Naapurin kuriton 5-vuotias, mitä tekisitte?

Vierailija

Naapurissamme on huonotapainen 5-vuotias tyttö. Aina kun on yksin, tulee ystävällisesti juttelemaan ja touhuamaan pihallemme, mutta heti jos saa yhdenkin muun kaverin lapsemme lisäksi, alkaa kiusaaminen.

Lapsemme pitää aina häätää seurasta pois ja se tehdään varsin kovin keinoin. Kivitetään, heitetään mullalla, huudellaan k**ipääksi ja p**kapääksi, uhataan sylkemisellä ja keksitään mitä rumimpia haukkumanimiä. Vaikka ei olisi ollut riitaa mistään, tämä tyttö kyllä rakentaa sen näppärästi. Jotain pitää aina simputtaa.

Monesti olen kuulolla ollut, joten ei perustu pelkkään lasten kertomaan. Olen omaa lastani (poika) opettanut että ketään ei kivitetä, syljetä, hakata jne. Joten lapseni tulee pahalla tuulella pois kun kivitys jne. alkaa.

Tyttö myös tekee pihassamme pahojaan, Hakee öljyä autotallista ja kaatelee maahan, levittää hiekkaa terassille, ajelee istutusten yli pyörällä, räveltää luvatta moottoriajoneuvoja jne. vaikka kielletään.

Vanhemmat ovat tietoisia asiasta, kun heille sanotaan pitävät tyttönsä päivän pari nurkistamme pois, ja sitten sama meno jatkuu. Poikamme sanoo tytölle ettei halua tätä pihallemme, me aikuiset olemme sanoneet jne. Mutta mikään ei auta. Pojallamme on muuta seuraa joten tätä tyttöä ei tänne kukaan kaipaa.

Täytyykö tällaista sietää kun kukaan ei tunnu sille mitään voivan? Kun omat vanhemmat ei välitä.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

melkoinen kakara.

Minä ainakin tuossa tilanteessa vaatisin että vanhemmat siivoavat jäljet lapsensa kanssa, ja pitäisin itse huolta että tyttö ei tule pihallenne esim viikkoon (ja tämä asia kerrottaisiin tytölle selkeästi) ja sitten voisi tulla taas kokeilemaan mutta jos huono käytös jatkuu, tulisi taas viikon "jäähy".

Vierailija

Tätä nyt on jatkunut jo vuoden. Talviaika oli helpompi kun ei oltu kaiken aikaa pihalla. Tyttö ei ole kasvaessaan muuttunut miksikään. Sitten ilmoittaa tullessaan että "tänään mä voin olla sun kaveri kun Saana ei ole kotona". En halua opettaa lapsilleni että toisia kohdellaan miten sattuu. Ikävää vaan kun tunkee väkisin poikamme kavereiden matkaan ja roikkuu mukana vaikka kielletään.

Nolottaa sanoa, mutta inhoan sitä kakaraa!!

ap.

Vierailija

Naapurin 6-vuotias poika käyttää meidän 4-vuotiasta heittopussina leikeissään. Olen aina välillä antanut poikamme leikkiä naapurinpojan kanssa omalla takapihallamme (paritalossa), ja itse olen vahtinut menoa ikkunasta. Leikit päättyvät aina siihen, että poikamme itkee, kun toinen on kiusannut, lyönyt, potkinut, sylkenyt päälle, tappanut "lemmikkileppäkertun" tms. Muutenkin kyseessä on ihan älyvapaa kauhukakara, koko ajan tekemässä pahojaan, hajottaa paikkoja, talloo istutuksia, katkoo pensaista oksia jne.

Mittani on täysi, mutta en vain tiedä miten saisin tuon naapurin kakaran pysymään poissa pihaltamme. Tulee aitojen läpi sinne ilman lupaa vaikka emme olisi itse ulkona. Poika on kaiket päivät ulkona ja pyörii toisten ihmisten pihoilla, vanhemmat kyllä tietävät mutta eivät ilmeisesti välitä. En haluaisi joutua riitoihinkaan, ettei elämä mene vaikeaksi. Mitähän voisin tehdä? Saanko uhkailla selkäsaunalla, vai onko kohta poliisit oven takana? Ystävällinen sanominen ei auta, kokeiltu on. Muutto on kyllä käynyt mielessä täälläkin, vituttaa kun ei saa olla omalla pihallaan rauhassa.

Vierailija

Sun pihasi on sun reviiriä. Ja sun housuissasi mä kantaisin tai veisin kädestä pitäen tytön omaan pihaansa heti kun tulisi meidän rajan puolelle. Ja sanoisin lapselle napakasti (ja toivottavasti vanhempiensa kuullen) "Meidän pihalle ja maeidän lasten kanssa voi leikkiä vain lapset, jotka osaavat leikkiä kunnolla toisten kanssa. Toisia ei saa kiusata (esim. lyömällä), ja koska sinä et osaa leikkiä kunnolla, et myöskään leiki meillä ja meidän lasten kanssa".

Tuon kun toistat joka päivä, kun tyttö astuu teidän tontin puolelle niin eiköhän rupea viesti menemään perille.

Sinä olet lapsesi äiti ja tässä vaiheessa se joka pitää voimakkaimmin hänen puoliaan. Jos tuo tyttö on pellossa kasvatettu ei se ole sun vikasi, mutta toivottavasti tuo auttaa edes vähän!

Vierailija

mutta silti tulee taas sääli tuota pahantekijää. Hänellä varmaan on joitain todellisia syitä toimia niin kuin toimii. Auttaisikohan yhtään, jos joskus ilman suuttumusta pyytäisit tyttöä selittämään, miksi hän haluaa sotkea ja satuttaa? Jos tyttö ei vastaa, voisit pyytää häntä miettimään asiaa seuraavaksi kerraksi.

Tuskinpa tuo auttaa, mutta jos tyttö on esimerkiksi sattuu juuri elämässään miettimään, kenelle voisi kertoa jostain vaikeasta asiasta, niin hänelle olisi sitten ainakin tarjottu mahdollisuutta.

Vierailija

Jokin kai silti mättää, sosiaalisten tilanteiden tajua tytöllä ei ole lainkaan. Ei usko mitään eikä ketään. Mielestäni olemme jo tarpeeksi yrittäneet sietää, ei naapureiden vastuulle voi ihan kaikkea laittaa. Mielestämme pojallamme on oikeus omiin kaverisuhteisiin ilman että tämä ilkeä tyttö pilaa kaiken.

ap.[

i]mutta silti tulee taas sääli tuota pahantekijää. Hänellä varmaan on joitain todellisia syitä toimia niin kuin toimii. Auttaisikohan yhtään, jos joskus ilman suuttumusta pyytäisit tyttöä selittämään, miksi hän haluaa sotkea ja satuttaa? Jos tyttö ei vastaa, voisit pyytää häntä miettimään asiaa seuraavaksi kerraksi.

Tuskinpa tuo auttaa, mutta jos tyttö on esimerkiksi sattuu juuri elämässään miettimään, kenelle voisi kertoa jostain vaikeasta asiasta, niin hänelle olisi sitten ainakin tarjottu mahdollisuutta.

[/quote]

Vierailija

Kaipa itse toimisin niin, että olisin itse aina pihalla, kun tuo naapurin lapsi ilmaantuu ja seuraisin tapahtumia. Kun jotain ongelmaa ilmenee, komentaisin ja kasvattaisin naapurin lasta samalla tavoin kuin omiani. Jokainen ikävä tilanne puidaan läpi alusta loppuun ja selitetään miksi noin ei saa tehdä. Jos aiheutetaan tuhoa, jäljet siivotaan. Jos lapsi pakenee paikalta siivoamatta ja anteeksi pyytämättä, annetaan porttikielto ennen kuin on siivonnut / pyytänyt anteeksi. Eli kun seuraavan kerran tulee pihaan, palataan edellisen kerran tapahtumiin ja sanotaan, että nyt et voi tulla, koska viimeksi teit sitä ja tätä etkä siivonnut / pyytänyt anteeksi. Kun lapsi tarpeeksi kovasti haluaa tulla pihaan, hän joutuu opettelemaan vastuullista käyttäytymistä. Hän ehkä oppii, että teidän pihallanne toimitaan tietyllä tavalla. Jos lapsen omat vanhemmat eivät kasvata lasta, täytyy meidän muiden kasvattaa - ainakin, jos lapsi on meillä kylässä.

Vierailija

Oisko tyttö oppinut tavat teiltä, silloin kun hänellä on toinen tyttökaveri poikanne seura ei kelpaa ja silloin kun pojallanne on muita on muita kavereita paikalla tytön seura ei kelpaa vaan hänet pitää ajaa pois.

Vierailija

Joka kerta kun tyttö tulee pihallenne, lähetätte tytön takaisin omaan pihaan. Ihan suoralta kädelta ilman mitään selittelyä tms.

Olette jo pitkään sietäneet tilannetta ja olleet yhteydessä vanhempiin eli toisin sanoen sekä tytöllä ja tytön vanhemmilla on ollut mahdollisuus.

Vierailija

Lainaus:

Joka kerta kun tyttö tulee pihallenne, lähetätte tytön takaisin omaan pihaan. Ihan suoralta kädelta ilman mitään selittelyä tms.

Olette jo pitkään sietäneet tilannetta ja olleet yhteydessä vanhempiin eli toisin sanoen sekä tytöllä ja tytön vanhemmilla on ollut mahdollisuus.

Toki selittelette sen verran, että kun hän tulee norkoilemaan, sanotte että nyt ei voi tulla, mene omaan pihaan/jonnekin muualle. Jos ei ala kalppia, ohjaat kevyesti selästä tms häntä pois pihaltanne.

Jos olette itse sisällä hänen tunkeutuessaan, menet ulos ja husutat tytön samalla tapaa pois, hus hus pois vaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat