Palkallinen äitiysloma opettajalla (ei virkaa), kertokaa!!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei,

Tietäisiköhän joku opettaja, et miten on palkallisen äitiysloman laita? " Viralliset" opettajathan saavat 3 kk palkallisen ä-loman, mutta entäs m eviransijaiset? Kuuluuko se meillekin? Minulla on työsopimus heinäkuun loppuun ja jään tossa keväällä kesken sijaisuuden äippälomalle. Oonko oikeutettu palkalliseen lomaan? Koetin oaj:n sivuilta lukea ja siell' sanottiin, et jos on ollu 2kk töissä, niin siihen on oikeutettu. Mut mielestäni siinä ei sanottu työsuhdeen laadusta tarkemmin (eli virka vai sijainen...).

Auttakaapa viisaammat kollegat!

neeya

Kommentit (4)

Vierailija

Olen ollut siinä käsityksessä, että palkallinen ä-loma koskee kaikkia virkasuhteeseen katsomatta (ainut rajoitus tosiaan tuo kesto). En ole kuitenkaan jaksanut vielä ottaa asiasta oikein kunnolla selvää, mutta tällainen käsitys itselläni on. Minulla on määräaikainen työsuhde, ja toivon todellakin kanssasi, että pääsemme kumpikin palkallisen mammaloman piiriin! En kuitenkaan jaksa uskoa asian olevan toisinkaan; tuntuu sen verran epäoikeudenmukaiselta kaikenlaisten sijaisten määrän huomioonottaen...

Toivottavasti joku osaa antaa varmaa tietoa asiasta!

Vierailija

Jos työsuhteeni loppuisi äitiysloman 3 ensimmäisen kuukauden aikana, saisin palkkaa siltä ajalta kuin työsuhde on (esim. 1,5 kuukautta), mutta en koko kolmelta kuukaudelta. Onneksi työsuhdettani jatkettiin äitiysloman loppuun saakka, joten saan koko 3 ensimmäisen kuukauden palkan ja lisäksi kertyy lomapäiviä.

Vierailija

Opettajat,(oaj:n jäsenet) joilla ei ole virkaa ovat myös oikeutettuja 72 arkipäivän pituiseen palkalliseen äippälomaan jos heillä on voimassa oleva työsuhde. Mielestäni työsuhteen tulee olla voimassa äitiysloman alkaessa, mutta saa päättyä loman aikana.

Tarkempia tietoja saa Oaj:n palkkasihteereiltä, joiden yhteystiedot löytyvät tämän vuoden kalenterista, olisikohan sivulla 31-32, en muista varmaksi. Tai sitten voi soittaa suoraan OAJ:lle ja kysyä sieltä. Ja usein oma palkanlaskijasikin tietää asiasta.

Vierailija

Mulla tällainen tilanne: Määräaikainen työsopimus elokuuhun 2006 asti (äitiysloma alkaa 1.12.05) ja olen ollut saman kunnan palveluksessa noin 1½ vuotta kun jään äitiyslomalle. Saan 3kk palkan. Meillä riittää, että on ollut työsuhteessa 3kk ennen lomalle jäämistä niin saa palkan. Ja jotenkin muistaisin, että työsuhteen pitää siis jatkua äitiyslomalle jäämisen jälkeen ainakin jonkun aikaa, että saisi siis palkkaa?!?

Ehkä vähän sekava selitys, mutta näin mulla...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat