Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käynnistyksestä ja sen kestosta, säännöllisistä supistuksista

Vierailija

ja muusta sellaisesta, mietin tätä nyt jälkikäteen. Lapseni syntyi sektiolla, mulla nousi just lasketun ajan tienoilla verenpaine aika huimiin lukemiin ja koska mulla oli kohonnut raskausmyrkytyksen riski, päätettiin käynnistää saman tien. Kohdunsuu oli täysin epäkypsä, kuulemma. Sain aamusta sen ensimmäisen geelitabletin kohdunsuulle ja sitten toisen päivällä. Illalla yhdeksän aikaan alkoivat säännölliset supistukset, jotka kovenivat nopeasti kivuliaiksi. Kolmatta geelitablettia ei edes laitettu, koska suppareita tuli neljän-viiden minuutin välein ja sen mittausaparaatin mukaan voimakkaita. Näin kului koko yö valvoessa ja ähertäessä, supparit säännöllisiä ja kivuliaita. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut, ja aamulla yhdeksän aikaan tilanne tarkastettiin: kohdunsuulla ei ollut tapahtunut juuri mitään, edelleen hyvin epäkypsä ja kiinni. Aikaa ei siinä vaiheessa ollut turhaan odotteluun verenpaineen takia, joten päädyttiin sektioon. Olen jälkeenpäin joskus miettinyt, että kuinkahan kauan tuossa tilanteessa olisi pitänyt käynnistellä, että olisi jotain tapahtunut? Kätilön mukaan joskus 3-4:kin vuorokautta. Täytynee olla helvettiä monta päivää suppareita...

Kommentit (8)

Vierailija

Etenkin kätilön vastaus oli oikein valaiseva, ilmeisesti juuri tuosta oli kyse mullakin, eli kypsyttelyyn olisi mennyt niin kauan aikaa, että sitä ei olisi ollut aikaa odotella. Vielä pari lisäkysymystä: Tehdäänkö kuitenkin jossain paikoissa niin, että vastaavissa tapauksissa eli aivan ei sektiota tehdä vaan synnytys käynnistetään vaikka väkisin tuhdilla tippa-annoksella tai millä se nyt sitten käynnistetäänkin, jos vauvan ulos saamisella alkaa olla kiire? Mulla on sellainen käsitys sekä tämän palstan että joidenkin tuttavieni kertomusten perusteella. Muistaakseni kätilö kertoi mulle, että tällainen käynnistys saattaa olla todella kivulias kokemus, mutta jotenkin siinä tilassa meni puolet ohi mitä mulle kerrottiin.

Sitten toinen kyssäri tuosta piikistä, jonka jotkut ovat saaneet. Mulle ei annettu mitään piikkiä, vaan sain suppona särkylääkettä, jolla ei ollut niin minkäänlaista vaikutusta, eli yö meni kävellessä ja kipristellessä suppareiden kanssa. Milloin annetaan piikki ja milloin ei?

Vierailija

Käynnistettiin tiistai-aamuna ja lapsi syntyi perjantai-aamuna. Välissä inhoja suppareita, mutta rauhoittuvat aina mikäli lääkettä ei annettu lisää. Näytti siis jo iltaisin hyvälle eikä uskallettu antaa uutta satsia, mutta yöksi supparit rauhoittuvat. Synntys käynnistyi sitten lapsivesien menolla torstai-iltana.

Vierailija

N. klo 19 supistukset alkoivat, olivat noin minuutin välein heti kärkeen. Koko synnytys kesti noin 6 tuntia istukoiden tuloineen yms. Hyvä kokemus, vaikkakin oli ripeä. Ottaisin käynnistyksen uudelleenkin, jos vain olisin joskus synnyttämässä.

Vierailija

Aloitettiin myös epäkypsästä tilanteesta viikolla 38+1. Sain tabuja ma, ti, to. Päivisin oli kevyitä suppareita, jotka rupesivat aina käynnistyspäivänä kovenemaan puolilta öin. Siihen sitten aina piikki pakaraan, että sain " nukuttua" . Seuraavalla viikolla ma, ti ja keskiviikkoaamuna saliin. Olin sinä yönä onnistunut nukahtamaan suppareitten takia (piikistä huolimatta) noin kuuden aikaan, ja lääkäri oli seitsemältä jo ronkkimassa alapäätä. Siitä saliin sitten tipalla käynnistämään. Olin synnytyksessä ihan puhki ja seis ja poikki ja sektiohan siitä lopulta seurasi, koska vauva ei laskeutunut. Nyt olen tosi VIHAINEN!!!!!! koko kammottavasta reissusta. Eikö sitä sektiopäätöstä voisi vähän aikaisemmin tehdä.

Vierailija

tilanteeseen, näin vain valitettavasti on. Vaikka sup ovat säännöllisiä eivät välttämättä tee mitään kohdunsuulla vaan ne ovat pillerin aiheuttamia supistuksia jotka vain tekevät kiusaa. Näin on usein. Meillä seurataan iltaan asti, tutkitaan ja jos todetaan että kohdunsuulla ei ole tapahtunut mitään n 4-6 tuntiin sup huolimatta annetaan yöksi piikin joka poistaa niitä kiusallisia pillerisupistuksia. JOS synnyts on käynnistymässä se kyl käynnistyy tästä piikistä huolimatta. Näin äiti saa nukuttua yön ja aamulla uusi yritys, välipv yleensä pidetään kun 2 pv yritetty käynnistää (olisi ehkä parempi puhua kypsyttämisestä kuin käynnistämisestä). Mutta tosiaan voi kestää päiviä. Nyt ilm sun ja/tai vauvan voinnin takia päädytty sectioon yhden yrityksen jälkeen. Huom vielä: noista luvuista jotka näyttää supistuksia sen verran että niistä ei voi ikinä sanoa kuinka tehokas/voimakas supistus on, eli siinä ei ole merkitystä piiryykö ne 90een tai 45een. Se on anturasta kiinni kuinka hyvä kontakti siinä on kohtulihakseen ja myös kiinni siitä onko äidillä paljon rasvaa vai ei. Esim oikein hoikka ei tunne mitään vaikka piirtyy jopa 100aan ja oikein lihava synnyttää eikä siihen piirry mitään. Siitä vain selviää se että koska ne sup tulee ja vauvan vointia verr supistuksiin. Toivottavasti jotain selvisi...t kätilö

Uusimmat

Suosituimmat