Polikliinisestä synnytyksestä...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Miten teidän sairaalassa on tähän asiaa suhtauduttu? Tai miten neuvolan täti on siihen suhtautunut?

Kommentit (8)

Vierailija

eli yksi päivä sairaalassa ja siinä se. En edes tajunnut miksi siellä olisi pitänyt kauemmin olla...vasta kotona kaikki rysähti, olin aivan poikki, vieraita kävi hirveesti ja maidon nousu oli aivan järkyttävää, sain pahan rintatulehduksenkin samantien. Muutenkin vauvan hoito oli rankkaa, koska hb oli n 100 ja epparihaava kipeä jne. Toisen lapsen syntymän jälkeen olin 3 vrk:tta sairaalassa ja paljon paremmin meni sitten kotonakin.

Vierailija

Aika lailla taitaa paikkakunnasta riippua miten polikliiniseen synnytykseen suhtaudutaan.

Esikoisen synnytin muualla euroopassa, ja siellä ensisynnyttäjänä lähdin synnytystä seuraavana päivänä kotiin omasta tahdostani. Kukaan ei edes kauhistellut, ja kotona olikin paljon mukavampi olla, vaikka synnytyspaikkakin oli aivan ihana (ei ollut sairaala).

Uudelleensynnyttäjänä täällä Suomessa pitivät minua melkeinpä väkipakolla 4 päivää. Eihän tuo nyt niiin kauheata ollut (kiva oli saada valmiit ruuat eteen ;D ), mutta seuraavalla kerralla, jos sellainen tulee, haluan ehdottomasti kotiin heti kun vain mahdollista.

Vierailija

ole sairaala. Ihan jo kaikenmaailman riskit saada tappavia bakteereja, plus sitten se hälyisyys, kolkkous, kylmyys, hässäkkä, ym. Koti on mielestäni ehdottomasti paras paikka pienelle uudelle perheenjäsenelle, mikäli tosiaan mitään lääketieteellistä syytä sairaalassaololle ei ole. =)

Kotona itsekin saan levättyä huomattavasti paremmin, viihdyn paremmin ja suihkussa ja vessassakin pääsee käymään milloin haluaa. Kertaakaan ei tarvitse jättää vauvaa yksin tai vieraan hoiviin.

Jos vauvaa ei nukuta yöllä, niin voi sen kummemmin miettimättä nousta ylös ja alkaa seurustella. Ei tarvitse yrittää sipisemällä yrittää pitää pientä tyytyväisenä.

Itselle sairaala ei ole mikään paha paikka - siellä olen kolmen aiemman lapsukaisen jälkeen viettänyt 5/3/2 yötä, mutta uskon vakaasti, että minun ja vauvan leimautuminen ja symbioosi sekä loppuperheen ja vauvan suhde pääsee kehittymään huomattavasti luonnollisemmin, kun hyödynnämme myös ne elintärkeät ensimmäiset päivät. =) Ja itsellä on kyllä ihan puhdas ikäväkin aika kova kotiin oman perheen luokse moisen tunnekokemuksen jälkeen.

Ja sitten ihan lyhyesti ja ytimekkäästi; en vain ymmärrä, miksi synnytyksestä tehdään sairaus, joka vaatii siis sairaalahoitoa... =)

Tuossa siis minun henkilökohtaiset syyt. =) Jos mies olisi erisorttia, niin todennäköisesti haluaisin minäkin maata alkuun sairaalassa. Ja edelleen, mikäli minulla tai vauvalla on jotain kokoaikaista seurantaa vaativaa, niin silloin tietty meidän paikka on sairaalassa. =)

Vierailija

tä... ;-D)

Itse otin asian puheeksi neuvolassa ja eipäs ainakaan tuo täti tuntunut asiaa millään muotoa puoltavan. Mutta eipä hänellä oikein enää riittäneet keinot, kun asian olen itse käsitellyt ja käynyt läpi ja sävelet on selvät. =) Hän sitten vielä selitti, ettei voi millään luvata, että pääsee kolmena peräkkäisenä päivänä (??) käymään meillä, johon totesin että hyvä tietää, olenkin ajatellut ottaa jo etukäteen selvää yksityisestä neuvolasta heidän mahdollisuuksiaan. ;-D Olen nyt yrittänyt juuri tänään saada sitä kätilöä Oulun Mehiläisestä kiinni, joka tulee kotikäynnille (yhdelle sellaiselle... ;-D) kotiutumispäivänä. Hintaa tuolle käynnille tulee 70¿. Ja sitten käymme itse Mehiläisessä kolmannen päivän lääkäritarkastuksessa. Tuolle tulee hintaa muistaakseni 65¿. Ja noista saattaa Kela korvata kai jotain.

Oysin esitietolomakkeeseen laitoin polisynnytystoiveen ja veikkaan, että ottavat yhteyttä minuun päin, kunhan tuon paperin saavat käsiinsä. Ilmeisesti nimittäin OYS ei ole ihan niitä myönteisimpiä sairaaloita tässä suhteessa. Tosin taisi yksi ihan positiivinenkin kokemus jollakin sieltä olla! Eli taitaa olla kuitenkin pitkälti kiinni henkilöstä. Toki varmaan sairaalan politiikkakin vaikuttaa kovasti. Itse tiedän, että jos me molemmat voidaan hyvin, niin väksin meitä ei voi osastolle pakottaa. (siis jos jommallakummalla jotain seurattavaa, niin ei tarvitse tietenkään edes yrittää pakottamista =D) Mutta jotenkin pelottaa, että jaksaako juuri synnyttäneenä tapella ja ottaa cuulisti sitä pelottelua vastaan. Toivottavasti emme moista kohtaa!! =DD

Vierailija

neuvolassa sanoin, että haluaisin mahdollisimman nopeasti kotiin oman ja vauvan voinnin mukaan tietysti. Syynä, että esikoisen 1v 7kk kanssa jouduin olemaan sairaalassa kaksi viikkoa. Neuvolatäti sanoi, että yleensä voikin kotiutua hyvinkin nopeasti kun on uudelleensynnyttäjä ja kaikki on hyvin. Ei taida edes olla mahdollista ensisynnyttäjille? Tai ei ainakaan suositella.. Olen siis menossa Hyvinkäälle synnyttämään ja täältä ainakin lukenut, että siellä suhtaudutaan ihan positiivisesti asiaan..

Hattivatti rv 39+2

Vierailija

Pääsin ite seuraavaana aamuna synnytyksestä niin kotiin.. kyselin että kuinka useesti äidit lähtee kotiin seuraavan päivänä niin kätilötotes vaan et eipä tainnu kukaan lähteä niin nopeesti viimevuonna... kovasti olis halunnut et jään sinne mut sanoin juskän EI ja sit uskottiin.. Ekasta makasin siellä viikon kun joutu sivivalohoitoon ja taas epäileivat et nuorempikin joutuu mut sanoin vaan et ei joudu et ite kannan vastuun. Ja eipäs joutunut kaan..=)

Vierailija

tulokkaaseen.

Toki tiedän pari tapausta, joissa äiti ei yksinkertaisesti pysty nukkumaan muualla kuin omassa sängyssä, joten silloin sen kyllä ymmärrän.

Yleensä kyllä jos sairaalassa haluataan synnyttäjä pitää pidempää siihen on joku syy. Eivät ne siellä huvin vuoksi meitä pidä sänkyjä/huoneita varaamassa.

Itse kuitenkin tietää parhaiten mikä on olotila ja jaksaako kotiin mennä. Itse aion jäädä 2 -3 yöksi sairaalaan kun tämän kolmannen punnerran pihalle. Viime synnytyksessä olin 2 yötä ja se oli liian vähän. Olisivat pitäneet minut vielä yhden yön, koska hb oli matala, mutta mies halusi minut kotiin ja päätin sitten lähteä, vaikka tiesin olevani vielä puolikuntoinen. Virhehän se oli.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat