Muita itsensä piikittäjiä etsiskelen...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meille on tulossa kolmas vauva tammikuun lopussa ja viikon verran olen pistänyt klexanea mahaan ehkäisemään laskimotukoksia. Edellisen synnytyksen jälkeen sain sääreen laskimotukoksen ja nyt piikit aloitettiin rv 25 ennalta ehkäisemään uutta tukosta. Mulla oli tosi tympeä lääkäri sairaalassa ja en tiennyt mitä pitäisi kysyä eikä lääkäri kertonut yhtään mitään mistään. Kotona sitten tuli kysymyksiä mieleen...Olen vähän epätietoinen siitä, että voinko vahingossa pistää väärään paikaan yms. ja onko pistopaikka tosiaan niin suppea, että vain navan sivustat ovat käytössä vai voinko pistää navan alle, jossa läskiä löytyy ihan kiitettävästi? Annostus oli 0,4 ml rusisku 2 kertaa vrk

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

mä kans piikitän klexanea kerran päivässä ihan vaan varmuuden vuoksi, mulla ei siis ole veriarvoissa mitään hälyttäävää mutta minulla oli leikkauksen jälkeen syvä laskimotrombi jalassa v 02, joten riski on aina päällä.

mulla kans nkl:llä lekuri puheli omiaan ja itselleen ja sitten kysyinkin kätilöltä ohjeita ja hän sanoi että pistää voi mihin tahansa kohtaan,vaikka reiteen taikka pakaraan.ei tarvii olla maha ja navan ympärys. mulla ainakin on maha älyttömän kipee ja mustelmilla joten olenkin alkanut pistää ihan reilusti kylkiin kun sieltä saa napakan otteen. vaihtelen paikkaa useesti niin ei tuu nahka kipeeksi,voi olla et oon kipuherkkäkin...mut todella epämiellyttävää puuhaa.

onko teillä muilla piikittäjillä paljon tietoa tulevan synnytyksen kulusta?

Mulla on joulukuussa piikkikontrolli ja aion siellä kysellä vielä lisää, eli milloin käynnistetään ja mitä jos alkaakin syntyä sponttaanisti.kun kuulemma pitää jotain vasta-ainetta antaa ja epiduraalikin on kyseenalainen,vaikkakin sama sisätautilääkäri sanoi että epiduraalin nykyään saa.

olen myös unohtanut pistää yks päivä ja tuli jo vähän paniikki siitä mut sitten mulle sanottiin et pistä kun oot kotona ja niin teinkin enkä enää kantanut siitä murhetta.

kuumetta ja vauva 24+2

Vierailija

Hei!

Joudun alottamaan kuukauden päästä pistoshommat, viikkoja tuolloin 32. Tukoksia ei ole ollut, mutta veressä geenivirhe, joka niille altistaa voimakkaasti. Nyt jo olen nähnyt kovasti painajaisia masuun pistämisestä ja olenkin miettinyt, että onko masu ainoa paikka...en tiiä mikä siinä mahaan pistämisessä niin hirvittää...se pinkeys ehkä...Oli mukava lukea, että on muitakin! Tukea siis löytyy puolin ja toisin! =)

Mukavaa syksyä!

Mikuriku ja masuvaavi 27+6

Vierailija

eli epiduraalin voi saada piikittelystä huolimatta, jos edellisestä pistämisestä on kulunut 12 tuntia. Mä sain sen molemmissa synnytyksissä, kun sattuivat alkamaan sopivasti....

Keskustelua piikittelystä ja muusta siihen liittyvästä on sivulla www.kenguru.fi ja sieltä keskustelu-veriryhmä, siihen pitää rekisteröityä. Siellä on monta muuta " kohtalotoveria" !

Vierailija

Mulla 2.v. sitten raskaus päättyi keskenmenoon viikoilla 18+6 ja syynä oli istukassa ollut veritulppa. Tarkemmissa tutkimuksissa selvisi geeni virhe, eli saan herkemmin veritulppia esim. raskaana. Seuraavassa raskaudessa aloitin sitten pistohoidon viikoilla 11+2 , jolloin naistenklinikka sai paperini. Pistin kerran päivässä klexanea 0,4ml koko raskauden ajan ja synnytyksen jälkeen 6 viikkoa. Nyt olen taas raskaana ja aloin pistohoidon viikoilla 8 ja taas samalla annosmäärällä.

Mä oon pistänyt vain vatsaan, mutta hoitaja sanoi kun viime raskaudessa kysyin, että eikö oo hankala pistää loppu raskaudessa vatsaa ku se on niin pinkeenä, ni sanoi et voi pistää myös reiteen, mutta vatsaan liukenee kai paremmin.

Lääkkeet on kalliita 10 piikkiä klexanea maksaa 62.5.-.

Vierailija

Vauva piti hereillä taas koko yös, ku julläsi masussa niin kovasti. Mietiskelin siinä sitten syntyjä syviä ja päätin lujasti, että reipastun ja jätän piikkikammon =) Vauvalillahan on sitteturvallisempaa ja myös minulla. Mieskin on lupautunut pistämään ne kerrat, jos tuntuu, etten itse voi...Saakohan nuoita lääkkeitä mistään vakuutuksesta takasin? Kuullostaa niiiin kallillta touhulta, vaikka hinnalla ei nyt saakkaan olla väliä. Mulla on itella sairaskuluvakuutus, joka kattaa kaikki käynnit yksityisellä jne...ja itten on jo vauvallekin se syntymättömän vaavin vakuutus...onkohan noista apua...

Nyt paistamaan kohonneita pullia!!! =D

Pullantuoksuisin terveisin,

Mikuriku ja masupotkuri 28+6

Vierailija

Hei!

Odotan ensimmäistä, eikä minulla ole ollut tukoksia aikaisemmin, joten piikittämienn on minulle aivan uutta ja outoa. Aloitan kuukaiden kuluttua. Tuli mieleeni kysäistä hoidon hintaa? Onko lääkeaina ja piikittäminen yleensä kallista...tietää ainakin varautua kustannuksiin.

Ja sitten vielä tarkentava kysymys...saako piikittää muualle kuin navan seudulle? Osa kertoi pistävänsä kylkeen tai reiteen...Olen nähnyt kamalia painajaisia pistämisestä, kipeästä navasta ja kaikesta...helpottaisi tietää.

Zemppiä teille kaikille, hengessä mukana! =D

Vierailija

Kolmatta lastani odotan ja kaikilta olen pistänyt Klexanea rv18 alkaen.Ja kuus viikkoa synnytyksen jälkeen.

Mulla löydettiin perinnöllinen tukostaipumus eli APC resistenssi justiin ennen ku aloin odottamaan esikoista.Meillä tutkittiin koko suku kerralla,useiden tulppatapausten takia.

Nyt menossa rv 26 ja piikittäminen sujuu hyvin,ei mitään ongelmia.

Käyhän se kipeää mutta ku tuikkaa nopsaan piikin sisään vaan niin eihän se kirpaise kuin hetken;) Mustelmia löytyy mahan täydeltä,mutta kyllä aina löytyy paikka mihin pystyy pistämään.

Äitipolilla käyn kontrolleissa 4-6 viikon välein tän alku ja keskiraskauden ja 30 viikon jälkeen käyntejä tihennetään 1-3 viikon välein.Mulla tosin on muitakin juttuja minkätakia mua seurataan äitipolilla.

Mutta esikosta ei vielä ollut ja 4 viikon välein kävin koko raskauden tarkistuksissa.

Mulla ei ole onnistunut pistäminen mahaan edellisissä raskauksessa enään n.rv 34 jälkeen ja näin olen saanut lääkäriltä luvan pistää reiteen.

Navan seutu aina paras paikka,lääke imeytyy kaikkein parhaiten.

Mutta kuten mun tapauksessa oli pakko siirtyä reiteen ku yksinkertaisesti ei ollut enää mistä ottaa kiinni.

Lääkkeiden hinnat riippuu kuinka vahvaa ainetta joutuu pistämään.

Edellisissä pistin kaikkein " laimeinta" ja se maksoi n.100¿/50kpl ja nyt pistän vahvempaa jonka hinta on kivat 137¿/50kpl

Jos vain kukkaro antaa periks kannattaa ostaa aina tuo 50 kpl pakkaus,se tulee kaikkein edullisimmaks!!

Eikä tarvi hypätä apteekissakaan kokoaikaa.

Pistämistä ei kannata pelätä,neula on tosi lyhyt ja vaaraa tuikata vauvaa ei todellakaan ole.Oli sitä rasvaa massulla kuinka vähän tahansa.

Reippaasti vain kiinni ihosta ja tuikkaa neulan pystysuoraan ihoon.

Ja aine hitaasti sisään.

Joskus käy kipeempää.Mutta ainakaan mulla yleensä se ei tunnu yhtään!Joskus aine vähän kirvelee.

Kannattaa pistää aina samaan aikaan päivästä niin on lääkettä tasaseen veressä!

Ite pistän aina heti ku herään ja menen vessaan..

Reippaita pikittelyhetkiä kaikille;) Sen kestää ku tietää että tämä on meidän ja vauvojen parhaaks.

Vierailija

Klexanea siis pistän ja 0,4ml eli ihan sama mitä sinäkin.

Onko tuo sun hinta euroissa? Et tainnu saada kela-korvausta,jos on euroissa..

Mulla on aina maksanu ton 137¿ Kela-korvauksen jälkeen.

Vierailija

mutta olen ollut naistentaudeilla töissä. Jossa yleensä potilailla on vatsan alueen haavoja. Jos fragminia/klexanea pistetään jollekin paikka on yleensä kainalon ja rinnan välissä oleva rasva poimu. Eli etu ja keskisormi kainaloon ja peukalolla ote rintaan päin, jolloin löytyy hyvä poimu. Vuoropäivinä kummalekin puolelle.

Vierailija

Mulla myös on apc-resistenssi. Mitä lääkettä käytät vell@? Mulla on klexsane 0,4ml ja hain apteekista 100kpl jotka makso 625.-.

Vierailija

Täällä ilmoittautuu yksi itsensä piikittäjä. Kolmatta lasta odottaessani sain syvän laskimotukoksen pohkeeseen rv33, pistin silloin 2 kertaa päivässä Fragminia raskauden loppuun ja sen jälkeen 6vko:a, ennaltaehkäsevästi, niin kuin tälläkin hetkellä, vielä on viikko jäljellä!

Eli tammikuussa -05 aloin odottamaan neljättä lastani, ja olin saannut ohjeeksi aloittaa pistämisen jo rv 8-11 tienoilla, ja niin aloitinkin. Vauva syntyi 11.9 ja on tänään 5vko:n ikäinen, eli viikon kulutta lopetan pistämisen.

Tällä kertaa tämä loppuajan pistäminen on ollut yhtä tuskaa, en löydä enää kohtaa mahanahkasta johon en olisi pistänyt, ja monesti pistänkin sitten vanhaan mustelmaan, joka turpoo patiksi ja on todella kipeä. Eli minä olen saanut neuvoksi, että parhaiten imeytyvä pistos kohta on kun laitat peukalon napaan ja piirrät muilla sormilla ympyrä liikkeen navan toiselta puolelta toiselle, eli tämän alueen sisälle jäävä kohta olisi paras alue! Ainakin minä olen pistänyt raskauden aikana ja sen jälkeen navan alle, loppuraskaudessa nahka oli vaan niin pinkeä, että oli helpompi pistää navan sivulla olevaan ihoon.

Toivottavasti sait jotain selvää tästä sepustuksestani, ja jos sinulla on jotain kysyttävää, vastaan mielelläni lisää!

Hyvää syksyä ja odotusaikaa,

minttula ja pikkuneiti 5vko sekä kolme muuta vekaraa

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat