Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi ei! Vauvalla, 3 vkoa , flunssa!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Rintaruokinnalla olevalla tytölläni siis nyt toistapäivää flunssa. Räkä kurlaa jossain tuolla nenänielussa, keltainen vetinen räkä valuu ja vauva yskähtelee. Kuumetta ei ole.

Isosiskolla ollut nyt viikon jo flunssa eli äkäinen tuntuu tämä flunssa olevan! Lisäksi isosiskolla infektioastma, onneksi lääkitys auttaa.

Mutta, missä vaiheessa yhteys lääkäriin kun kyseessä näin pieni vauva???

Kommentit (6)

Vierailija

Tämä vuosi on sitten tuo RS-viruksen itämisvuosi (iskee joka toinen vuosi) ja sen kukoistusaika alkaa olla käsillä näin syksyllä. Oma vauvamme oli tämän syksyn eka RSV-potilas... Eli viekää niitä nuhaisia pikkuisianne tutkitavaksi vaikka ihan varmuudn vuokis. Vauvat kun eivät osaa niistää ja pienet röörit tukkeutuvat helposti.

Vierailija

huonosti tai nukkuu epätavallisen pitkään tai on muuten väsähtäneen oloinen, kun on noin pieni ihminen. Meillä tyttö oli jo 3 kk kun sai ekan flunssan ja silloinkin oltiin sairaalassa hengittämässä yskänlääkettä. Älä liikoja odottele, mieluummin liian aikaisin ja vaikka useamman kerran sinne lääkäriin.

Pärjäilkää, ja paranemisia...

Vierailija

Meillä on sama pulma ja lapsella ikää tiistaina 2 viikkoa.

Meillä on isoveli (vuoden ikänen) ja mieheni ollu jo kipeenä ja nyt on siis pikkunen ja minä kipeenä.

Kuumetta tautiin ei liity. Olo on pirteä ja pikkunen syö hyvin.

Jostain olen kuullut että lapsella saattaa olla lapsivettä vielä muutamien viikkojen kuluttua synnytyksestä, niin voisi periaatteessa olla vielä sitä, mutta kyllä toi erite vaikuttaa enempi räältä.. Äidinmaitoakin olen epäillyt sen olevan kun poika ei osaa kunnolla röyhtästä vaan oksentaa kaaressa maitoa.

Me hankittiin niitä suolaliuos- tippoja apteekista, niitä voi antaa tunnin tai parin välein.

Nii, ajattelin tässä kohta lämmittää kylppärin kuumalla vedellä ja muksu sitten kylppäriin hengittelemään.

Sänkyä voi koittaa nostaa pään puolelta korkeammalle, sylikin on hyvä paikka!

Onnesta huomenna pääsee soittamaan neuvolaan. Kylmää tekee kun pieni ei saa hengitettyä tukkosuuden vuoksi kunnolla.

Toivottavasti menee pian ohi!

Voikos maitohappobakteereita antaa jo näin pienelle? Jos koittais lisätä oikeita pöpöjä?

Vierailija

Pikkuneiti sai flunssan (ilmeisesti heti synnyttyään minulta) ja joutui sairaalaan syötettäväksi ja tarkkailuun kymmeneksi päiväksi jo alle kaksiviikkoisena. Oireina olivat väsymys (ei jaksanut imeä, joten paino vain laski), limaisuus, rohina, yskä, silmien rähmiminen ja myöhemmin sairaalassa puhkesi vielä nuha. Eli hyvinkin pieni kyllä osaa yskiä, jos oikein kova tarve on. Meillä vauvalla oli RS-virus, joka on pienellä oikeasti vakava juttu. Eli itse en epäröisi mennä lääkäriin, jos tuontyyppisiä oireita alkaa tulla. Vauvan kanssa turhaa käyntiä ei ole.

Ja en siis halua pelotella, suurin osa vauvojen nuhasta on varmasti juuri tuota normaalia rohinaa, mutta jos vähnkin itsestä tuntuu, niin apua hakemaan.

Nyt olemme jo kotona ja vauva on jo varsin hyvässä kunnossa. Olen tosi kiitollinen terveydenhoitajlle, joka lähetti meidät ajoissa lastenpolille ja tauti pysyi aisoissa.

-kirahvi ja tupsukorva 3 vko ja 6 pvää-

Vierailija

Meillä vauva on nyt kuukauden ja kärsii kanssa flunssasta. Isosiskolla alkoi toissapäivänä nenä vuotaa ja yskittää ja nyt sitten sama on siirtynyt ilmeisesti pikkuneitiin, vaikka kuinka yritettiin pitää siskoksia kaukana toisistaan, ettei tauti tarttuisi.

Meidän vauva yskii aivan selkeästi, vaikka päivystävä lääkäri sanoi, ettei noin pieni edes osaa vielä yskiä. Yskitäänkö teillä muilla? Räkää ei tule ulos asti oikein ollenkaan, vaan se krohisee edestakaisin jossain nenän ja kurkun seudulla. Tuntuu tosiaan, että välillä henki kulkee tosi huonosti ja pelottaa, että mitä jos röörit menee kokonaan tukkoon? Mä kyllä ajattelin mennä näyttämään pikkuista päivystykseen iltapäivällä, vaikka krohina helpottaisikin. Ei siitä varmasti ainakaan mitään haittaa ole.

Paranemisia kaikille!

Vierailija

Minä myös epäilin tuota maidon menemistä tuonne nenäonteloon, mutta on mennyt sinne kokoajan ja tullut kyllä pois aivastelemalla ja muuten pärskimällä. Nyt siis selvästi räkää valuu nenästä.

Mä luin jostain, että rintamaitoa voisi laittaa nenään muutaman tipan sitä aukeisemaan. Ajatus tuntuu kyllä hullulta, kun maito on niin sokerista ja tahmeaa!

Meillä on vauvalle ensisänky, jonka pohja on päädystä kohotettu. Mutta vauva ei suostu nukkumaan siinä. Nyt nukkuu tyytyväisenä sitterissä, joka on hieman koholla.

Keittistipat loppu ja niistäjäkin kateissa, joten kai se olis apteekkiin mentävä.

Kyllä mun käsittääkseni ainakin rela-drops nimistä maitohappobakt.valmistetta käytetään ihan pienillä. Meillä minä itse syön kyllä, mutta vauvalle en ole vielä antanut.

Ei muuta kun kuumia hetkiä kylppärissä höyryssä meille nuhanenien äityleille!

Uusimmat

Suosituimmat