Äiti vauvan kanssa kotona, esikoinen hoidossa. Mitä mieltä?

Vierailija

Pistinpäs provosoivan otsikon, että saisin mahdollisimman monta vastausta. ;) No, tilanne on siis tämä. Esikoisemme aloitti 1 v 8 kk:n iässä kolmiperhehoidon, jossa käy 5 pv viikossa. On alusta asti mennyt tosi hyvin. Ei jää koskaan itkemään äidin perään ja selvästi viihtyy hoitoryhmässä. Olen tyytyväinen hoitajaan ja hoitopaikkaan, kun lapsia on välillä hoidossa vain 2 tai 3, max 4, niin syliä ja huomiota riittää.

Nyt meille syntyy toinen vauva touko-kesäkuussa, jolloin poika on 2 v 5 kk. Olen opiskelija. Yritän saada gradun valmiiksi ennen vauvan syntymää, mutta muita opintoja jää vielä jäljelle. Ajattelin olla kotona 2.5 - 3 v ja tehdä sinä aikana opinnot hitaalla tahdilla loppuun. Haluaisimme laittaa esikoisen reilun 5 v:n ikäisenä kielikylpyyn ja silloin samaan päiväkotiin pienempikin, jolloin kakkonen olisi jo reilu 3 vuotta.

Kysymykseni kuuluu: olisiko tällaisessa tilanteessa järkevää pitää esikoinen 2 krt viikossa, 5 t päivässä, entisessä hoitopaikassa siihen asti että menee siis 5-vuotiaana päiväkotiin. Pienempi olisi minun kanssa kotona luultavasti siihen kolmen vuoden ikään saakka.

Olen ehdottomasti kotihoidon kannattaja ja aikaisemmin ajattelin aina, että jos äiti on vauvan kanssa kotona niin ehdottomasti myös isompi lapsi. Nyt ei kuitenkaan ole kysymys siitä, että esikoinen olisi kokopäivähoidossa 5 pv viikossa vaan 2 pv viikossa 5 t kerrallaan. Lähinnä siksi haluaisin jatkaa hänellä tuota hoitoa, että voisin noina päivinä opiskella. Vauvan kanssa se luultavasti onnistuu paremmin kuin kahden lapsen kanssa ja tällä systeemillä voisin olla pidempään kotona. Haluaisin 3 vuoden jälkeen jo päästä töihin, en niin, että ensin 3 vuotta kotona ja sitten vielä opiskelemaan. Parasta olisi jos voi olla pitkään kotona ja samalla opiskella.

Onko muuten käytännössä edes mahdollista jatkaa hoitoa niin että hoitopäiviä tulee vain 2 viikossa, enempää en haluaisi lasta pitää hoidossa, kun kerran olen kotona. Tuo olisi juuri sopiva määrä. Mielipiteitä? Mitä itse tekisit tässä tilanteessa?

Kommentit (0)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat