Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en JAKSA tätä nukutustaistelua. Koska lapset alkavat nukahtaa vapaaehtoisesti?

Vierailija

Olen ihan puhki meidän kohta kaksivuotiaan kanssa. Ollut ihan syntymästään lähtien ongelmanukkuja/nukutettava, sekä päivällä että iltaisin, jopa siinä määrin, että lääkäri + neuvola ehdottivat jossain vaiheessa viikon väsyttävää allergialääkekuuria, että tavallaan " oppisi" ja rutinoituisi nukkumaan. No, onneksi niinhin aikoihin helpotti nukkuminen itsekseen siten, että lapsi alkoi nukkumaan edes pidemmissä pätkissä, emmekä me vanhemmat olleet enää niin zombieita. (Melkein 1,5 ikään asti heräili 4-5 kertaa joka ainoa yö.) Emme siis mitään kuureja kokeilleet. Mitään ankaran linjan unikouluja emme ole myöskään kokeilleet, mutta joka ainoan pehmeämmän, ilman mainittavaa tulosta. Kaikki hokivat meille, että alkaa sitten nukkumaan, kun menee hoitoon ja nukkuu muiden lasten kanssa ja on iltaisin väsynyt. Höpöhöpö, pph joutui sanomaan lapsemme hoitosopimuksen loppujen lopuksi irti, koska lapsi EI nukkunut, ja piti muutkin lapset hereillä, koko touhu meni aivan kaaokseksi. Tällä hetkellä isä hoitovapaalla kotona. Isi nytkin nukutusvuorossa, ja lasta on tahkottu nukkumaan nyt 1,5 h. Ei ole nukkunut päikkäreitä lainkaan (ehkä 10 min autossa) ja herännyt aamulla seitsemältä. Hoh hoijaa...

Ja tiedoksi, koska täällä aina joku muistaa mainita allergioista ja rytmeistä, niin lapsi on allergiatestattu erikoislääkärillä kaksi kertaa ja meillä noudatetaan lähes sotilaallisen tarkkaa aikataulua elämisessä.

Koska muiden ongelmanukkujilla on alkanut helpottaa?

Kommentit (9)

Vierailija

Eli nukkuu edelleen samassa huoneessa meidän kanssamme, hänen sänkynsä on ihan meidän sängyn vieressä että voi ryömiä yöllä herätessään mun viereeni. Nukutan yleensä viereeni, nostan siitä sitten puoli metriä oman sänkynsä puolelle. Tämä on parhaaksi todettu keino.

Maitoa tms. ei ole iltaimemisen lopetettuaan tuossa 7 kk iässä huolinut, eli iltapala syödään n. tunti ennen nukkumaanmenoa, sitten hampaidenpesut ja muut iltarituaalit.

Ulkoilemme tosi paljon, ja se auttaa asiaa jonkun verran. Lapsi on hyvin vilkas ja aktiivinen, ei viihdy paikallaan ja nauttii muiden lasten seurasta.

Vierailija

Meillä siis tuollanen show 1.8 vuotiaan kanssa. Jätettiin sitten suosiolla päiväunet pois ja lisättiin reilusti ulkoilua, niin johan lapsi rupesi muuttamaan nukkumatyyliään, ja päästiin irti melken tuota 2-vuoden unettomuuskierteestä.

Vierailija

joka ei ole koskaan ikinä nukahtanut ns. itsekseen, ei siis vaikka joku päivystäisi vieressä ja tekisi kaikki mahdolliset temput. On myös aina ollut todella vähäuninen ja energinen tapaus, jota harvoin tuntuu väsyttävän ylipäätään, nukkunut n. 12 h/vrk varmaan alle puolivuotiaasta; ehkä ihan vauvana saattoi nukkua 14-15 h. Niinpä nukumme perhepedissä ja lapsi nukutetaan viereen - siitä voi sitten liueta pois omiin iltatouhuihin kunhan pikkuinen simahtaa.

Vierailija

Mitään allergioita ei ole todettu, varmuuden vuoksi kokeiltiin lehmänmaidon välttämistä alle vuoden ikäisenä, jolloin sai rintamaidon lisäksi erikoiskorviketta. Eipä juuri apua.

Ehdottomasti ainoa tapa saada lapsi nukkumaan onkin mennä itse nukkumaan viereen. Vieressä istuminen, silittely- ja paijaamistekniikat eivät todellakaan toimi, ja se joka muuta väittää, voi tulla vapaasti meille kokeilemaan :-) Jos itse menee viereen, niin saattaa nukahtaa joskus jopa puolessa tunnissa.

Äitini piti unikoulua lapselle 9 päivää. Tilanne oikeastaan vain paheni. Silloin pinnasänkyikäisenä saattoi huutaa sängyssä vaikka kaksi tuntia, jonka jälkeen sammahti hetkeksi mutta se ei ollut nukahtamista, vaan silkasta uupumuksesta ja raivoamisesta sammumista. Tällöin lähes poikkeuksetta herää puolen tunnin sisällä ja alkaa raivota uudestaan.

Tilanne on toki parantunut hurjasti, esim. yöheräily on nykyään tosi vähäistä, eli nukahdettuaan kyllä nukkuu, päivisin joskus parikin tuntia ja öisin 10-11 h. Eli kai tässä parempaan ollaan menossa, mutta välillä vaan palaa hermot kun iltamme ovat useimmiten kuitenkin yhtä nukutussirkusta...AP

Vierailija

Ja miten? Ja miten eroaa kotiin annetuilla ohjeilla?

Mun täytyy ihan rehellisesti tunnustaa, etten usko kahden yön toimivan tuon pakkauksen kanssa. Neuvolan ja sairaalan lastenosaston ohjeilla kotona toteutetut unikoulut eivät toimineet lainkaan, ja vielä teimme niin, että mun äitini piti unikoulun, emme kumpikaan meistä vanhemmista.

Vierailija

Kokeiltiinko erilaisia ruokavalioita vaiko vain testattiin? Testithän eivät pikkulapsilla kerro välttämättä mitään, sillä osa allergikoista selviää niistä puhtain paperein.

Tosi raskaalta kyllä kuulostaa. Kuinka pitkiä pätkiä yrititte unikouluja?

Vierailija

Oletteko kokeilleet sellaista, että menette itse samaan aikaan nukkumaan lapsen kanssa? Laitatte valot pois ja hiljenette yöpuulle kaikki? Siis niin, ettei lasta nukuteta lainkaan, mennään vain kaikki nukkumaan.

Uusimmat

Suosituimmat