Onko täysimetyksellä oikeasti allergioita ehkäisevä vaikutus?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Nyt täysimetystä takana n. 3.5kk (jos ei yhtä epäonnista tuttelikokeilua lasketa). Olen väsynyt vauvanhoitoon, imettämiseen, yösyöttöihin (yleensä 3 kpl, viimeyönäkin oli 4). Lyhyisiin syöttöväleihin 2-2.5h päivisin.

Yhtään ei ole omaa aikaa. Nyt mies tekee oman työn lisäksi jotain lisähommia ja seuraavat kaksi viikkoa vielä se tekee hommia työpaikalla n. 8-17 ja sen jälkeen kotona n. klo 23 asti. Ja viikonloput sitten vaan niitä lisähommia kotona koko päivän ajan...

Siis ajattelin, että jos aloittaisin antamaan kiinteitä pojalle. Bataattisosetta pakastin tänään odottamaan. Olenko huono äiti, jos yritän kiinteiden aloittamisella saada yöksi vähän pidempiä syöttövälejä?

Pojalla siis ikää n. 3.5kk. Neuvolantäti sanoi, että pelkkää tissiä ainakin neljä kk, mieluiten vähintään 5kk. Mies on sitä mieltä, että pitäisi mennä täysimetyksellä se suositeltu 6kk.

Nyt kun suurimmat rintaraivarit on ohi ja maitoa taas tällä hetkellä tulee, syöttäminen on ihan ok. Rentouttavaakin. Mutta olisi kiva nukkuakin. Ja jos poika söisi jotain muutakin välillä kuin tissiä voisi olla hoidossa mummulla hetken aikaa. Maitoa tulee tällä hetkellä sen verran niukasti vielä, etten pysty lypsämään maitoa kuten aiemmin...

Vaikuttaako se allergioita ehkäisevästi, jos jatkan vielä 2 viikkoa täysimetystä vai voisinko jo aloittaa kiinteiden kokeilemisen?

Kommentit (14)

Vierailija

Vauvan ottaminen viereen ei onnistu, kun poika KUORSAA ja krohisee unissaan (ja välillä jutteleekin), joten en pysty nukkumaan...

Olimme uhkarohkeita ja kokeilimme eilen NANia päivällä pullosta (80ml lypsettyä + 40ml nan). Hyvin upposi ja ei vaikuttanut reagoivan mitenkään. Kokeillaan vielä tällä viikolla muutaman kerran uudestaan.

Olen pohdiskellut sitä tuttelireaktiota. Joko se oli pikavatsatauti tai sitten tutteli ei sovi, mutta ei kuitenkaan maitoallergiaa.

Olin jossain vaiheessa maidottamalla dieetillä, pojan kitinät väheni, maito takaisin, kitinät lisääntyi, maito pois, kitinät väheni, maito takaisin eikä kitinät lisääntyneetkään. Joten olen pitänyt maidon omassa ruokavaliossani. Käytiin allergiatesteissäkin (kun kerran on vakuutus niin ei ole sitten rahasta kiinni). Sekä maito, että muna olivat negatiiviset. Eihän prick-testi ole mikään luotettava, mutta ainakaan sen perusteella ei olisi allergiaa...

Poika on nyt kakannut harvemmin kuin aiemmin. Mietin voikohan se johtua siitä ettei rintamaito riittäisi enää? Pissaa on kuitenkin tullut ihan normaalisti. Poika on aiemmin kakannut joka toinen päivä kaksi vaippaa täyteen (=lahkeista tulee ulos). Nyt tuli kakkaa torstaiaamulla oksennussession jälkeen (ei paljoa, mutta haisi oksennukselta), sunnuntai-illalla tuli aavistus kakkaa. Tänään aamulla tulikin sitten isompi kakka. Poikaa ei kuitenkaan näyttänyt vaivaavan, että kakka oli " jumissa" . Normaalisti ennen kakkan tuloa kitistään hetken aikaa ja väännetään ja ähelletään...

Onneksi multa nyt sentään tulee maitoa vähän paremmin kuin viime ti-to, mutta silti aika heikoilla mennään vielä. En käsitä vieläkään miten tilanne muuttui niin totaalisesti yhdessä yössä...

Eilenkin poika vietti varmaan 1½ putkeen tissillä. Ja tietenkin tota ennenkin syötiin jo tiiviimmin. Unijaksot olivat:

2h 25min (heräsi itkemään, rauhoittui ja nukahti uudestaan ennenkuin sain syliin asti),

2h 25min (heräsi itkemään, rauhoittui sylissä enennkuin sain tissin suuhun),

24min,

3h 7min.

Nyt oli sentään kohtuullisia nuo unijaksot, mutta tuo välissä heräily ei ollut kovin kivaa...

Ollaan jo melkein miehen kanssa saatu päätettyä, että kokeillaan nania tällä viikolla muutaman kerran. Jos se sopii, niin meillä on jonkinlainen vararavinto pojalle. Sen jälkeen kokeillaan bataattia varovasti (on jo pakastimessa valmiina).

Väsyttää... Välillä tuntuu, että miksi valitan koko ajan pojan nukkumisista/syömisistä, kun toisilla on vieläkin hankalampaa...

Oma äitini ei normaalisti ehdi auttamaan, kun on perhepäivähoitaja (ja välimatkaakin on n. 50km). Tosin välillä ollaan siellä päivisin. Saan juttuseuraa ja kun hoitolapset nukkuvat, äitini katsoo poikaa niin saan syötyä jotenkuten rauhassa... Mieheni äiti jäi nyt 3 kuukaudeksi vuorotteluvapaalle, mutta eipä hänestä taida olla avuksi... Ei jaksa kauheasti kiinnostua pojastamme (on jo 4. lapsenlapsi hänelle).

Neuvolantädille en viitsi edes soitella, kun " kaikki on normaalia tässä iässä vauvoilla" . Ja on " normaalia jos rintamaitolapsi ei yhtäkkiä kakkaa kahteen viikkoon" . No ei meillä ole noin pitkää taukoa ollut, mutta kerran oli pojalla masu jumissa (ja se vaivasi poikaa, sissus mitä kitinää ja vääntöä naama punasena).

Tulipas sekava viesti...

Jos sitä hakisi itselle jotain syötävää, kun poika näyttäisi vielä - onneksi - nukkuvan kärryissään...

Vierailija

Itse en antaisi kyllä kiinteitä vielä " vain" siksi, että toivoisin parempia yöunia. Ihan oikeasti ne suositukset pohjaavat ihan oikeisiin tutkimuksiin, eivätkä tosiaan ole äitien kiusaksi tehtyjä. Hienoa, jos NAN sopisi lapsellenne, olisi parempi jos ainakin kuukauden ajan antaisitte sitten mieluummin rintamaidon ohella korviketta ja aloittaisitte kiinteät vasta sitten, kuin että aloittaisitte jo nyt kiinteät. Kannattaa myös muistaa se, että kasvissoseissa on paljon vähemmän energiaa kuin äidinmaidossa, ne vain sulavat huonommin ja siksi voivat sitten pitää nälkää kauemmin poissa. Mutta lähipiirissä kaikki, jotka ovat aloittaneet kiinteät ennen 4 kk ikää siinä toivossa, että unet paranisivat, ovat joutuneet pettymään. Kun meidän neitimme oli pikkuinen, kaikki nämä äidit sanoivat, että ei sitten kannata aloittaa kiinteitä liian aikaisin ja kertoivat, miten heillä yöt olivat vain huonontuneet. Toki tämäkin on ihan lapsesta kiinni, mutta ehkä siis olisi kuitenkin varmempaa kokeilla, riittäisikö korvike pidentämään esim. ekaa univäliä. Sekin kuitenkin sulaa huonommin kuin äidinmaito ja lisäksi siitä on pyritty tekemään mahdollisimman samankaltaista kuin äidinmaito, joten se olisi sikälikin parempaa ruokaa pienelle vauvalle kuin vaikkapa peruna. :)

Vierailija

Pakko kommentoida tuohon edelliseen, että syynä imetyssuosituksen muuttumiseen olisi olleet eu-direktiivit. Näin ei tosiaan ole ollut. Suositukset ovat tullee maailman terveysjärjestön, WHO:n tutkimusten mukaan, EU:lla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. :) Eli kyllä niissä tieteellistä faktaa on takana, ei suosituksia muuteta suuntaan tai toiseen kovin heppoisin perustein, kun on kyse vauvan hyvinvoinnista.

Ap:lle toivotan voimia tuon yöheräilyn kanssa. Mä ehdottaisin myös vauvan viereen ottamista, niin ei tarvii kuin tissi suuhun lykätä nälän tullessa ja unet jatkuvat siinä samalla.

Meillä syötiin päivisin vieläkin tiheämpään; tunnin-kahden välein. Mutta yöt nukuttiin 0-3 syöttöä lukuunottamatta, joten sain levättyä yöaikaan.

Mä en kyllä aloittaisi kiinteitä tai ainakaan antaisi korvikkeita vielä noin nuorelle vauvalle pidempien unien toivossa, sillä niin monien vauvojen kohdalla ne allergiajutut on pahentuneet ja sitten jopa rintamaidon kautta ovat ruvenneet oireilemaan pahasti, kun suolisto ärtyy, seurauksena vieläkin kaoottisemmat yöt ja ihottumat ja suolioireet. Oletko koittanut jättää maitoproteiinin omasta ruokavaliostasi pois vähäksi aikaa ja katsonut, että miten vauva reagoi tähän?

Toivotan paljon tsemppiä, imetystukilistan kotisivuilta löytyy keinoja esim. imetyksen tehostamiseen päiväsaikaan, jospa siitä olisi hyötyä teidän öihin?

Vierailija

Itse aloitimme keskimmäisellemme kiinteät lääkärin suosituksesta 3,5kk iässä, eikä se vaikuttanut yösyöttöihin mitenkään. Puoli vuotiaana yösyönnin tarve yleensä vähenee, joten koetetaan jaksaa vain. Esikoisen kohdalla yöt tuntuvat aina vaikealta, mutta kun on tehnyt kolme pienellä välillä, ne eivät tunnu enää missään. Ei varmastikaan lohduta, mutta voin sanoa " kokemuksen syvällä rintaäänellä" .

Allergioihin vaikuttaa mielestäni eniten perimä. Esikoista täysimetin 5kk. Lisäksi meillä oli koiria hänen ensimmäisen ikävuoden ja raskauteni aikana, joten etukäteissiedätyskin hoidettiin hyvin. Äsken 4,5iässä neidillä todettiin pölyallergioita. En usko, että kuukauden pidempi imetys olisi voinut poistaa tätä kummankin vanhemman puolelta tullutta kirousta. Tosin jos teidän suvussanne ei ole allergioita, voi pitkällä imetyksellä olla vaikutustakin.

Koeta kestää. Meilläkin syödään vielä n.3krt yössä ( neiti kohta 4kk) ja aion jatkaa täysimetystä lähemmäs 6kk ikää. On se imettäminen vain niin paljon helpompaa kuin sössöjen kanssa sotkeminen.

Vierailija

Olen allerginen siitepölyille, eläimille ja ruuista pähkinöille...

Miehellä on vain jotain epämääräistä jatkuvaa " heinänuhaa" , johon tehoavat silloin tällöin allergialääkkeet...

Viimeyökin meni varsin väsyneesti: 1h 18min, 3h 30min, 2h 5min, 1h 5min. Meille on tullut varsin vähäuninen poitsu =( Aiemmin nukkui 6.5h, söi ja pari tuntia lisää unta. Mutta tuosta on aikaa jo... Menee aina vaan hullummiksi nämä yöt...

Koitan saada pohdittua, mitä teen noiden kiinteiden/korvikekokeiluiden kanssa...

Kiitokset kommenteistanne!

Vierailija

Mutta mä olen saanut melkein vastasyntyneestä asti korviketta ja 2kk ikäisestä asti perunaa, olen syönyt vauvana koiran karvat lattialta ym.. Ja koko päiväkoti ikäni aikana äiti joutui tasan yhden kerran olemaan töistä pois sen takia että olin kipeä..ja päiväkotiin olen siis mennyt joskus 1,5v. ikäisenä suunnilleen. Eikä ole mitään allergioita, paitsi laktoosi intoleranssi, jota meidän suvussa on lähes jokaisella.

Ja sitten taas tiedän ihmisiä, joille ei ole annettu mitään allergisoivia ruokia ennen kun suositukset " antavat luvan" ja kaikki on tehty ohjeiden mukaan ja silti on puhjennut kaikki mahdolliset ruoka-aine allergiat ja siitepöly allergiat, astmat ym..

Eli ei sillä ruokinnalla aina voi ennustaa tuleeko allergioita vai ei. Me annettiin esikoiselle 3kk ikäisestä alkaen peruna-porkkana velliä illalla maidon lisäksi, ja ihan neuvolan suosituksella, koska meillä oli illat pelkkää imetystä ja imetystä ja maitoa riitti mutta lapsi ei vaan ollut tyytyväinen. Lapset on yksilöitä ja erilaisia, joten eiköhän jokainen tee niin kun tuntuu että omalle lapselle on hyvä.

Vierailija

mm. siksi että itse olen täysin korvikemaidolla kasvanut, ja sisaruksenikin osin. Omilla lapsilla on vanhemmilla kestänyt imetys 2 kk ikään asti ( maito loppui) ja nyt pojalla imetän osin vielä ( yli 5kk).

Ihan maallikko-ajatus on se että jos on perimässä alttius allergioihin, eli voi olla mm. vanhemmilla peittyvänä ja jos molemmilla niin tulee jossain vaiheessa esiin lapsella.. niin se allergiataipumus tulee esiin , käytti sitten korviketta tai ei.

Tärkeintä kait tässä on sinun hyvinvointisi, koska jos sinä voit hyvin, voi lapsikin. Ja jos hoidatkin yösyötöt imettämällä ja äitisi voisi aamusta kantaa lapsesta vastuun, vaikka pullolla ja korvikkeella, niin se olisi ihan hyvä vaihtoehto ( yöimetys käsittääkseni ylläpitää/tehostaa maidon herumista). Jos tulee herumisongelmia,niin pyydä reseptilääkettä , joka lisää maidon herumista..

Tsemppiä sinulle.

Muoriska

ps. helppoa se miehen on lausua että imetä se 6 kk, ei hän ole niin lapsessa kiinni kuin sinä...

Vierailija

Ja ihan sen vuoksi, kun vauvalle teillä korvikkeesta tuli aika raju reaktio. Jos on taipumusta allergiaan, kiinteiden myöhemmästä aloituksesta on todellista hyötyä, jos ei estäkään allergiaa, ainakin saa oireiden alun siirrettyä myöhäisemmäksi.

Voit itse punnita kiinteiden aloituksen hyötyjä ja haittoja, voi olla että yöunet pitenevät mutta voi olla myös, että kiinteät saa saman reaktion aikaan kuin korvike.

Tuossa 3-4 kuukauden iässä on tyypillistä, että yösyöminen lisääntyy väliaikaisesti. Toiset alkavat antaa kiinteitä ja osa huomaa kiinteiden auttavan yöheräilyyn, osalla tilanne pahenee ja osalla ei tule muutosta suuntaan tai toiseen. Toiset taas jatkavat pelkällä rintamaidolla ja taas osalla yöt paranevat, osalla ei muutosta tule ja osalla yöt menevät entistä rikkonaisemmiksi. Tälläkin palstalla on kyselty kovasti, miten kiinteiden aloitus tai täystimetyksellä jatkaminen on vaikuttanut yöuniin, ja käytännön kokemukset on nuo yllä kirjoittamani.

Vierailija

herksityi lehmänmaidolle ja tämä teki vauvanhoidosta hankalaa. Vauvalle ilmaantui allergiaoireita, joiden vuoksi on syytä varata lääkäriaika.

Täysimetys ehkäisee allergioita, jos äidillä ei ole hoitamattomia ruoka-aineallergioita. Jos äidillä on hoitamattomia ruoka-aineallergioita ja hänen ruokavalionsa sisältää paljon vahvoja allergeeneja, voi täysin täysimetetty vauvakin (siis ei ollenkaan maitopohjaista vastiektta) allergisoitua vaikeasti äidinmaidon sisältäessä runsaasti äidin ravinnosta peräisin olevia allergeeneja.

Aminohappopohjaisen erikoisvastikkeen käyttäminen alusta lukien estää allergiositumisen. Rintaruokinnassa äidin ruoka-aineallergioiden ollessa täysin hoidettuja on kuitenkin etuja:

Rinnasta ravintonsa imevä vauva pääsee pulloruokittua tehokkaammin säätelemään ravintonsa määrää, huomaa jo varhaisessa vaiheessa oman toimintansa seuraukset ja oppi täten luottamaan että yrityksestä hyötyy. Ruokintatapa ei kuietnkaan ole ainoa vauvan käytttäytymistä muokkaava tekijä varhaisessa vauvaiässä.

Normaalilla äidillä läheisyys vauvan ja äidin ei kärsi pulloruokinnasta oireita aiheuttamattomalla aminohappopohjaisella erikoisvastikkeella.Aiempien vuosikymmenien tähän liittyvät pelottelut syntyvät hoitamattomien allergioiden yleistettyä kommunikaatiohäiriön, häiriön,joka tuhoaa lajille luontaisen käyttäytymisen.

Vierailija

Yksittäisen vauvan kohdalla ei voi sanoa, että sillä olisi välttämättä vaikutusta suuntaan tai toiseen. Varsinkin kun vauvasi on jo saanut " vieraita proteiineja" , siis korviketta.

Noinkin pienen vauvan kohdalla yrittäisin kuitenkin löytää mieluummin sopivan korvikkeen, kuin aloittaa lisäruoat. Voi olla ettei lisäruoalla ole vaikutusta yöuniin, tai tilanne jopa pahenee. Tätä ei tietenkään saa selville muuta kuin kokeilemalla. Suomessakin täysimetyssuositus oli vielä viisi vuotta sitten 4kk, jolloin monille vauvoille annettiin lisäruokaa jo 3,5 kuisina. Terveitä lapsia on suurimmasta osasta heitäkin kasvanut (mukaanluettuna oma esikoiseni), mutta ei niitä suosituksia ole äitien kiusaksikaan muuteltu, kyllä sille syynsä on.

Yöheräilyt ovat minun mielestäni hirveitä! Olisiko sinun mahdollista yrittää helpottaa tilannettasi esim. ottamalla vauva viereesi nukkumaan, jolloin sinun ei ainakaan tarvitsisi nousta yöllä ylös? Jos päädyt kokeilemaan lisäruokaa illalla, eikä se autakaan, niin ainahan sen voi lopettaa ja palata täysimetykseen.

Oli minulla mielessä vielä muutakin, mutta aivot taisivat jo nukahtaa... Kömmin siis petiin ja jatkanen myöhemmin, jos mieleen tulee mitään järjellistä sanottavaa. Tsemppiä sinulle! Ja muista, teit niin tai näin olet lapsellesi kaikkein rakkain ihminen koko maailmassa.

Vierailija

Omaan lähipiiriinii kuuluu paljon lapsia joilla allergioita täyimetyksestä huolimatta. Joten ainakana sen takia en jättäisi kiinteitä antamatta. Ymmärrän erittäin hyvin tilanteesi. Itse aloin samasta syystä antamaan kiinteää ruokaa tasan 3kk ikäiselle vauvalleni. Ei ollut mitään ongelmaa,viikon sisällä poika söi kokonaisen purkin peruna-äidinmaito -sosetta. Ja siitä lisäsin aika tiuhaan tahtiin uusia makuja.

Mielestäni vain SINÄ päätät milloin annat kiinteää. Terveydenhoitajien mielipiteelle en kovin suurta painoarvoa antaisi. Oma th:ni oli samaa mieltä minun kanssani kiinteiden antamisen suhteen. Hän sanoi että jos ei jaksa ja vauva syö tiheästi,ei äidin todellakaan tarvitse tuntea syyllisyyttä siitä,miten vauvaansa ruokkii. Ja kysypä mieheltäsi,olisiko hän valmis parin tunnin välein imettämään poikaa yötä päivää...Ehkä hänkin sitten tajuaa mistä on kyse!

Imetyssuositukset ovat suosituksia,eivät tosiaan mitään pakkoja. Meillä poika ollut suht terve vaikka imetys loppuikin puolen vuoden iässä kokonaan,vaikka tutkimusten mukaan hänellä pitäisi olla kovasti allergioita ja sairauksia kun kerta kiinteät aloitettiin liian aikaisin ja imetys lopetettiin liian aikaisin. Joten ei hätää,olet erittäin hyvä äiti ja paras lapsellesi vaikka alkaisitkin antamaan kiinteitä jo nyt!

Niin,ja meillä yöt parani kiinteiden myötä. Mutta siksi,että kun tiesin pojan syöneen tarpeeksi päivällä,jätimme häneltä 4kk iässä pari yösyöttöä pois ja annoin vain kerran tissiä yöllä.KAksi yötä meni ja poika oppi siihen että yölä syödään vain kerran. Siitä olikni sitten helppo puoli vuotiaana lopettaa yösyötöt kokonaan. Todella kivuttomasti meni!

Joten anna mennä vaan!! :)

Vierailija

Jos vauvalla on maitoallergiaepäilys päällä, niin antamalla kiinteitä sekoitat vauvan suoliston vain entisestään. Ja niitä allergioita kun voi olla muitakin, niin yöheräilyt voivat jopa lisääntyä!

Itse aloitimme kiinteät tuon ikäisenä ja eipä olisi kannattanut! Epäsopivia ruokia kun oli useampia ja oireet sen verran epämääräiset, että kuukauden päästä piti palata täysimetykseen.

Sinäänsä imetyksellä ei tuollaista allergiaa estävää vaikutusta ole (nykytutkimusten mukaan), mutta pystyt siirtämään niiden puhkeamista (ja ongelmia) kun odotat pari kuukautta.

Vierailija

Haluaisin antaa sinulle ohjeeksi jatkaa imetyslinjalla mahdollisimman pitkään. Joku aika sitten tuli aiheesta hyvä tv-dokumentti ja siinä suositeltiin täysimetystä jos vanhemmilla taipumusta allergiaan ja astmaan. Kuulemma tällöin on allergioita ehkäisevä vaikutus.

Mutta jos poikasi todellakin nukkuu noin lyhyissä pätkissä yöunet ja kyse ei ole ns. tiheän imun kaudesta niin oman jaksamisen kannalta on tärkeää löytää joku ratkaisu tähän ravitsemusongelmaan.

Eli tapauksessasi suosittelen kiinteiden aloittamista. Nykyisinhän ne kiinteät saisi aloittaa 4kk:den iässä, kun ennen aloitettiin jo 3kk:den iässä. SYY TÄHÄN KIINTEIDEN ALOITTAMISIÄN SIIRTÄMISEEN ON EU-didektiivit!! Eli kaupassa myytävät soseet tulee täyttää kaikkien eu-maiden vaatimukset, jotka siis erit eri maissa, ja näiden määräysten ansiosta 4kk:den ikäinen vauveli voi huoletta syödä missä tahansa eu-maassa valmistettua sosetta.

Voithan valmistaa soseet itse. Kannattaa aloittaa esim. perunasta, käytä soseisiin äidinmaitoa.. Allergiataipumuksen vuoksi kannattaa aloittaa pienillä määrillä ja lisätä vähitellen ja yhtä tuotetta kannattaa antaa ainakin sen 2viikkoa ennen kuin ottaa kokeiluun toisen tuotteen jne... Näin ainakin selviää samalla mahdolliset allergiat.

Itse aloitin omalle esikoiselleni aikanaan 3kk:den ikäisenä kiinteät, koska hänkin alkoi syömään rintaa niin tiheään, kun aikaisemmin oli syönyt 2-3 tunnin välein. Nyt oman kuopukseni kanssa (3,5kk) ei vielä ole kiirettä, koska hän saa tarpeekseen rintamaidosta, koska ei vaikuta nälkäiseltä, nukkuu täydet yöunet ja päivisinkin syö n.2-3 tunnin välein.

Toivon sinulle onnistuneita kiinteidenaloittamis-kokemuksia ja myös sitä, että saat nukkuakkin pian pitempiä yöunia!!

Muista ajatella kaikkein eniten tässä asiassa itseäsi, sillä oma hyvinvointisi on nyt tärkeää, jotta jaksat nauttia vauvasi kasvamisesta ja kehittymisestä täysillä niinkuin äidin kuuluukin!!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat