Päiväkodissa ei saa puhua joulupukista.

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sain tänää tietää että jossain ilmaisjakelulehdessä oli muslimiksi kääntyneen suomalaisen haastattelu. Hän oli siinä sitä mieltä että päiväkodeissa pitäis lopettaa joulupukista ja joulusta puhuminen koska hänen ja muiden muslimitovereittensa lapset kärsisi siitä.



Siis aivan pöyristyttävää! Kyseessä on Kristitty maa ja jokasessa tarhassa on varmaan vaan pari muslimi lasta jos sitäkää ja sen takia mukamas näiltä kristityiltä suomalaisilta lapsilta pitäis viedä oma perinteinen joulun vietto tarhasta pois.



Mieheni tietty muslimina oli tuon kirjottajan kaa samaa mieltä koska joulupukkia ei ole olemassa ja lapsille ei pitäisi valehdella. Mitäs mieltä te muut muslimit olette asiasta?

Sivut

Kommentit (127)

Vierailija

Enpäs muuta nyt voi sanoa.

Kyllä teillä ihmiset täytyy olla asiat hyvin kun jaksatte vatvoa (anteeks nyt vaan) tällästä sontaa. Siis mitä HELKUTIN VÄLIÄ sillä on jos muksu nyt " vahingossa" kuulee sadun joulupukista, käy kirkossa tai vielä herranjestas näkee vaikka lasten jouluevankeliumin näyteltynä??? En mä ainakaan ottais herneitä nenään jos oma muksu näkis jonkun Allah-jutskan jossain?! VAi pelkäättekö te, että oma lapsi alkaiskin käyttää omaa päätään ja ehkä " kääntyiskin" vääräuskoisten puolelle??? Vähän laajakatseisuutta ja suvaitsevaisuutta ihmiset!!



Ja tosiaan, eikö teillä todellakaan ole muuta tekemistä kuin kiistellä tälläisistä asioista? Siis varmaan joillekin henki ja elämä mut kuvastaa jotenkin tätä aikaa...kun MINÄ äitinä en halua, että MINUN lapseni menee kirkkoon, niin päiväkodin tädin täytyy tehdä niin kuin MINÄ sanon, tai iso paha ISÄ tulee ja kyllä hommaa MINUN lapseni muualle hoitoon ja päiväkodin tädille POTKUT!



Ruikuttakaaa sitten kun teillä on OIKEITA ongelmia. piste.

Vierailija

muslimimaissa.

Kiinnostaisi tässä kaikkien muidenkin kokemukset.



Esim emiraattien koulujärjestelmästä ei ole hajuakaan. Siellä päin on paljon yksityisiä kouluja ja liekö koulumaksut ihan tavallinen juttu. Saa sitten itse valita minkälaiseen kouluun lapsen laittaa.



Millaista mahtaa olla uskonnon opetus ja yleensä koulun " vakaumuksellisees" esim katolisissa maissa venäjällä ja vaikkapa USAssa tai Englannissa joka on aikalainen melting pot.

Vierailija

Käsi sydämellä, miksi tämä on niiiiin iso asia ja kynnyskysymys?



..." ettei siellä opeteta lapsillemme uskoamme vastaan."



Kun ymmärtääkseni siellä ei niinkään opeteta - vain ja ainoastaan kerrotaan. Miksi lapsienne tulisi kuulla vain yksi (teidän antamanne) versio toisesta uskonnosta? Eikö se ole rikkaus, että jo lapsena ihminen oppii, että on olemassa muunkin laista " todellisuutta" kuin se oman kodin ja vanhempien todellisuus?

Vierailija

Monet maahanmuuttajat ovat velvoitettuja opiskelemaan suomea, olivat töissä tai eivät. Suomen kielen taito on heillä usein sellainen, etteivät he pysty lapsiaan opettamaan. Ihan OK pyrkiä ottamaan suomi ikään kuin perheen yhteiseksi harrastukseksi. Mutta yhä edelleen saatetaan esim. neuvoloissa neuvoa vanhempia puhumaan lapsilleen kotonakin (huonoa) suomea.



Sain aiemmasta kirjoituksestasi (kai se oli sun?) sen käsityksen, että pidät kotona olevaa äitiä laiskana tai vanhakantaisena, jos hän ei " opeta lapsilleen uuden kotimaan kieltä" tai " edes yritä käyttää sitä heidän kanssaan" . Tätä kritisoin.



Sen vielä lisäisin, ettei Suomi ole kaikille mamuille eksoottinen maa, johon haluttaisiin turistiksi. Joillekin tämä maa on ollut ainoa vaihtoehto, ja joillakin kokemukset ennen Suomeen tuloa ovat heikentäneet oppimis- ja keskittymiskykyä. On sitten paljon niitäkin, joille muutto on ollut harkittu valinta ja motivaatio on korkealla.





Amenhotep:

Lainaus:


Ninni-03:

Lainaus:


Amenhotepille haluaisin vielä kommentoida, että nykykäsityksen mukaan vanhempien tulisi puhua lapsilleen äidinkieltään. Tämä ei todellakaan ole vanhakantaisuutta, kielenriisto sen sijaan on. Maahanmuuttajavanhempi voi huonolla suomellaan paitsi häiritä lapsen suomen kielen oppimista, myös riistää lapselta äidinkielen, jonka pohjalle suomi tulisi voida rakentaa.




Ööh, nyt en ymmärrä. Minäkö nyt olen sitten kielenriistäjä, kun ehdotan, että mamulapsi on pääsäntöisesti vanhempiensa hoidossa jos nämä olevat kotosalla, ja sen lisäksi mahdollisesti käyvät kielenoppimistunneilla ja harjoittelevat kieltä myös kotona yhdessä? Ei kai ítsestäänselvä äidinkielinen kotioleilu ja asuinmaan kielen yhdessäopettelu ole mitenkään toisiaan poissulkevia? Ei ainakaan meidän perheessä näin ollut. Jokainen meistä halusi oppia mahdollisimman nopeasti ja paljon, että elämä kävisi helpommaksi ja mielekkääksi uudessa kieliympäristössä.



Millloin ja miten ne vanhemmat sitten muuten ajattelivat kieltä oppia ja puhua, jos eivät ole töissä eivätkä saa oppia lapsiltaankaan tai opetella heidän kuultensa? Minäkin haluan tällaiseksi ylläpito-oikeutetuksi turistiksi jonnekin eksoottiseen maahan, jossa luonnollisesti suostun puhumaan vain suomea.




Vierailija

lilla-mor:

Lainaus:




Sitten kysymys muslimeille? Jos kerran joulupukki on valetta samoin kuin muutkin satuolennot, niin ettekö lue lainkaan lapsillenne satuja tai kertomuksia? Mitä sitten sen tilalle, uutisiako? Eikö kaikki sadut ole valetta, ainakin jossain määrin?






Kyllä meillä ainakin luetaan satuja. (Odotinkin milloin joku nostaa tämän esille.) Eriasia onkin sitten, etten sano lapsilleni että Muumipeikko näkee sinut ja lähettää pikku Myyn ikkunan taakse katsomaan oletko kiltti. Ja jos olet kiltti niin voit lähettää lahjatoivomuslistan Muumimaahan Muumipapalle ja Pappa sitten tuo sinulle mitä pyydät.

Enkä myöskään kerro, että Pupu_Tupuna kävi yöllä tuomassa rahaa tyynyn allesi kun sinulta lähti eilen hammas.

Eli EN valehtele lapsilleni. He tietävät että kyseessä on vain SATU, kun luemme vaikka tarinaa Muumimaailmasta. Ja satuahan joulukin tonttuineen ja pukkeineen on mutta miksi pitää valehdella lapsille?? Ja saada heidät uskomaan suureen ja mahtavaan joulupukkiin, joka voi tuoda lapsille mitä tahansa leluja he pyytävät.

Minä en esim koskaan ole ostanut lapsilleni mitään Spiderman tai Batman leuuhahmoja jotka pystyvät kaikkeen " yliluonnolliseen" lentelyyn ja kiipeilyyn yms. Vaikka nekin ovat vain satuja, en halua lasteni ihannoivan mitään tuollaisia satuolentoja vaan mielummin Jumalaa ja Profeettojamme.



Yksi kristitty ystäväni noudattaa näitä samoja periaatteita. Heillä kyllä vietetään joulua mutta painottaen sen kristillistä merkitystä. Ja lapset saavat lahjoja mutta heille on aina kerrottu kuka ne on heille ostanut. Heillä ei käy joulupukki eikä lapsille valehdella tarinoita ikkunan takana kurkistelevista tontuista.



Vierailija

tuhve:

Lainaus:


Fundamentalistikristityille oma biologian tunti; ettei tarvitse kuulla evoluutioteoriasta.



Lisäksi kristityille oma terveystieto: seksuaalivalistus vain, että odotatte sitten avioliittoa.



Kaupoista pois joulumusiikki, jotta joku ei vain pahastuisi, kun kuulee joulumusiikkia. Oikeastaan muukin joulukrääsä pois kaduilta.



Vaatimuksiahan löytyisi...




Hyvä pointti. Tuo evoluutioteoriahan kuuluu biologianopetukseen joten pitäisikö äärikristityille järjestää kreationismin opetusta? :) PS voiko muslimihoitaja osallistua jouluna (jolloin saisi hyvät lisät palkan päälle) vanhainkodeissa esim. joulunviettoon asukkaiden kanssa? Mielestäni jos hän on ottanut työvuoron jouluksi hänen pitää osallistua niihin, tai ainakin kunnioittaa joulunviettoa. Mutta tässä mennään taas aiheen vierestä. Kannatan kuitenkin edelleen muslimeille omia päiväkoteja tai sitten vaihtoehtoa näiden juhlien rinnalle. Alkaa Suomessain olla jo muita uskontoja kuin pelkkä kristinusko kuitenkin!

Vierailija

mamadza:

Lainaus:






tuli muuten mieleen kun niin monet keuhkovat tuosta että ei muslimimaissakaan... niin kuinka monella palstalaisella on kokemusta muslimímaiden koulujärjestelmistä?






Tietysti viimeisin esimerkki on tuo ihminen, joka kirjoitti moku-palstalla. Sitten olen joskus kertonutkin ystävästä, joka asui muutaman vuoden Saudi-Arabiassa. Näillä kahdella kun kerran on kokemusta siitä, että ei saa käyttäytyä oman perinteen mukaisesti, vaikka muslimi ei olekaan. Pampulla kun sai nilkkoihin, jos nilkat näkyivät kaavun alta. Kai se koulusysteemissäkin sitten jotenkin näkyy, kun kerran näkyy muutenkin arkipäivän elämässä.



Mieheni koulussa ainoa ero kristittyjen kouluihin kuulemma oli se, että vapaapäivä oli perjantai. Arabian opiskelu ei ollut pakollista. Koraania luettiin, mutta täytyykin joskus kysäistä, oliko kyse koulutunneista vai missä tilanteessa he sitä koraania lukivat.

Vierailija

mutta niinhän nyt että on jo päiväkoteja joissa muslimilapsia on noin puolet.



Minusta kuitenkin riittää se että lapsille tarjotaan muuta tekemistä joulujuttujen ajaksi (piirretään vaikka puita ja askarrellaan kukkia) jos lapset on pakko viedä joulun alla päiväkotiin. Eli siis niin että muslimilapset ei osallistu jouluaskarteluihin-lauluihin-jne.



Elämä on valintoja täynnä ja se on yksi valinta että asuu Suomessa. Tai vie lapset päiväkotiin. Tai tavalliseen päiväkotiin.



Meillä jo 2vuotiaana on tiedetty että joulupukki on valetta ja joulu on haram eikä meillä sitä vietetä. Lapsi ei suostunut ottamaan edes joulukääreisiä suklaita (äiti tietysti vieressä kovin ylpeänä).



Minusta pitäisi muistaa sekin mistä olisi itse valmis luopumaan eriuskoisten hyväksi.



Hyvänä vertauskuvana sukulaisvierailut joulun aikaan. Me emme jouluna mene käymään mutta emme myöskään vaadi repimään koristeita pois ikkunoista tms. Emme osallistu mutta mielestäni emme voi vaatia muita elämään tavallamme. Eihän kukaan Suomessa pakota joulua viettämään tai siihen millään lailla osallistumaan.

Vierailija

ja paljon erilaisia.



Minua muslimina suunnattomasti ärsyttää se että vaaditaan kaikenlaista mutta ei tehdä itse mitään sen eteen. Jos kaikki laittaisivat vähän aktiivisuutta ja rahaa peliin niin kyllä saataisiin perustettua muslimikouluja ja -päiväkoteja vaikka ihan vaan yksityisesti. Mutta jos ei kiinnosta kun omalle lapselle ei juuri tarvitse sellaista niin sitten ei osallistuta sen edistämiseen.



Jos jokainen Suomen muslimi antaisi euron kuussa siitä tulisi 20000 euroa ainakin per kuukausi johonkin yhteiseen tarpeeseen. en tiedä pääkaupunkiseudun lukuja mutta jos halua olisi niin kykyä olisi varmasti. ärsyttää muutenkin suomessa että kaikkien pitäisi saada kaikki valmiiseen pöytään ja aina kaikesta valivalivali. Siis tämä pätee muslimeihin ja ei-muslimeihin! Oikein kansallinen piirre ja näyttää olevan joku allergeeni ilmassa kun sen saa asuttuaan täällä hyvinkin lyhyen ajan..



Kyllä sen muutoksen ja kehityksen täytyy lähteä itsestä ja omasta yhteisöstä eikä niin että vaan vaaditaan.

Mikä siinä on että muslimin täytyy ei-muslimivaltiolta alkaa pyydellä kaikenlaista?eikö meissä itsessä ole sen vertaa voimaa että saamme jotain aikaan ihan itse?

Minua ärsyttää ja korpeaa tämä.



yksi mahdollisuus on tosiaan muuttaa täältä ja se on ihan hyväkin mahdollisuus. mikä meitä täällä pidättelee?

Suomi-suomi-pareille tämä on kotimaa mutta suurin osa elää joko maahanmuuttajaperheessä tai perheessä jossa ollaan toinen muslimimaassa ja tinen suomesta.



Toisaalta moniko muslimi tässä ketjussa tai näissä ketjuissa nyt on sitten valittanut yhtään mistään? me haluamme että me tiedämme mitä päiväkodissa tapahtuu ja ettei siellä opeteta lapsillemme uskoamme vastaan.



Olemme valmiit pitämään lapset tiettyinä aikoina kotona jos on jotain kiellettyä ohjelmaa eikä ole mahdollista että on jotain sijaisohjelmaa muille.

Haluamme että kanssamme tehtyjä sopimuksia kunnioitetaan eikä tehtyjä lupauksia rikota.

Eikö nämä ole sellaisia haluja joita kaikilla vanhemmilla on päivähoidon suhteen?





Vierailija

Minulla siis ei ole mitään sitä vastaan, että esim. kirkkoretkien ajaksi järjestetään niille lapsille, jotka kirkkoon eivät halua lähteä, muuta toimintaa. Tai jouluaskartelujen ajaksi muslimilapset voisivat mennä toiseen tilaan tekemään jotakin muuta.

MUTTA. Minä haluaisin että vanhemmat ymmärtävät myös joustaa jos tulee poikkeustilanne! Kuten tuo aiemmin esittämäni sairastapaus-esimerkki. Minusta on suorastaan törkeää vaatia, että kaikki lapset joutuvat perumaan kirkkoretken (siis sellaisen retken jossa on joku näytelmä tms. jonne ei voi mennä myöhemmin uudestaan) jos muslimilapsille ei [b]äkillisen muutoksen[/b] vuoksi voida järjestää muuta toimintaa. Ja kyseessä ei ole mitenkään absurdi tilanne, jota ei kannata miettiä.



Pohdin vain, että mitenköhän Perähikiällä otetaan nämä " erityislapset" huomioon. Pienen paikkakunnan päiväkodilla ei välttämättä ole ylimääräisiä tiloja (joskus tämä puute vaivaa isojakin päiväkoteja) joihin pistää pari muslimilasta jouluaskartelujen ajaksi.



Entäs perhepäivähoidossa? Mitäköhän pph tekee muslimilapsen kanssa jouluaskartelujen ajan?

Miten koulussa toimitaan?

Vierailija

uppo-nalle2:

Lainaus:






Mutta perimmäisenä ajatuksena siis tämä; eikö se olisi mukava, että lapset (aikuisina) ottaisivat islamin omakseen sellaisessa tilanteessa, missä ovat saaneet (vapaasti) tarkastella myöskin muunlaista tapaa elää ja hahmottaa tätä maailmaa - siis muunlaista elämänkatsomusta kuin ainoastaan islamin mukaista. Islam uskontona varmastikin sisältää jo valmiiksi sellaisia asioita, joita lapsi aikuisenakin voi pitää tarpeeksi tärkeinä - ja haluaa aivan vapaaehtoisesti siihen / sen piiriin liittyä - miksi siis koetaan tarvetta ikäänkuin varmistella kaikkien uskollisuutta juuri tälle uskonnolle asettamalla tiukkoja " ei saa tehdä" tai " se on kiellettyä" tyyppisiä rajoituksia? Minusta näin ulkopuolisena tuntuu siltä, että teillä on kauhean tiukka (ja ankarakin) sisäinen kontrolli. Miten sinä itse koet tämän asian?




jos tarjolla on myrkyllistä ruokaa ja myrkytöntä ruokaa ja lapsesi pitää syödä niin tarjoatko varmuuden vuoksi sitä myrkyllistäkin ruokaa ihan vaan siksi että nyt tarjoat ja että lapsi saa rauhassa valita vai poistatko myrkyllisen ruoan ja kerrot minkälaista se on?



Kyllä sitä voi tiukaksikin sanoa.

Tietysti voi sanoa sen että ilman tätä sisäistä kontrolliakaan (maallistuneiden muslimien elämästähän se puuttuu aika lailla)hyvin hyvin hyvin harvat muslimit edes ne kaikkein maallistuneimmatkaan saavat päähänsä jättää islamia.



pahoittelen edelleen näppiksen aiheuttamaa surkeata kirjitusasua.

Vierailija

Aina kuitenkin kannattaa muistaa (oli vaatimukset mitä tahansa ja mistä tahansa johtuvia) että kaikkeen ei voida suostua vaikka miten haluttaisiin eli jos vaatimuksia on mahdottomasti niin jossain aina tulee raja vastaan eli joskus voi tulla sellainen tilanne että esim. muslimille ei voida järjestää omaa ohjelmaa. Nämä on kuitenkin sellaisia tilanteita mistä pitää tiedottaa etukäteen eli lasta ei saa viedä esim. kirkkoon kertomatta vanhemmille. Jossain vaiheessa voi käydä niinkin että vanhempien vaatimukset ja päiväkotien mahdollisuudet eivät kohtaa jolloin henkilökunta joutuu keskustelemaan vanhempien kanssa ja miettimään, olisiko lapselle parempi olla jossain toisessa päiväkodissa jossa pystyttäisiin vastaamaan vanhempien toiveisiin paremmin. Ketään ei päiväkodista heitetä pois mutta kaikkien kaikkia toiveita ei myöskään pystytä toteuttamaan joten jossain vaiheessa voi käydä niin että joko vanhemmat joustavat vaatimuksistaan tai vaihtavat päiväkotia.

Vierailija

Miksi ihmeessä kaupungin pitäisi järjestää omia ryhmiään vain muslimeille?



Samalla tasa-arvon nimessä tulee muistaa tunnustukselliset luterilaiset, katoliset, ortodoksit, jehovantodistajat, mormonit, pakanat, buddhalaiset, shintolaiset, ja hindut. Ainakin. Sitten tietysti tulee tarjota jotain niillekin, jotka haluavat maallistuneisiin sekaryhmiin, joissa joko on tai ei ole uskonnollista/kulttuurillista aiheistoa.



Kokevatko muslimit jotenkin olevansa erityisasemassa? Kyllä samat säännöt ovt voimassa kaikille. Jos yksityisen hoidon tukea ei saa, kun äiti on kotona, niin ei sitä saa sitten kukaan. Miten ihmeessä millään muulla ryhmällä ei ole tällaisia tarpeita?



Muuten olen sitä mieltä, että jos kodinhoidon tukea nostaa, kaikki muu tarvittava hoito tulisi olla omakustanteista. Jos ei pysty hoitamaan lapsiaan, silloin ei pidä tehdä niitä niin monta.



Johonkin pitää laittaa raja näille loputtomille vaatimuksille yhteiskuntaa kohtaan.

Vierailija

ruusu:

Eikös tällaiselle perheelle olisi sitten parasta osallistua johonkin kielenoppimisryhmään, yhdessä ja/tai erikseen. En edelleenkään ole sitä mieltä, että kallis päivähoitopaikka on täysummikkoperheelle mitenkään välttämätön saati paras tukimuoto, kun lapset eivät sitten kotona kuitenkaan voisi edelleen ummikkona pysyvän äitinsä/isänsä kanssa puhua suomea.



Mutta subjektiivinen päivähoito-oikeus on, eikä sitä olla pois ottamassa vaikka minä olisin mitä mieltä. Valitettavasti eniten tätä oikeutta käyttävät (kun äiti kotihoidontuella vauvan kanssa) ovat niitä, joille hoito on käytännössä ilmaista, ts yleensäkin pelkästään tuilla elävät perheet. Tieto on peräisin lastentarhanopettajaystävättäreltäni ja osin sanomalehdestä silloin, kun asiasta viimeksi käytiin yhteiskunnallista keskustelua, linkkiä ei ole antaa valitettavasi.



Ja tämä mielipide ja e.m. toisenkäden tieto koskevat sitten tasapuolisesti suomalaisia ja maahanmuuttajia.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat