mietityttää..

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

nyt toisen lapsen syntymän jälkeen (vko40+1) olen alkanut miettimään edellistä synnytystä joka tapahtui viikkojen ollessa 36..eli hieman etuajassa.olin tiiviissä seurannassa raskausmyrkytyksen takia,ja nyt tuttavani ollessa samassa tilanteessa,hän sai kortisoni pistoksia jotta vauvan keuhkot olisivat kehittyneet nopeammin.itse en saanut ainuttakaan pistosta enkä tietenkään tajunnut pyytää,en edes tiennyt sellaisesta mahdollisuudesta.esikoiseni joutuikin teholle 4h ikäisenä keuhkojen naristuksen takia,eli keuhkot vielä hieman " keskeneräiset" hengittelemään tätä maailmaa.pidänoutona myös lääkärinkytöstä tulla sanomaan" näithän sinä itsekkin keuhkojen tasaisestitoimivan eilen utrassa,joten päädyimme käynnistykseen" .no näinhän minä hengitysliikkeet muttaen ole lääkäri.en siinä mielentilassa osannut sanoa mitään,nyt ajan kuluessa olen todella alkanut miettimään asiaa.esikoiseni kuitenkin syntyi 02,joten tuskin kortisoni hoito on mikään kovin uusi juttu..

Kommentit (5)

Vierailija

raskausmyrkytyksen vuoksi ja kortisonia ei kohdallani edes harkittu. Mitään hengitysvaikeuksia ei onneksi tullutkaan.

Lääkärin mukaan rv 34 tai sen jälkeen kortisonista voi olla syntyvälle lapselle enemmän haittaa kuin hyötyä ja ilmeisesti tuo raja on ihan yleisesti käytössä kortisonihoidoissa.

Vierailija

asti olen kuullut kortisoneista olevan vauvalle hyötyä. Minulle jäänyt käsitys, ettei sen jälkeen olisi edes erityistä hyötyä.

Vierailija

En tiedä tuosta viikko rajasta, mutta Naistenklinikalla piikit tuikattiin kyllä rv 33:sen tietämillä. Tiedä sitten oliko niistä hyötyä vai haittaa kun pojat tulivat tasan rv 35. Mielenkiintoista oli, että lapsivesien menoa edeltäneenä päivänä (vedet menivät yöllä klo 4) tehtiin toinen lapsivesipuntio keuhkojen kypysyyden selville saamiseksi ja alustavat arviot jotka sain juuri ennen nukkumaan menoa olivat B-pojan kohdalta ei niin mieltä ylentäviä. A-poika oli kuulemma niillä rajoilla onko kypsä vai ei. Kummallakaan ei kuitenkaan onneksi ollut sitten mitään vikaa keuhkoissa vaikka A-pikkuinen teholla elämänsä aloittikin.

Vierailija

Minä olen saanut sen käsityksen että kortisonihoitoa ei anneta enää viikolla 34 tai sen jälkeen. En tiedä miten paljon tilanne vaihtelee sairaaloittain ja ehkä yksilöllisestikin tilanteesta riippuen. Mutta esimerkiksi oma esikoiseni ei viikolla 34 niitä saanut, eikä keuhkojen kehittymisasteesta ollut tästä yhteydessä mitään puhetta.

Vierailija

kortisonihoitoa ei anneta enää 34 viikolla tai sen jälkeen.Olen myös kuullut perustelutkin miksi ei,mutta en nyt muista niitä tarkalleen,muistaakseni taisi ainakin syynä olla just se että vauvalla jo on silloin kuitenkin aika pitkälle kehittyneet ne keuhkot.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat