Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitovapaalta ansiosidonnaiselle tienaamaan.

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen päättänyt ryhtyä työttömyystuen törkeäksi väärinkäyttäjäksi. Katsotaan kuinka pitkään saan työkkärissä keploteltua... Olen alalla, jolta ei välttämättä ihan heti töitä löydy ja toista vauvaakin kuumeillaan, joten ajattelin nostaa edes jonkin aikaa ansiosidonnaista: nettotulot pomppaa komesta sadasta tonnin paikkeille. En vaan enää jaksa kitkutta ja repiä tukkaa päästä. Ja toki, jos työkkäri töitä tarjoaa, nostan heille hatuua ja mietin tilannetta. En mitenkään hingu töihin, mutta ei se pois suljettuakaan. Lapsonen tällä hetkellä 2v4kk. Löytyykö röyhkeitä kohtalotovereita?

Kommentit (3)

Vierailija

...eli sillä tarkoitan sitä, että olen ihan oikeasti etsinyt töitä, vaikkakaan en ole huolinut ihan mitä sattuu. Molemmilla kerroilla työttömyys on kestänyt vain muutaman kuukauden.

Käsitykseni on, että ensimmäiset muutaman kuukautta saa ottaa aika lunkisti, eli ei ole pakko tehdä aktiivisesti mitään. Työkkäri lähettää sellaisia kirjeitä vapaina olevista oman alan (tai minulla kyllä sitä jossain määrin sivuavan...) työpaikoista, mutta mitään velvoitetta niitä ei käsittääkseni ole hakea. Lisäksi työkkärissä pitää ilmoittautua säännöllisin väliajoin, saattaa joutua menemään myöskin henkilökohtaiseen neuvotteluun työvoimaneuvojan kanssa ja voi joutua istumaan puoli päivää " työnhakuneuvonnassa" .

Jos sitten ei ala kohtuuajassa mitään tapahtua, niin työvoimatoimisto ottaa käsittääkseni vähitellen vähän järeämpiä keinoja käyttöön. Keinot ja aikataulu riippunevat aika paljon työvoimatoimistosta, virkailijoista ja alastasi. Ainakaan ensi alkuun ei ole pakko ottaa vieraan alan töitä, mutta sitten jossain vaiheessa saattaa ollakin. Jossain vaiheessa käsittääkseni pitää myös osoittaa hakevansa töitä ihan oikeasti jne...

Itse koin työkkärin todella rasittavana paikkana. Olen itse pitkälle koulutettu ja alani osaava akateeminen ihminen. Kun olin työttömänä, oli se molemmilla kerroilla sellaista " välivaihetyöttömyyttä" - tiesin siis kyllä saavani haluamaani työtä muutaman kuukauden kuluessa, eikä minulla sen vuoksi ollut mitään halua ottaa vastaan sellaista työtä, mitä en halunnut (koska sitten olisin ollut siinä jumissa, enkä olisi päässyt hakemaan haluamaani paikkaan).

Työvoimatoimiston virkailijoilla ei ollut alkeellisintakaan käsitystä siitä, miten minun alallani töitä haetaan ja saadaan tai mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä. Sain aivan järjettömiä ehdotuksia siitä, mitä minun kannattaisi tehdä: Minut mm. lähestulkoon pakotettiin hakemaan paikkaan, johon olisin hakuvaatimusten perusteella ollut kai muodollisesti pätevä (olivat kai unohtaneet listasta puolet vaatimuksista ;), mutta johon todellisuudessa etsittiin vähintäänkin dosenttia - hakemalla paikkaa olisin tuhonnut maineeni täydellisesti ja tehnyt itsestäni naurettavan, mutta työkkäsin virkailijan mielestä " aina kannattaa yrittää" . Työvoimatoimiston seinälle oli akateemisten työnhakutauluun oikeiden työpaikkojen puutteessa ripustettu työpaikkailmoituksiksi lähinnä vain professuureja, lehdissä ilmoitettuja ylitarkastajan virkoja ym. ja kun valitin, että mielestäni se on törkeää pilkantekoa työttömille, niin olin hankala asiakas enkä osannut hakea töitä... Monikohan professori on päässyt virkaansa löydettyään ilmoituksen työkkärin seinältä?

No joo... syrjähti vähän, mutta jonnekin on aina pakko vähän purkaa sydäntään näistä tämän maan hölmöyksistä.... Nyt olen onneksi ollut taas töissä (tai tällä hetkellä äitiyslomalla) jo 3 vuotta.

Vierailija

Kesäkuun lopusta saakka olen ollut työttömänä, nuorin lapsista 4 v, enkä tosiaan aio ainakaan tämän vuoden puolella edes hakea töitä. Ennen työttömyyttä tein tutkimustyötä kotona. Koulutukseltani olen FM/aineenopettaja ja sen tiedän, että opettamaan en enää mene. Aion nyt rauhassa miettiä, mitä haluan tehdä isona, opiskelen avoimessa yliopistossa ja nautin vapaudesta. Suurta pelkoa ei ole, että ainakaan työkkärin kautta töitä saisin.

Työnhakukurssille laittavat kaikki uudet työnhakijat ja se on edessä parin viikon päästä. Eli kannattaa varautua siihen.

Vierailija

että äitiysloma loppuu vuoden vaihteessa ja kolmas lapsi on silloin 10 kk. En tietenkään vielä haluaisi laittaa häntä hoitoon, mutta ajattelin silti " ryhtyä" työttömäksi, en kotihoidontuelle. Jos mielekästä työtä saan, niin fine, mennään sitten töihin ja lapset hoitoon, mutta epäilen. Sitä en tiedä, mihin lapset laitan, jos joutuu jollekin työnhakukurssille. Mielelläni selaiselle kyllä osallistun, koska ensi vuoden aikana olisi tarkoitus kuitenkin löytää töitä, mutta mieluummin siis vasta syksyllä, että pienin on edes jonkin ikäinen.

Tietääkö joku, miten työvoimatoimisto toimii (HKI), osoittavatko työttömälle työpaikan vai kannustavat itse hakemiseen? Siis pelkään sitä että joutuuko esim. kirjanpitäjä ottamaan vastaan siivoojan työtä sillä uhalla että menettää muuten työttömyyskorvauksen?

Uusimmat

Suosituimmat