Miksi opettajan työstä aina väitellään täällä?

Vierailija

Miksi yksi ammattiryhmä on noussut täällä tällaiseen " suosioon" ? Miksi emme keskustele farmaseuttien, pieneläinhoitajien, mekaanikkojen työstä? Miksi aina opettajista? Tylsää.

Kommentit (5)

Vierailija

Kaikki ovat itse käyneet koulua ja monella on nyt omia lapsia koulussa, joten opettajan ammatti tulee tosi lähelle. Ja moni varmaan käsittelee omia kurjia kokemuksiaan parjaamalla opettajia tavalla tai toisella, tai kertomalla, miten opettajien pitäisi milloinkin toimia.

Vierailija

mutta yllä tuli ihan hyviä syitä, miksi kys. ammattiryhmä on esillä. Harva muu ammattiryhmä on sellainen, josta jokaisella on omakohtaista kokemusta =)

Itse palstailen siksi, että olen pienten lasten äiti - opeillakin on elämää eivätkä he asu luokkahuoneen kaapissa =)

t. ope

Vierailija

kun heillä pitkät lomat, lyhyet työpäivät jne. Sitten kun opet vielä kehtaavat narista palkastaan noilla työsuhde-eduilla (täysi kuukausipalkka puolen päivän työstä), niin se herättää närää...

Vierailija

Tämä on ikuisuuskeskustelua, mutta vaihteeksi taas vastaan...

Peruspalkka tosiaan sisältää noin 20-24 tuntia viikossa riippuen aineesta ja siitä, onko ala- vai yläkoulussa ym. vaikka olen ollut 15 vuotta opena (yläkoulun aineénopena) en silti pääse valmistelussa helpolla, koska minulla on 3-4-5 oppiainetta / lukuvuosi esim. historia, yhteiskuntaoppi, uskonto, ekonomia, terveystieto, joihin olen pätevä koulutukseni kautta (ei aina omasta halusta, vaan riippuuu siitä, onko muita päteviä ym).

Noissa aineissa kun yrittää pysyä ajan tasalla (erityisesti yhteiksuntaoppi ja ekonomia!) niin lehtien lukuun ja netissä pyörimiseen menee tunteja päivässä. Nykyisten säästöjen aikana päättäjät supistavat budjettia niin, että on opetettava yhteiskuntaoppia 5-7 vuotta vanhoilla kirjoilla! Siis pääministerit, työttömyysluvut, pankkien nimet, kuluttaja-asiamiehet, ministerit, kansanedustajat, lait ym. ym. ovat jotakin muuta kuin nykyään. Ei siinä paljon voi muuta kuin laatia illat pitkät monisteita ja nettitehtäviä (jos hyvin käy ja pääsee luokkiensa kanssa atk-luokkaan) ym.

Luokat ovat erilaisia, jten ei niitä voi opettaa samalla tavalla. Luokkia on esim. minulla tämän lukuvuoden aikana 14 kpl eli siis noin 300 oppilasta. Luokkien siällä pitäisi eriyttää heikkoja, keskitasoisia, hyviä, keskittymiskyvyttömiä, maahanmuuttajia, luki-häiriöisiä ym. Siinä menee aikaa, että tekee erilaisia tehtäviä ym.

Kaikissa kirjoissa ei yläasteella ole opettajanoppaita ja jos onkin, niin ovat usein huonoja. Niissä ei ole tehtäviä ja työkirjan olen viimeksi saanut tilata 1990-luvulla (säästöt!) ja kokeet ym. pitää laatia itse. Se onkin minusta hyvä, koska kaikki opettavat vähän omalla tavallaan, mutta poissaolijat (sairaat ok, mutta myös esim. lomallaolijat) tarvitsevat oman kokeensa, etteivät kuule kysymyksiä muilta (mikä ei olisi reilua).

Ylitunnit eivät ole haluttuja, koska ne tekevät päivistä pitkiä, sillä tosiaankin teen usein (en joka päivä, mutta 4/7) tunteja töitä kotona, vaikka ei olisikaan menossa koeviikko (5/lukuvuosi), jolloin viikonloput nmenevät kokeita korjatessa, mistä perhe kyllä huomauttelee. Teetän myös oppilailla (kuten uusi ops kehottaa) tehtäviä, ryhmätöitä ym. joten jatkuvasti on tarkistettavaa (ja huom. 300 oppilaan työt!), koska haluan, että oppilaani oppivat asiat ja myös työnteon.

Olen tämän työn valinnut itse ja pidän siitä, mutta joskus menee herne nenään, kun luen näitä juttuja lyhyistä päivistä ja helposta työstä painittuani murrosikäisten kanssa (henkisesti) päivä, kenties keskusteltuani jonkun kanssa, josta olen huolestunut, tehtyäni lyhyen päiväni (5-6 tuntia) lisäksi kaksi-kolme tuntia töitä kotona.

Ylitunneista tuli vielä mieleen kommentti. Ihmettelen suuresti kuntaa, jossa ssätetään sillä, ettei opeille anneta ylitunteja. En tiedä muuta alaa, jossa teettämällä ylitöitä kunta säästää. Tämä on joskus ollut jopa ongelma, kun on " pakotettu" opeja ottamaan ylitunteja, eikä ole palkattu lisää opettajia. Opettajan ylitunnin korvaus on PIENEMPI kuin peruspalkkaan kuuluvan tunnin palkka. Miten siis kunta voi saada säästöjä?

Työstään pitävä opettaja, joka oikeasti tahtoo mukaville oppilailleen vain hyvää, mutta joskus miettii, että sen palkan voisi ansaita vähän helpommallakin (kun on ollut töissä esim. toimistossa ja kunnanvirastossa).

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat