Mielipideapua kaipaan ystäväasiassa..

Vierailija

Eli, juttu on tällainen.

Ystäväperheemme mietityttää näin kun joulu lähestyy.

Jouluna eivät panosta lahjoihin, mutta odottavat niitä kuitenkin saavansa muilta(!), rahaa on suurinpiirtein saman verran kuin meidänkin perheellä.

Olemme jo monena jouluna antaneet heille jouluLAHJAN kortteineen ja pipareineen ja vieneet ennen mummolaan lähtöä sen heille kotiin saakka.

Kertaakaan emme ole saaneet heiltä ei kutsua kahville ennen matkaan lähtöä, ei pienintäkään vastalahjaa, saati edes joulukorttia!

Piparit ja joululeivonnaiset he saavat valmiina anopeiltaan.

Tykkäämme antaa lahjoja ja ilahduttaa, mutta eikö voisi jo odottaa jotain vastakaikua? Viitsinkö enää vaivautua antamaan lahjaa heille, vai hemmottelenko sillä ennemmin perhettäni?

Kysymys kuitenkin hyvästä ystävästä.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

että silloinen hyvä ystäväni oli ostanut Halpahallin " lievästi pintavikaisia" kynttilänjalkoja kassillisen ja lisäksi vastaavanlaatuisia mansetteja. Ja kaikille ystävilleen ja tutuillaan hän antoi presiis saman lahjan. Tunsin itseni vähintäänkin torveksi kun olin joka ikinen vuosi tosiaankin käyttänyt aikaa ja vaivaa keksiäkseni mukavia ja mielenkiintoisia lahjoja. Jälkeenpäin ajatellen ystäväni oli tehnyt tuota jo vuosikaudet, samanlaisia maustepurkkeja ja muuta sälää on näkynyt myös yhteisten tuttujen kodeissa... Ja siis hänellä tuo lahjahomma EI ole edes rahasta kiinni ;)

Samapa tuo...

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

He selvästi kuitenkin odottavat meidän lahjanantoamme, mutta taidan tästälähin antaa vain leivonnaiset ja kortin.

AP

Minäkin olen aidosti ilahtunut kun saan lahjan, vaikka en mitenkään olisi odottanut saati edellyttänyt sitä. En minä jaksaisi ottaa stressiä tuollaisesta, tarpeeksi miettimistä tässä oman perheen lahjaruljanssissa. Jos eivät anna vastalahjaa, vaikka sinä sitä odotat, älä vie enää. Jos haluat antaa heille lahjan ilman vastalahjaa, vie edelleen.

Vierailija

Meillä on yksi sukulaisperhe, jotka ostavat joka joulu meidän lapsille lahjat ja meille aikuisille myös jotain pientä yhteistä + meidän koiralle jotain. Koen, että minun on PAKKO antaa vastalahjoja. Suvussamme on päätetty ettei aikuisille anneta lahjoja, joten tämä on poikkeusperhe. Tiedän, että perheen äiti rakastaa joulua ja hänestä on ihanaa antaa lahjoja, mutta myös saada niitä. Tahtomattaan antaessaan hän saattaa lahjan vastaanottajat kiitollisuuden velkaan. En muuten ikinä muista ostaa heidän koiralleen lahjaa...

Reiluinta olisi, että joululahjoista ja muistamista voitaisiin puhua, sopia yhteiset pelisäännöt, joita kaikki sitten myös noudattaisivat.

Vierailija

Meillä yhdet ystävät, jotka myöskään eivät jouluna anna vastalahjaa eikä se haittaa meitä lainkaan. Minä myös tykkään antaa lahjoja, he eivät. Tiedän, että heillä isompi suku ja ' pakkolahjottavia' paljon. Meillä pienet suvut ja aikaa ja varaa ilahduttaa jouluna ystäviä muistamisilla. That' s it.

Jos alkaisi ärsyttää, en varmaan enää veisi heille lahjoja, ei kai siinä kummempaa. Ystäviä kuitenkin ollaan koko vuoden, joulun ajan lahjat/lahjatomuus eivät siihen heijastu.

Ai niin, yhdet tutut tuovat uskollisesti joka joulu meille kakun ja kynttilän tms., ja aina silleen, että meillä ei ole antaa mitään tai mahdollisuutta edes kahville kutsua... Eivät ole kovin läheisiä eivätkä hekään näköjään odota kiitosta kummepaa lahjusta, koska joka joulu sen tuomisen tuovat :-)

Vierailija

Minulle ainakin on parasta se antamisen ilo. En odota mitään vastalahjoja. Jos joskus haluavta muista aniin sit muistavat. Minä ainakin muistan heitä. Ei minusta lahjojen antaminen ole mitään " kilpajuoksua" .. JOs sinä annat niin minä annan.. Eihän se niin pitäisi olla. Ajatus on tärkein. Minulla on mont aystävää jotak eivät osta lahjoja kellekkään, ei se tarkoita sitä etten minä heille antaisi koska he ei eivät anna minulle.. -3

Vierailija

Minulla myös ystävä joka vesi kielellä odottaa meiltä lahjoja mutta ei ikinä anna meille mitään.

Muille ystävilleen kyllä on ostanut aina vaikka mitä (ainakin omien sanojensa mukaan).

Tänä jouluna jää kyllä ilman mitään lahjaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat