No niin laihduttajat, tässä lääkärilehdestä tietoa:

Vierailija

"Keinotekoiset makeutusaineet eivät ehkä autakaan laihduttajaa

22.05.2008

Sokerin korvaaminen keinotekoisilla makeutusaineilla ei välttämättä auta laihduttamisessa. Makeutusaineiden käytön on havaittu jopa johtavan painon nousuun.

JAMAn uutissivuilla esitellyssä tutkimuksessa sokeri ja makeutusaineet aktivoivat eri aivoalueita ihmisissä. Vähäkalorinen makeutusaine ei saa aikaan kylläisyyteen johtavaa palautetta, ja tämä saattaa johtaa syömisen lisäämiseen.

Eläinkokeissa on saatu samansuuntaisia tuloksia. Vähäkaloristen makeutusaineiden käyttö ei rotilla johtanut sokeripitoisten ruokien käytön vähenemiseen. Makeutusaineella makeutettu ruoka ei myöskään nosta kehon lämpötilaa yhtä paljon kuin sokeripitoinen, ja termisen vasteen puuttuminen sai eläimet syömään lisää."

Kommentit (4)

Vierailija

Sitten vaan pitää käyttää sitä tahdonvoimaa.

Olen laihtunut tämän vuoden puolella 20kg ja olen käyttänyt keinomakeaa aika reippaasti. Periaatteessa vastustan niitä, mutta kun on limsa-addikti niin aspartaami pelastaa päivän. Parempi olisi tietysti luopua limsasta, mutta se nyt on minun paheeni, muita kun ei ole.

Vierailija

Kolmisen viikkoa sitten lopetin limsojen juonnin kokonaan ja aloin juomaan vettä. Pari päivää kärsin vieroitusoireista ja epämääräsistä säryistä, mutta sitten ne menivät ohi.

Lopetin limujen kittaamisen, koska tajusin jotenkin yhtäkkiä ettei sellaisen lisäainemäärän kittaaminen ole terveellistä. Toki olin asian tiennyt jo aiemmin, mutta en ollut sisäistänyt koko juttua. Kolmen viikon aikan olen nyt hoikistunut aika huomattavasti ihan yrittämättä.

Vierailija

Onneksi en ole koskaan opetellut noita käyttämään, vaan jättänyt sitten vaan tylysti sokerin ja sokeriset pois.

Ensin luovuin sokerista kahvin ja teen kanssa; ennen meni 4tl, vuosi siinä meni kun hiljalleen hivutin määrän nollaan. =)

Jogurtit syön yleensä ihan "lihottavana" versiona. Limsaa en oikeastaan juo, mutta silloin harvoin kun juon, saa siinä sokeriakin sitten olla.

Keinomakeutettua taitaa olla Kevyt Mansikkakiisseli, jota lorautan iltapalarahkani päälle, ettei se ole niin hapanta. Luulen, että kiisselissä oleva makeutusaine on kuitenkin pienempi määrä kuin mitä itse lisäisin rahkaan jos ostaisin makeutusainetta kotiin.

Niin tai näin, olen aina ajatellut etteivät makeutusaineet ole kovin terveellinen valinta ja hyvä niin, näemmä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat