Minkä ikäisenä totuttaneet ja miten tuttiin/tuttipulloon?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Minkä ikäiseisenä olette totuttaneet vauvan tuttipulloon? Ja miten?

Olen muutaman kerran yrittänyt6 vkon ikäistä neitiämme syömään tuttipullosta äidinmaitoa, mutta kovin laihoin tuloksin. En korvatakseni imetyksen, vaan siltä varalta, että joskus joku muukin pystyisi huolehtimaan edes yhdestä syöttökerrasta.

Kommentit (13)

Vierailija

Kiitos lukuisista vastauksista. Taidan seur. yrittää hörpyttämistä. D-vitamiinit syödään hienosti lusikasta, joten saattaisi olla että hörpyttäminenkin onnistuu. Tutin voimme vaikka unohtaa :)

Aurinkoista syksyn jatkoa kaikille!

Vierailija

että meillä esikoinen ei edes huolinut tuttia, ennen kun n.6kk iässä kun alkoi hampaita tulemaan ja tutti vieroitettiin poiskin jo 9-10kk iässä. Ja miehen kanssa sitten viisaana ajateltiin tän kokemuksen perusteella että kuopukselle ei edes anneta tuttia että eihän se nyt niin tarpeellinen ole. Mutta toisinpa kävi, vauvalla on niin järkyttävän kova imemisentarve, että alkuun hän kitisi koko ajan kun ei ollut tissi suussa, ja nälästä ei todellakaan ollut kyse. Ja nyt parin kuukauden ikäisenä on sellasta että hän välillä imee nyrkkiään niin kovasti että on sormet aivan punaisena!! Joten tässä tilanteessa mun mielestä tutti on tarpeellinen, tämä on tietysti vain mun mielipide ja tän kirjotuksen perusteella tuskin saa todellista kuvaa siitä minkälainen imemisentarve meidän vauvalla oikeasti on, mutta sitä nyt vaan tarkotin että kun muistettais että lapset on yksilöitä ja erilaisia ihan niin kun me aikuisetkin niin ei voi sanoa mitä toisen lapsi tarvii ja mitä ei jos ei tiedä ja tunne tilannetta.

Vierailija

Meillä on nyt kolmeviikkoinen neiti ja tuttipulloon totuteltiin heti kun laitokselta tultiin kotiin kun maito ei ollu vielä noussut kunnolla. Ja nyt ollaan alettu totuttaa tuttiin kun tahtoo nyrkit/sormet mennä suuhun ja mun mielestä mielummin syö tuttia kuin esim peukaloa. Peukalon syönnistä on niin vaikea sit luopua. Mutta me ollaan pikkuhiljaa opeteltu sekä pulloa että tuttia. Haluun myös että vauva osaa juoda pullosta jos joskus tarvii jonkun muun syöttää.

Tipy+pikkuneiti 3vko

Vierailija

Tuttia ei ole syöty ollenkaan ja pulloon totuteltiin 5kk:n iässä kun äiti halusi shoppailemaan. Noin viikko meni pulloon tottumiseen ja tutteja kokeiltiin monenmoisia. Lopulta luonnonkumitutti tärppäsi. Tytär nyt 9kk ja saa silloin tällöin korviketta jos äidillä menoa, mutta senkin useimmiten nokkamukista. Syö tietysti jo muutakin ruokaa. Pullon ja tutin käyttöönottamisessa kovin aikaisessa vaiheessa on aina riskinsä imetyksen kannalta ja siksi tietysti suosittelen pullon ja tutin mahd. vähäistä käyttöä. Tai tuttia pidän itse asiassa täysin arveluttavana kapistuksena, mutta se on vain minun mielipiteeni.

Vierailija

en muista enää minkä ikäisenä esikoinen totutettiin, mutta sen kanssa ei ollut kyllä mitään ongelmia. Kuopus totutettiin 3vko:n ikäisenä, koska olen välillä sillain pois kotoa että isä joutuu kerran sillä välin antamaan pullosta maitoa, ja neuvolassakin sanottiin että jos imetys sujuu hyvin, niin kannattaa totuttaa pulloon, koska joskus voi tulla kenelle tahansa se tilanne että ei pääse imettämään. Meillä kun ei kummankaan kanssa ole ollut mitään ongelmia tossa pulloon totuttamisessa, niin en oikein osaa sanoa, että miten se pitäisi tehdä, mutta yritä vaan sitkeästi silloin tällöin antaa vauvalle pieni tilkka maitoa pullosta ja sitten myös rinnasta. Ja kokeile eri mallisia tuttiosia, meillä on nytkin käytössä vaan Aventin ja Ainun ultivent pullot/tuttiosat, ne kai pitäis eniten muistuttaa rinnanpäätä? Ja ne on kyllä kelvannut hyvin eikä ole yhtään häirinnyt imetystä toi satunnainen pulloruokinta. Meillä siis annetaan pullostakin rintamaitoa.

Vierailija

Niin neuvolassa, ja sairaalassakin jo, meille sanottiin että vauvalla on niin hyvä imuote ettei ole huolta että se häiriintyis vaikka antais välillä pullosta tai tuttiin opettelis.

Vierailija

Hups kun vilahti nopeaan! Eli siis piti sanomani että aivan pientäkin vauvaa voi jo hörppyyttää, meillä vauva hörppi hienosti jo pienenä mutta tuttipullosta eikä tuteista suostu millään. Eli kuppiin vaan maitoa ja sitä kallistetaan hiukan niin että vauva itse hörppii maidon. Ja siitä tutin antamisesta ettei imisi peukaloa....lapsi voi alkaa imeä peukaloaan kun tutti otetaan pois. Eli ei kannata siinä toivossa tuttia antaa.

Vierailija

Meillä esikoinen söi tuttipullosta ihan alussa pariin otteeseen lypsettyä maitoa. Kun tarvetta tuttipullottelulle ei kuitenkaan ollut, se jäi ja niinpä jostain kuukauden ikäisestä asti neiti sitten hyljeksikin koko kapistusta. Muutamaan otteeseen yritimme hänelle siitä maitoa antaa, mutta ilman tulosta. Puolivuotiaana tyttö alkoikin sitten saada vettä nokkamukista aina aterioilla, se sujui ihan hyvin.

Tuttiakaan neiti ei koskaan huolinut. Olisi ehkä oppinut, jos olisimme heti alusta asti tuttia tarjonneet, mutta kun emme tehneet niin, niin ei se sitten enää myöhemminkään kelvannut. Totta kai ekat puoli vuotta oli aika rankkaa aikaa, kun piti olla lapsen luona vähintään kolmen tunnin välein, mutta sitten kun puolivuotiaana aloitimme kiinteät, homma alkoi pikkuhiljaa helpottaa. Ja se puoli vuotta on oikeasti ihan tosi lyhyt aika. :) Eli lohduttaudu sillä, että vaikka lapsi ei tuttipulloa huolisikaan, niin hän kuitenkin kasvaa ja ennen kuin huomaatkaan, hän on jo iso eikä enää mikään vauva... Niin ja sitä nokkamukiahan voi kokeilla jo pienellekin lapselle, tai sellaista taikamukia jossa on venttiili ja josta ei tule juomaa kuin vain imemällä. Voi kelvata paremmin kuin tuttipullo.

Vierailija

Vauva sai hörpyyttämällä pumpatun maidon, jos oli tarvis. Tuttia ei annettu koskaan, sillä tytöllä oli huono imuote rinnasta jo ilmankin ja ei haluttu tutin haittaavan sitä vielä enemmän. Hyvin pärjättiin ilmankin. Luulisin, että jos olisin joutunut sairaalaan pää kainalossa tms enkä olis pystynyt imettämään, kaipa se lapsi olis nopsaan pullolle oppinut. Mä oon sitä mieltä, että ei kannata " varmuuden vuoksi" opettaa lasta pullolle, kyllä hän sit oppii jos on pakko. Eikä se tuttikaan pakollinen vauvan varustus ole. :) Tsemppiä!

Vierailija

ollut jo 4 viikosta lähtien vaavin ilmansaannin estämiseksi. Ihan hyvin sujui, eli mitään varsinaisia pulloon totuttelu vinkkejä en osaa antaa. Mutta suosittelen sinua olemaan sinnikäs: on uskomattoman helpottavaa, kun tarpeen tullen jokin muukin voi hoitaa syöttämisen.

T: Taimi-Lempi ja poika 8 viikkoa

ps: Ja tissi kelpaa ainakin meillä ihan yhtä hyvin, ellei paremminkin kuin ennen pulloon opettelua.

Vierailija

siksi että tämä aihe on vähän kuuma peruna meidän perheessä.. Kannattaa tosiaan sitkeästi tarjota tuttia (jos huolii tutin, juo yleensä pullostakin moitteettomasti) ja just pumpata välllä pulloon, jos vähänkin haluaa että on mahikset saada hoitoapua muilta kuten isältä.

Meillä nimittäin kävi niin, että kun imetyksen jouduin lopettelemaan, pullo ei tosiaan kelvannut millään, ja nyt kun on kuukauden taiston jälkeen jotenkuten hyväksynyt sen, ei huoli pulloa keneltäkään muulta kuin minulta! Iskältä syötöt ei onnistu alkuunkaan, eikä kyllä keltään muultakaan. Kannattaa siis antaa muidenkin pullotella, ettei totu saamaan maitoa vain sinulta. Mä olen edellen yhtä kiinni vauvassa kuin imetysaikana :) Onhan se tietty ihan hellyyttävää että olen niin korvaamaton, mutta silti...

Me yritettiin opettaa sitkeästi tutille vauvasta asti ettei alkaisi peukkua imemään, mutta aika huonolla menestyksellä. Nyt kun juo pullosta, huolii välillä myös tutin.

Seuraava on tulossa, ja häntä aion imettää jos vain suinkin mahdollista, ja niin pitkään kun vain mahdollista, mutta en tee sitä virhettä, että opettaisin hänet 100% rintalapseksi. Tuttia siis peliin heti kun osaa imeä hyvin tisua, ja säännöllisesti omaa maitoani pullosta. Ehkä myös vettä kesällä. On tää sen verta vaikeeta ollu äidille ja vauvalle.

Sinun vauvasi on vielä sen verran pieni, että luulen, että hänen tapojaan on suht helppo yrittää vielä muuttaa, ja totutella uusiin asioihin. Meidän nelikuisella kun oli jo niin paljon omaa tahtoa, siitä ei meinanut tulla yhtään mitään:)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat