koululaisen raivokohtaksia

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

onko kellään kokemusta lasten raivokohtauksista?ekaluokkalaiseni saa sillon tällön kamalia raivokohtauksia jos kaikki ei mene hänen toiveiden mukaan.viimeeksikin huuti ja raivosi eikä kuuntele yhtään jos yritän puhua tai rauhoitella.välillä on kiehahtanut niin pahasti yli että uhosi nyrkit mua kohti antavansa turpiin..tuntuu että olen ihan pihalla mitä pitäisi tehdä tai mistä voisi kysyä apua.kasvatus neuvolaan olen joskus soittanut ja siellä vähäteltiin asiaa ja käskettiin muistaa kehua lasta joka tilanteessa kun vain voi. mutta kaipaisin käytännön neuvoa miten kohdata räyhäävä lapsi tai miten saada väkivaltaiset yhteen otot loppumaan kun en niitä itse hyväksy.

Kommentit (3)

Vierailija

Eiköhän tapahtumat koulussa ja kaveripiirissä, sekä aikuisten odotukset purkaudu kiukkuna helpostikin juuri tuon ikäisenä. Toisaalta ekaluokkalaisen odotetaan olevan jo " isompi" ja osaavan/opettelevan tiettyjä asioita, kuitenkin ekaluokkalainen on myös pieni ja tunteiden hallinta ei ole vielä hallussa. Mallia " uhoamiseen" etsitään usein kaveripiirissä ja isommilta. Monilla pojilla tappelu tuntuu olevan keino purkaa tunteita. Tuon ikäisellä kuitenkin pitäisi olla/opetella sanoja tunteiden purkamiseksi ja lisäksi juuri opetella tunteiden hallintaa.

Miten olisi jos sopisitte etukäteen pojan kanssa, että kun häntä suututtaa, niin mihin poika saa mennä huutamaan/raivoamaan (esim. oma huone). Purkaukselle on hyvä sopia säännöt (esim. tavaroita ei heitellä, ketään ei lyödä ja jos tuntuu että pakko on fyysisesti tapella, niin sitten vaikka tyynyn kanssa, muuten kai tietty määrä huutoa/itkua on ihan kestettävää). Pahimman raivoin aikana kun on vaikea keskustella, joten kannattaa antaa pojan purkaa pahin ensin sääntöjen mukaan ja sitten vasta kun hieman rauhoittuu, niin kannattaa puhua asiasta. Pojalta voi kysyä miksi raivoaa ja jutella asiasta yhdessä. Jos poika ei osaa nimetä itse tunteitaan, niin sinä voit johdatella ja samalla nimetä tunteita. Raivon takana olevien asioiden osalta sitten mietitään yhdessä ratkaisuja niihin. Eiköhän asioiden käsittely, puhuminen ja yhdessä ratkaisujen etsiminen helpota turhautumisen/suuttumisen/pettymisen purkamista ja sitä kautta pahin raivo vähene.

Vierailija

Meillä ekaluokkalainen poika on alkanut saada myös melkoisia raivaireita koulun alettua, useimmiten heti koulun jälkeen. Kesällä elämä oli paljon seesteisempää, eli meillä ainakin nimenomaan koulun alku on tuon jotenkin " laukaissut" .

Ja raivarit on tosiaan karmeita, ja niissä ei mikään puhe auta. Tosiaan meilläkin poika uhkaa fyysisellä väkivallalla, " vedän sua turpaan" jne.. Meillä syypää mielestäni on ainakin osittain, iso koulu jossa paljon isompia poikia jotka mopottavat poikaamme ja toki muitakin poikia. Purkautuu sitten kotona raivareilla...Meidän poika tuntuu ihannoivan noita isoja poikia kovasti ja seurailee niiden touhuja välitunnilla ja toisinaan joutuu niitten kanssa sanaharkkaan kun eivät tykkää että pikkupojat seuraa.

Opettajan kanssa olen myös näistä puhunut ja olemme yrittäneet keksiä ratkaisuja tilanteeseen. Lähinnä olen yrittänyt neuvoa että olisi oman ikäisten kanssa ja leikkisi eri puolella pihaa kuin ne isot ja että ei suostu esim. taistelemaan isojen kanssa, se kun tuntuu olevan myös suosittua välitunneilla, että SAA tapella isomman kanssa, ja tokihan siinä aina häviää ja sekös suututtaa...

En tiedä oliko tästä mitään apua, mutta meillä ainakin on tosiaan samanlaista menoa kotona.

Vierailija

Meillä ihan sama homma ollut, siis raivarit ;9. Opettajan kanssa juteltiin asiasta, on kuulemma ihan normaalia.Asiasta muutkin vanhemmat kyselleet. Johtuu siitä kun koulussa pitää jaksaa olla niin kiltisti ja kurinalaisesti ja totella sääntöjä. se on vielä aika rankaa ekaluokkalaiselle, joten ne purkaa sen sitten kotona. Meillä tulee passitus välittömästi omaan huoneeseen, asiaa ei ole tulla pois ennekuin on rauhoittunut. Jos ei mene itse niin sitten kantamalla. On meillä jouduttu kotiarestiakin antamaan, se oli aika tehokas. Olen todennut, että kun se raivari tulee, puhe ei auta. Silloin muksu syliin ja omaan huonneeseen raivoomaan ;)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat