voi olla vaikeata varsinkin muslimille jola ei ole niin paljon rahaa.

Mutta en ole koskaan kuullut että olisi mitenkään huono lahjoittaa rahaa vaikka Hesylle.

Ensisijaisesti varmaan parempi laittaa muslimijärjestöjen jne kautta tai yksityistä tietä jos tietää että toimii.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat