Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita pieniä 1-vuotiaita?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä nyt 1v 1kk ja 72cm / 9040g (syntyessään 47cm/2840g syntyi viikolla 36). Käyrillä mennyt alaspäin koko ajan ja nyt painokin pudonnut alimman käyrän alapuolelle, siksi mittaus ja punninta 2kk välein. Onko muita pieniä tai sellaisia joiden pienuuteen on jokin muu kuin perinnöllinen syy? Itse olen pieni mutta vauvana ollut ihan normaali. Esikoinen syntyi myös 4 vkoa etuajassa ja oli pieni mutta kuroi kiinni eron ja on nyt ihan normaali 3v.

Kuopukseni on muuten ollut suht terve ja hyväntuulinen, ainoa on, että nukkuu huonosti, yötkin edelleen katkonaisia, herää 1-5 kertaa (tyyntyy tutilla tai vesipullolla kun maitoa en enää anna yöllä). Päivisinkään ei nuku kuin yhdet unet n. 1,5-2h.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Meillä typy oli syntyessään (39+1) 3350gr ja 50cm, ja heti ensi kk lähtien tipahti miinuskäyrille sekä pituudessa että painossa. Siihen on tietty vaikuttanut neidin refluksi, mutta niinkuin joku sanoi jo aiemmin, se on sit toinen tarinansa. 1-vuotisneuvolassa mitat olivat 8,3kg ja 72,5cm ja 1½-vuotiaana 9,65kg ja 79,5cm. Nykyisiä mittoja en tiedä (1v8kk), mutta tuskin ovat paljoa muuttuneet parissa kk:dessa.

Itse olen keskimittainen, 165cm, ja mieheni 182cm, mutta erit.miehen puolen naiset ja sieltä puolelta lapseni serkut ovat kaikki tosi lyhyitä. Joten siinä suhteessa on meidän tyttö varmasti tullut mieheni sukuun, koska itse olin todella pitkä 1-vuotiaana ja koko ala-asteenkin, sitte tyssäs pituuskasvu kuin seinään.

Näitä ketjuja olen mielelläni lukenut, vaikka en muuten pituus ja painogallupeista ole välittänyt, mutta tulee sellainen olo, ettei yksin mieti onkohan lapseni aivan luonnottoman pieni;)

Vierailija

Meillä 1v3kk ikäinen tyttö. Synt 4050g 52cm (39+3) Puoleen vuoteen asti kasvu oli hyvää, mutta sitten alkoi alamäki. Vuoden iässä mitat: 73cm 7745g. Kontrolleissa käydään n. kuukauden välein. Vuorokaudessa nukkuu n 15 - 16 tuntia, eli paljon ikäisekseen (omasta mielestäni) 1v2kk iässä mitat 75cm, 8080g (joskin tippunut jälleen alle 8kg :-s )

Vierailija

Eli syntymämitat olivat meidän neidillä rv40+5 3400g ja 49cm. Aluksi kasvu oli ihan tasaista ja hyvää, kunnes ennen puolen vuoden ikää alkoi pituuskasvun hidastuminen ja käyrillä pudottiin hitaasti 0 käyrältä alle -2 käyrän. 8kk lääkärissä neidiltä löydettiin sydämestä sivuääni ja samalla lääkäri totesi kasvukäyrän olevan liian alaspäinjohtava. Saatiin siis lähtete lastenpolille sekä sivuäänen takia, että hidastuneen pituuskasvun. Pituutta tuli n. sentti joka kuukausi ja se ei kuulemma ollut riittävästi. 10kk-neuvolassa neiti oli 70cm pitkä ja painoi 8550g.

Itse olen ollut lapsena myös yhtä pienikokoinen. Olen toinen kaksosista, mutta olemme olleet normaalin kokoisia syntyessämme. Omasta neuvolakortistani olen piirtänyt oman kasvukäyrän (terkkari kun olen:)) ja oma kasvuni on täysin identtinen tyttäreni kanssa. Itse olen vuoden ikäisenä ollut 72cm ja painanut 9300g. Emilia-tyttäreni täyttää ensi viikolla vuoden ja nyt on pituutta 71,5cm ja painoa 8800g. Koulussa olimme siskoni kanssa aina ne pienimmät, samoin oli oma äitini ja todennäköisesti saa myös tyttäreni kokea saman. Meillä siis tuo hidastunut pituuskasvu on täysin perinnöllistä, vaikkakin tutkimuksissa Emilialta löytyi maitoallergia. Sitä en kuitenkaan pidä syyllisenä, koska aloitin maidottoman dieetin Emilian ollessa kaksikuinen. Esikoisellamme oli myös maitoallergia ja samojen oireiden perusteella osasin siis toimia oikein. Emilian ei siis ole tarvinnut " kärsiä" allergiaoireista lähestulkoon ollenkaan. Sydämestä löytynyt sivuääni tutkittiin myös ja on täysin vaaraton ns. virtausääni. Näin siis meillä. Maasta se pienikin ponnistaa!!!:)

Vierailija

Eli meillä neiti oli syntyessään 49cm/3000g rv 39+2 , paino-ongelmia oli alusta asti, mutta niitä teki neidin suulakihalkio, mutta se siitä. 1v neuvolassa oltiin 72,8cm ja 8640g ja 1v3kk neuvolasa mittaa oli tullut 76,6cm ja 9570g eli aikas sirpsakka neiti meillä, mutta ei mekään mitään pitkiä olla, minä 156cm ja mies 172cm, oma äitini on noin 160cm ja siskoni hieman päälle 160cm. Mutta näin meillä.

Vierailija

Syntyessään 3030 g ja 48 cm. Esikoinenkaan ei mikään iso ollut, mutta jossain -1 ja -2 käyrillä. Tämä kuopus joutui käsimään maitoallergiasta alkumetrit elämästään ja senkin toteamisen jälkeen meni vielä jonkin aikaa, että alkoi kasvaa ' normaalisti' . Sitten onkin mennyt ihan tasasesti, vaikka painokontrolleissa ollaankin oltu usein. On vaan ekojen kuukausien takia hiukan jäljessä kasvusta :) Me vanhemmat ei olla hirveän pitkiä myöskään, 163 ja 172 cm. Esikoinen tosin on nyt siellä keskikäyrän tuntumassa jo, ikää 2,5 vuotta.

Vierailija

Syntyessään 39+6 46 cm ja 2880 g. 2 v neuvolassa mittaa oli 78.5 cm ja 9.4 kg, 3 v neuvolassa 85.5 cm ja 11.0 kg ja viimeksi 4 v neuvolassa 92 cm ja 12.4 kg. Mitään seurantaa ei olisi missään vaiheessa tapahtunut, ellen tuon 3 v neuvolan jälkeen olisi itse alkanut vaatia.

Se onkin sitten toinen stoori, mitä sen jälkeen on tehty ja missä nyt mennään. Mutta itse kannattaa alkaa vaatia, mikäli tuossa 3-4 v alkaa näyttää siltä, että mittaa ei tule. Tuo on sitten se otollisin ikä alkaa tutkimukset ja puuttua mahdollisiin kasvuongelmiin. Saadaan jotain aikaiseksi ennen kouluikää.

Vierailija

Eli syntyessään rv 40+6 poika painon 2880g ja pituutta oli 47,5cm. Nyt vuoden neuvolassa pituutta oli 74,5cm ja painoa 8670g. Mitään kontrollijuttuja ei määrätty. On kuitenkin yli 3-kertaistanut painonsa vuodessa joten ei kai paljon isompi vois ollakaan...Selittelen itselleni:)

Vierailija

70,5 cm ja 8,4 kg. Kasvukontrolleissa käytiin ja niinhän siinä kävi, että ihan muutamassa kuukaudessa oli tullut pituutta huimasti. 1 v 2 kk tyttö oli jo 74 cm ja 8,8 kg, ja tuntuu edelleen kasvavan huimaa vauhtia. Joten ne kasvupyrähdykset vain tulevat niin eri aikaan eri lapsilla.

Vierailija

Meidän neitokainen syntyi viikolla 41+5 sektiolla ja mittaa oli 51 cm ja painoa 4125g. Puoleen vuoteen kasvoi ihan hyvin ja siitä lähtein ollaan sitten rampattu 2 vko-2kk väkein neuvolassa pituus tai paino kontroilleissa. Vuoden iässä mittaa oli 71,5 cm ja painoa 7845g.

Infektio kierteistä meillä on ollut kovasti ja erään korvakontrollin yhteydessä lääkäri otti sitten puheeksi lisätutkimukset ja kasvuhormoonit, joista järkytyin kovasti. Korvat on putkitettu ja kitarisat poistettu, mutta infektio kierre jatkuu. Kasvusta ei ole nyt vähään aikaan puhuttu mitään viimeksi oltiin siihen jo ihan tyytyväisiä. 1 v 6kk iässä mittaa oli 78,5 cm ja painoa 9790g.

Vierailija

Huojensi mieltä kovasti tietää, että muitakin pieniä ja " käyrävalvonnassa" olevia on! Keskustelija 11, kertoisitko vielä korvakierteestänne? Kiinnostaa koska meillä on meneillään sellainen parhaillaan -valvotaan, huudetaan, saadaan kuuri -ollaan onnellisia ja viikon sisällä huudetaan taas. Kolmas lääkekuuri menossa 1,5kk sisällä. En tiedä onko mitään tekemistä pienuuden kanssa, tuskin.

Vierailija

Meillä muutaman päivän päälle vuoden ikäinen neiti ja 1v tarkastuksessa pituutta oli 71cm ja painoa 7,9kg. Syntyi rv 41+1 ja oli 3,1kg/49cm, esikoinenkin oli pienikokoinen mutta puoli kiloa suurempi, eli 8,4kg ja 72,5cm täysin minun kokoiseni kun olin 1v. Olen edelleen pienikokoinen ja siksi en olekaan huolissani, vaikka eipä täällä Sveitsissä olla oltu esikoisesta ensinkään huolissaan, päinvastoin oli aina ikäryhmänsä suurimpia, mutta nyt kuopus kipittelee täälläkin miinuskäyrillä ja puoli vuotta seuraillaan, kasvu on kuitenkin ollut tasaista vaikka hidasta.

" Mitä pidempi varsi, sen himmeempi lyhty" , näin oma isäni minulle aikoinaan opetti =)

Pikkuiset Sveitsistä!

Vierailija

Oli 1v neuvolassa 72cm ja 8.4kg ja 1.5v 78cm ja 9kg

Synt 39+3 3.5kg ja 50cm, puoleen vuoteen asti kasvoi aikalailla keskikäyrällä mutta sitten kasvu hidastui.

Nyt ikää 1v 10kk 80cm ja 9.4kg

Kasvukontrolleissa ollan parin kuukauden välein käyty mutta omaa tahtia kasvaa.

Vierailija

oli jo syntyessään eli pituutta vain 47cm, paino ihan ok 3470g.

1v mitat 71 cm ja 9,4kg. Neuvolassa viimeksi väläyteltiin mahdollisia ruuan imeytymishäiriöitä...

Itse taidan olla aika keskimittainen 168cm ja mies n. 175cm, joten ei tuosta tytöstä taida koripallonpelaajaa tulla.

Vierailija

Kuopus oli syntyessään viikolla 39+5 51cm ja 3660g. ½-v neuvolassa 6300g ja 1-v neuvolassa 7300g ja 71cm. Kasvukontrolleissa ja tutkimuksissa ravattiin ahkerasti. Ja löytyikin ruuan imeytymisen häiriö, ja jatkuva anemia. Rautalisästä huolimatta hemoglobiini on tälläkin hetkellä 90. Nyt on kasvanut huimasti, kun saatiin ruoka-asiat tolalleen ravitsemusterapeutin ohjeistuksella :)

Keskimmäinen oli 1v neuvolassa 8.5kg ja 71cm, 2v neuvolassa 80cm ja 10.1kg ja 3v neuvolassa 90cm ja 12.8kg. Hänen kanssaan käytiin myös kontrolleissa, mutta mitään " vikaa" ei löytynyt.

Esikoinen on aina ollut suurin, 4v neuvolassa oli 100cm ja 15kg.

Vierailija

(tyttö) oli syntyessään 50cm ja 3,9kg. 1v-mittauksessa oli 70,5cm ja 9,1kg. Nyt 2,5v mittauksissa oli 86cm ja 11,8kg. sanoi, että kasvaa hyvin, omalla käyrällään. minä itse olen 161cm ja mies 172cm. isosisko oli 1v-mittauksessa 74cm ja 10,6kg ja tällä hetkellä kasvaa 0-käyrällä tai pikkasen yli. en siis ole huolestunut, ovat rakenteeltaan ihan eri mallisia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat