Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vatsahaavan oireet

Vierailija

Olipas vaikea löytää googlesta mitään ensioireita, joten kysytäänpäs täällä: miten vatsahaava alkaa oireilemaan? Tuleeko joitain ensioireita, vai iskeekö kipu yhtäkkiä?

Miehellä on ollut tosi stressaava puolivuotinen opintojen ja työn takia, on nukkunut aika epäsäännöllisesti. Stressitekijöitä elämässä siis. Tänään aivan yhtäkkiä n. vartin syömisen jälkeen hänellä alkoi polttaa ja pistää vatsaan. Mulle tai taaperolle ei tullut mitään oireita.

Voiko vatsahaava alkaa aivan yhtäkkiä oireilla noin, vai onkohan nyt kyse jostain muusta, tietääkö kukaan?

Kommentit (2)

Vierailija

Mulla on ollut useampi vuosi sitten nk. alkava vatsahaava. Ensimmäinen kipukohtaus tuli ihan yhtäkkiä, enkä yhtään tiennyt mistä on kysymys. Kipu tuntui heti rinnan alla pallean kohdalla, siis ylävatsassa ja aluksi luulin sitä joksikin vatsakrampeiksi. Olen kipuherkkä, joten minulla alkoi hyvin pian myös selkäpuoli oireilla, koska jännitin sitä vatsakivun takia. Kipu oli niin kova että hakeuduin joko kyykkyyn tai menin sikiöasentoon, jossa kipu vähän hellitti. Samoin se, että puristin kädellä vatsan nahkaa (" makkaroita" ).

Kuvailisin kipua parhaiten näin: rokkikonsertissa kun tulee hitaita kappaleita, niin ihmiset heiluttavat tupakansytyttimiä ilmassa hitaasti heijaillen. Samalta tuntuu vatsassa, kuin joku hitaasti heijaili sytkärintulella vatsan yläosaa, siis aivan hirveä polttelu :-(

Minulla vatsahaava johtui stressistä, mutta olin yllättynyt kun se iski, koska stressiaika elämässäni oli ollut noin puoli vuotta aiemmin! Tämä on yleistä vastahaavassa, se vaatii puolisen vuotta aikaa kehittyä. Kauheat kipukohtaukset tulivat yleensä sen jälkeen jos olin syönyt rasvaista ruokaa (esim. pizzaa tai kermakastiketta) tai join viiniä, siis vain puoli lasiakin.

Parhaiten minua auttoi välttämään kipukohtauksia mieto rasvaton ruoka. Söin paljon keitettyjä kasviksia (mutta ei kaaleja eikä herneitä) ja riisiä, sekä pidin viinitöntä linja. Ja sitten lääkkeet. Söin pariinkin otteeseen kuurina Losec Mups-nimistä lääkettä, ja joskus yksittäisiä muutaman pillerin kipukohtauksen yhteydessä.

Niin ja se vielä että Burana on sitten pahinta lääkettä vatsakipuun. En tiennyt tätä, ja söin aina kipukohtauksen yhteydessä Buranaa, koska se tuntui auttavan. En vaan tiennyt, että ibuprofeiinia syömällä itse asiassa " ruokin" vatsahaavaani pahemmaksi! :-(

Jos nämä oireet ja tiedot kuullostavat yhtään samalta kuin mitä miehesi koki (ja kokee varmaan vieläkin, minulla kipukohtaus kesti yleensä 4-6 tuntia - siis todella pitkään!) niin suosittelisin miestäsi menemään lääkäriin.

Uusimmat

Suosituimmat