voiko vauva olla allerginen äidinmaidolle?

Vierailija

Voiko vauva olla siten allerginen maidolleni, että ihan sama mitä syön niin on allerginen silti?

Mies epäilee, että vauvamme olisi allerginen esim. laktoosille tai siis minun omalle maidolleni

Minä taas epäilen, että ruokavaliollani pystyisin rajaamaan allergiaa aiheuttavat ruoka-aineet pois?

Tiedättekö yhtään tapausta, jossa vauva olisi oman äitinsä maidolle allerginen vaikka äiti olisi rajannut viljat, maidon, munan yms pois ruokavaliostaan?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

nuo ei ole äidinmaitoallergia oireita. tuon ikäinenhän syö jo tavallista ruokaa vaikka kuinka. eli saako riittävästi kuitua, jos maha kovalla?? minä annan omalle tytölle täytti just 10kk, joka päivä luumusosetta lounnaan jäklkeen yhden kolmasosan luumusosepurkista, ja maha toimii nyt moitteettomasti.puuron antamisen alettua ei luumuakaan enää niin tarvita. elikkä syökö lapsi puuroa aamuin ja illoin?

posket herkästi punoittaa pienillä lapsilla, muistathan pestä vauvan kasvot aina joka ruokailun jäkeen??

mitä vauvasi syö kiinteistä??

Vierailija

päärynää, omppua, luumua ja kauraa.

Ollaan kokeiltu ilman puuroa ja puurolla, muutamia päiviä jopa pelkällä luumulla tai omenalla. Olen ollut itse ilman maitoa ja viljoja. Kakka ei vain löysty vaan on tosi kovaa ja itkee ihan hirveästi. Kaikkea ollaan yritetty rajata mutta kun ei löydetä yhteistä nimittäjää näille oireille ruvettiin vain miettimään voisko olla ihan vain mun maito huolimatta siitä mitä itse syön. Allergiaa lääkäriä täälle ei ole! Asutaan ulkomailla ja ihan tavis lääkärillekin pääsy on viikkojen jonon päässä. Allargioihin suhtaudutaan seuraavasti

1) vauvat eivät ole allergisia

2) isompien ihmisten allergiaoireet ei syyt!!! hoidetaan pois, siis esim. koira-allergiselle nappeja suuhun, koiraa ei siten tarvitse hävittää

että ollaan siis ihan yksin tämän asian kanssa, toivottavsti joku teistä osais auttaa

Vierailija

ainakin mun esikoinen on niille erittäin allerginen, jos haukkaa pinenkin palan omenaa alkaa oireet heti. vilja-allergia on myös mahdollinen, kaura toisn miedoin viljoista. eli kyllä vähintää viikko pitäis pitäää ruoka-aine pois ennen kun voi sanoa mitäään. ja mieluiten yksitellen. eli mä noista poistaisin ekaks omenan.omena herkästi tekee masukipua vaikkei olisi ees allerginen.

annathan sä luumua joka päivä ja soseena ja samaan aikaan, määrä vaihtelee mikä auttaa kelläkin. mun tytöllä auttoi jo se kolamsosa vauvanruokapurkista päivittäin, ehkä sun pitäs antaa jopa koko purkki?

tuleeko sulta hyvin maitoa?kova vatsa voi johuta myös liian niukasta nestemäärästä.juoko vauva lisäksi vettä?

Vierailija

posket lehahtelee punaiseksi, kakka on kivikovaa ja tulee n joka 4-6 päivä, itkee, itkee ja itkee aina vain läpi yön. tissiä imis koko yön mutta aina kun irrottaa alkaa sellainen kipuitku

Vierailija

olin lopulta kolmella ruoka-aineella kun lopetin imetyksen. Kiinteiden kokeilemisen myötä osoittautuikin, että lapsi oli allerginen lähes kaikelle. Lapsi reagoi äidinmaidon kautta, mutta tuskin oli allerginen itse äidinmaidolle. Se on harvinaista.

Ennen laajempia dieettejä (maidoton, viljaton etc.) kannattaa hakeutua lasten allergialääkärin vastaanotolle. Hän on oikea henkilö tutkimaan, ohjaamaan ja diagnosoimaan.

Vierailija

posket lehahtelee punaiseksi, kakka on kivikovaa ja tulee n joka 4-6 päivä, itkee, itkee ja itkee aina vain läpi yön. tissiä imis koko yön mutta aina kun irrottaa alkaa sellainen kipuitku

Vierailija

annan vain omatekemiä soseita. Söi siis muutaman päivän pelkkää keitettyä luumuakin, mutta tällä ei ollut mitään vaikutusta kakkaan.

Vierailija

joten epäilen ummetuksen syyksi kuidun puutetta ja mahdollisesti nesteen puutetta.

oletko antanut vauvalle muita soseita, esim mustikkaa vadelmaa, niille harva on allerginen. ainakin yksi ateria olisi hedelmiä oltava. samoin kaalit eism. kukkakaali parsakaali, harva allergisoituu niille, mut saa kuitua ja vatsa toimii.

entäpä maissi, sekin sopii useimmille. osta tuoretta maissia, keitä ja soseuta.

Vierailija

Moniallergisen äitinä täytyy sanoa, että ikävästi kalskahtaa allergialta. Toki suoli voi vain olla laiska, mutta kokonaiskuvaus kuulostaa ikävän tutulta.

Ovatko oireet olleet aina samanlaisia vai alkaneet kiinteiden myötä? Entäpä dieetit, ovatko ne olleet täysin maidottomia ja viljattomia (ei siis mitään maidon ainesosiakaan kuten heraa?). Onko mtään konstia, mikä helpottaa ummetusta? (Jokin ruoka, maidon vähentäminen, veden lisääminen...?)

Vierailija

Mitä olette käyttäneet ummetuksen hoitoon?

Jos ummetusta oli jo ennen kiinteitä, miettisin äidinmaidon osuutta vakavasti, mutta mikäli ummetus on alkanut kiinteiden aloituksen jälkeen, syyllinen mitä todennäköisimmin on jossain vauvan syömässä kiinteässä.

Vierailija

ovat ' vain' tavallisimmat allergiat. Pelkästään maitoallergiaan voi kuulua liitännäisenä mm. muna- tai naudanliha-allergia ja tällöin viljaton ja maidoton dieetti saattavat olla tuloksettomia. Puhumattakaan muista allergioista. Vaikeasti allerginen lapsi voi reagoida (äidinmaidonkin kautta) melkein mille vaan. Siksi en ensimmäisenä epäilisi juuri allergisoitumista äidinmaidolle vaan tavallisempaa vaihtoehtoa: reagoimista ruuille äidinmaidon kautta.

Jos oireilu on selvästi alkanut/pahentunut kiinteiden jälkeen, tiputtaisin ensimmäisinä pois ompun, päärynän ja tarvittaessa kauran. Jos ei auta, aloittaisin koko homman alusta. Yksi kerrallaan testaisin kutakin ruokaa. Esim. bataatilla voisi olla hyvä aloittaa.

Vierailija

Siis vaikea ummetus aiheuttaa syömisen yhteydessä kipua. Toisaalta se ei selitä punoittavia poskia. Myös ummetukseen täytyisi olla jokin syy. Helpottaako olotila sen jälkeen kun kakka on tullut? Jos siis johtuu ummetuksesta siihen auttta kuidut ja tuo luumu. Tokihan voi olla kyse äm-allergiastakin, jopa omalle aviomiehelleen voi allergisoitua, miksei siis äm:lle.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat