miksi yo:lle isot juhlat, mutta ei ammattiin valmistuvalle?

Vierailija

tulipa mieleeni tänään kun veljeni valmistui ammattiin. tiedossa on vakituinen työpaikka ja koko tulevaisuus, vaikka asunnon ostaminen. mutta ei isoja juhlia, siellä grillaa muutaman kaverinsa kanssa (mikä toki voi olla hauskempaa kuin puku päällä pönöttäminen sukulaisten kanssa).

itse valmistuessani ylioppilaaksi pidin isot juhlat, sain hulluna rahaa sukulaisilta, oli isot tarjoilut ja koko setti. ja kuitenkin yo-tutkinnossa oli kyse lähinnä perseen kestävyydestä, että jaksoin istua lukion läpi. en esim. tehnyt mitään läksyjä tai lukenut yo-kokeisiin. ja itse lakilla tai todistuksellahan ei vielä tee mitään, ainoastaan jatko-opiskelu helpottuu.

en tiedä onko esim. vanhempani edes soittaneet onnitellakseen veljeä, minulle pidettiin puheita suunnilleen tippa linssissä. eikö tää ole aika kumma asetelma?

Kommentit (7)

Vierailija

esim. kävin vanhan isoäitini luona tällä viikolla, hän suunnitteli sairauksiaan uhmaten matkaa suht kaukaisen sukulaisen yo-juhliin toiselle puolelle suomea (tietty voi olla kiva nähnä kaukaisempiakin sukulaisia, en sitä sano, mutta käsitin että yo-juhliin nyt sentään lähdetään ilman muuta). mainitsin veljen ammattiin valmistumisesta (sekä vakituisesta työpaikasta ym) ja isoäiti tuumasi että "jaa niin joo".

ne mainitsemani grillijuhlat veli pitää äitini talon pihassa, koska itse asuu kerristalossa ilman pihaa. juhlista oli sovittu äitini kanssa aiemmin, ja kun veli oli nyt viikolla ottanut juhlat puheeksi, niin äiti oli ollut ihan hämmentynyt, että ei hän ole tulossa juhliin, hän lähtee "pakoon" tuttunsa luo toiseen kaupunkiin. siis ilmeisesti ajattelee että kyseessä on nuorison ryyppäjäiset.

meidän perhe vei lahjan aiemmin ja autettiin juhlien valmisteluissa. siellä veli ripusteli hankkimiaan värivalosarjoja ja laitteli pihaa mukavaksi vieraille. en tajunnut kysyä, onko isästämme kuulunut mitään.

ap

Vierailija

Siinä on jotain jäänteitä viime vuosisadan alusta, jolloin ylioppilas oli koko suvun ylpeys. Itsekin olen yo. Liuta laudatureita ja niin edelleen. Mutten silti ymmärrä.

Vierailija

ennen se on ollut todella hieno saavutus ja avannut monia ovia.

Monikaan vanhemmanpolven ihminen ei ymmärrä, että ne samat ovat avautuvat nykyisin myös ammattiopistojen kautta.

Ärsyttää kun noita lakkiaisia hehkutetaan niin hitosti..

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat